...med renoveringen av vårt gamla hus. Hur gammalt är lite osäkert, sent 1700-tal eller tidigt 1800-tal. Ganska orört, inget sönderrenoverat egentligen. Vi har inte gjort så mycket än mer än rivit upp golv, öst bort all spån och tagit bort innerväggar på övervåningen (jodå, golvbräderna är tillvarata och ska återanvändas).
Årets delmål är att riva glasverandan som är både ful, fel och dessutom fallfärdig, bygga en ny som stämmer bättre med huset och som dessutom ska få sträcka sig över båda våningarna, samt lägga om taket. Så får vi se om vi hinner/har råd med mer i år.
Nu är bara frågan om vi platsar i byggnadsvårdsforumet med vårt projekt. Delar av renoveringen kan nog räknas som byggnadsvård medan andra delar kommer att kompromissas en hel del med.
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Årets delmål är att riva glasverandan som är både ful, fel och dessutom fallfärdig, bygga en ny som stämmer bättre med huset och som dessutom ska få sträcka sig över båda våningarna, samt lägga om taket. Så får vi se om vi hinner/har råd med mer i år.
Nu är bara frågan om vi platsar i byggnadsvårdsforumet med vårt projekt. Delar av renoveringen kan nog räknas som byggnadsvård medan andra delar kommer att kompromissas en hel del med.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
479 kr inkl moms
Läs mer
Tja, då får det väl vara så. Vår inställning är att vi bevarar resp återställer det som går (vilket är mycket), men inte till vilket pris som helst. Somliga saker vill vi absolut inte kompromissa med och får kosta mer både i tid och pengar. Däremot kommer vi inte att benhårt hålla på gamla tidsenliga material och metoder överallt. Visst vore det en dröm att göra allting "rätt" (men vem avgör egentligen vad som är rätt?), men vi vill gärna hinna flytta in innan vi blir mogna för äldreboende också.
Det var btw just den här sortens "uppmuntran" som jag tänkte på när jag funderade över om vårt projekt skulle platsa i detta forum...
Det var btw just den här sortens "uppmuntran" som jag tänkte på när jag funderade över om vårt projekt skulle platsa i detta forum...
Ja, jag tog ditt svar, och replikerade. Och inte tänker jag lämna så lätt! Eftersom jag tycker att vårt projekt till stor del är byggnadsvård, så tänker jag nog hänga här en hel del för att få inspiration, tips och feedback. Jag undrade snarare om ni byggnadsvårdsnördar tycker att vi platsar, eller om vi enbart kommer att ses som fuskare. Och min undran var lite på skämt dessutom.
Förresten, för undvikande av missförstånd, i min värld är nörd något positivt.
Förresten, för undvikande av missförstånd, i min värld är nörd något positivt.
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
499 kr inkl moms
Läs mer
Välkommen till forumet
ska bli spännande att följa er. Hoppas ni tar mycket bilder och lägger upp på bygga hus forumet.
och inte bry dig så hårt om du får såna svar som ovan, endel bara är så. Bara ignorera så ska du nog få den hjälp som behövs från trevligt folk som hänger i forumet!
Lycka till!
Sent from my GT-P7510 using Byggahus
och inte bry dig så hårt om du får såna svar som ovan, endel bara är så. Bara ignorera så ska du nog få den hjälp som behövs från trevligt folk som hänger i forumet!
Lycka till!
Sent from my GT-P7510 using Byggahus
Tack så mycket! Jag har ju läst tillräckligt mycket runtom i hela byggahus-forumet för att veta att det mestadels råder en mycket trevlig ton och stämning här. Och bilder ska ni få vad det lider.
Sådana meningar väcker nämligen bildbegäret.LenaTh skrev:
Lite inspiration ...
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/68099-anligen-gardsagare-1500-tal-jippie.html
Glöm inte att det finns relativt gott om sent 1800-tals hus kvar i Sverige.
Men väldigt få från tidigt 1800-tal eller tidigare ...
Ta väl hand om er dyrgrip.
Redigerat:
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
1 299 kr inkl moms
1 545 kr
Läs mer
Vi är redan inne på mer byggnadsvård än vi trodde från början, eftersom huset faktiskt är i bättre skick än väntat. Så fort vi hittat de breda golvbräderna i ett av rummen på nedervåningen (upp till 40cm) blev tänket annorlunda. Där det måste bli nytt, t ex golven i ett par andra rum, är det mest jag som driver byggnadsvårdstanken. Sambon, som är snickare är visserligen inte emot det, men vill samtidigt vara rationell och vill även använda nymodigheter som värmegolv. Jag inser att jag får välja mina strider, det där med att lerklina väggarna fick jag ge upp (en metod som inte verkar ha använts särskilt mycket häromkring ändå, brist på lera kanske?), men när jag hittade ett sågverk som gör kilsågat grangolv speciellt för att användas på värmegolv hade han inget kvar att invända på den punkten.Indus skrev:
Just det där golvet är ganska signifikativt för stora delar av vårt projekt. Stilen och det som syns blir "rätt", men metoder och det som inte syns är nyare.
Egentligen tycker jag att redan det att ta hand om ett hus som är 200+ och som stått tomt i nästan 20 år och börjat förfalla, och göra det beboeligt och levande igen är byggnadsvård. Nästan oavsett hur man gör det.
Välkommen till forumet!
Det finns absolut inget krav på att göra 100%kulturhistorisk restaurering för att vara aktiv i detta forum! Jag tror de flesta som är aktiva här gör olika slags kompromisser med sina hus, kompromisser som dock vänds och vrids på, vilket gör det hela desto mera intressant att följa!
Eftersom ert hus är så pass gammalt och inte sönderrenoverat så kan det vara en god idé att kontakta landsantikvarien för rådgivning. Det ingår i deras arbetsuppgifter. Inte för att ni måste renovera huset till musealt skick, utan helt enkelt för att få tips om vad som funkar och vad som inte funkar. Man kan helt enkelt inte få för mycket information! De flesta av oss har nog gjort saker med våra hus som vi senare insåg skulle gjorts annorlunda om vi hade förstått bättre......
Det finns absolut inget krav på att göra 100%kulturhistorisk restaurering för att vara aktiv i detta forum! Jag tror de flesta som är aktiva här gör olika slags kompromisser med sina hus, kompromisser som dock vänds och vrids på, vilket gör det hela desto mera intressant att följa!
Eftersom ert hus är så pass gammalt och inte sönderrenoverat så kan det vara en god idé att kontakta landsantikvarien för rådgivning. Det ingår i deras arbetsuppgifter. Inte för att ni måste renovera huset till musealt skick, utan helt enkelt för att få tips om vad som funkar och vad som inte funkar. Man kan helt enkelt inte få för mycket information! De flesta av oss har nog gjort saker med våra hus som vi senare insåg skulle gjorts annorlunda om vi hade förstått bättre......
Redigerat:
Välkommen hit, ser framemot bilder! Så härligt med breda plank! Ja, och få riktig hjälp med hur man förhåller sig till olika tidsperioder, i början är det lätt att man vill ha "orginal" sen börjar man inse att lagren har stora värden för charmen och känslan också. Det är klurigt när den andra hälften är proffs =) man vill ju själv att de ska bli klart nångång och man vill ju inte såra nåns yrkesstolthet! Tålamod är inget som premieras på byggen nuförtiden, och det är det man måsta ha i ett gammalt hus... Lycka till!
Okej, första stora tabben redan begången. av någon anledning var vi så helt inställda på att vi inte hör till "samlad bebyggelse", att vi inte ens kollat upp det... Förrän jag gjorde det nyss. Jodå, om man tolkar definitionen av "samlad bebyggelse" lite fritt så kunde man tydligen göra våran by till det. Alltså krävs bygglov till i princip allt utvändigt. Jag vet inte om tabben att blunda för detta, eller att ringa kommunen och kolla fakta var störst... man kanske aldrig skulle ha frågat?
Tja, så började jag titta lite på vad det där med bygglovshandlingar egentligen innebar... och vad det kostar! Inte för att jag fattar hur man ska tolka de där tabellerna med olika taxor, men mycket pengar handlar det om. De pengarna hade räckt till en hel del virke om man säger så...
Tja, så började jag titta lite på vad det där med bygglovshandlingar egentligen innebar... och vad det kostar! Inte för att jag fattar hur man ska tolka de där tabellerna med olika taxor, men mycket pengar handlar det om. De pengarna hade räckt till en hel del virke om man säger så...