Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
Hallojs!
Snart börjar jag skolan igen..
Jag ska läsa lite elinstallationskurser och göra praktik
och sedan förhoppningsvis få gå som lärling i 1600timmar.

Det blir spännande.. hela utbildningen är på gymnasienivå och heter Elteknik 2008
men eftersom jag gick elprogrammet på gymnasiet för ett par år sedan så slipper jag ju göra om alla grundelämnen så att säga. Kan då koncentrera mig på installationsbiten istället :)

I början av 2a året på gymnasiet så gick jag installationsinriktningen i någon månad men bytte sen till elektronik/data. Så jag har provat på att stå med snickarbälte med olika verktyg o grejer och spikat upp olika kabeltyper, armaturer.. osv. tror även jag hann få sätta in jordfelsbrytare och säkringar.

Det är kul med el om man gör rätt från början ;)

Men något jag kan fråga till er utbildade och behöriga elektriker som kanske hänger här är.. vad ska jag söka mig till för storlek på el-företag på min praktik? något speciellt företag? större/mindre? detta med lärlingsanställning för 1600 timmar.. hur kan det se ut rent praktiskt på något ställe? någon av er som har varit fadder/handledare till någon lärling? 1600timmar är väl två år eller?

Förhoppningsvis kommer jag att klara yrkeskompetensbeviset och BB1/BB2 efter lärlingstiden.

Ni som tänker kommer med negativa kommentarer behöver inte skriva ;)

Kul!

De går nog inte vara så kräsen nu på vilket företag du får plats! Var glad om du får någon plats överhuvudtaget! Som lärling är det nog att föredra ett mindre företag där du får gå på service.

Vi har säkert 1 lärling / vecka som ringer och söker jobb.. fortfarande! Normalt är de bara på våren lärlingar ringer och söker jobb.

Om du praktiserar på en liten firma så lär du dig säkert mer än på en stor. Det är min personliga uppfattning :)

Å andra sidan så vill du ha jobb sen för att göra din lärlingstid så är nog en större firma att satsa på för att göra praktiken på, förutsatt att dom har hyfsat mycket att göra.

Slutligen ett tips: Fråga så mycket du kan. Är det ingen som berättar så lär du dig inget. En sak till är att inte stå med händerna i fickan, visa framfötterna om du vill ha jobb på firman som du gör praktik på.

Lycka till! :)

Du får vara nöjd med det du hittar, men det bästa är att inte komma på en liten firma med bara 2-5 anställda i alla fall. om man tänker på jobbchans efter utbildningen.

Jag praktiserade på en firma med ca. 30 anställda (inkl. kontoret) och jag fick jobb (t.o.m. innan jag hade tagit studenten) där. Har kompisar som var på små firmor och där var chansen lika med noll.

//Patrik

Jag vill påminna om att forumet är avsett för konsumentfrågor.

Stänger tråden.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.