135 568 läst ·
46 svar
136k läst
46 svar
Snälla hjälp oss! Det luktar avlopp hur vi än gör:-(
Jorå, vi e helt säkra på att det e toaletten..vi har kollat allt..
Har iaf ringt svedbergs nu och dom lät inte alltför förvånade..Dom har visst haft såna här probs med vissa modeller sa dom...Det var gjutfel enligt dom..
Så nu ska vi åka till Bauhaus där vi köpt toan o byta ut den...Återkommer när vi fått en ny toa med besked om det e bättre eller ej...Men det måste det ju vara!
Har iaf ringt svedbergs nu och dom lät inte alltför förvånade..Dom har visst haft såna här probs med vissa modeller sa dom...Det var gjutfel enligt dom..
Så nu ska vi åka till Bauhaus där vi köpt toan o byta ut den...Återkommer när vi fått en ny toa med besked om det e bättre eller ej...Men det måste det ju vara!
Så där,nu sitter det en gustavsbergare på plats och lukten finns inte kvar...inte ens den minsta tillstymmelse! Än så länge iaf;-) Dessutom så visade sig den usla golvlutningen som vi skällt på golvkillen för,bero på själva toaletten..
Svedbergstoan var skev 1.5cm! Den här stod i princip rakt på en gång!
ALDRIG mer svedbergs för oss kan jag säga!
Återkommer om lukten mot förmodan skulle dyka upp igen....Men det verkar helt ok där inne nu iaf...
Svedbergstoan var skev 1.5cm! Den här stod i princip rakt på en gång!
ALDRIG mer svedbergs för oss kan jag säga!
Återkommer om lukten mot förmodan skulle dyka upp igen....Men det verkar helt ok där inne nu iaf...
Jag undrar bara, var exakt kan lukten komma upp i en defekt stol? Jag menar, det är ju bara ett enda rör som utgör passagen från vattenytan i muggen till avloppsröret. Om det är tätt vid anslutningen till avloppet begriper jag inte var problemet annars kan vara.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Skulle ju kunna vara så att det finns en mellanvägg någonstans i vattenlåset som det är håk i.
Men oftast så brukar det ju se ut som vattenlåset är ett S format rör på en toastol, då borde det vara omöjligt.
Men oftast så brukar det ju se ut som vattenlåset är ett S format rör på en toastol, då borde det vara omöjligt.
Jo,det kommer ur porerna i stolen..Alltså själva porslinet..
Detta enligt svedbergs alltså..
och ja,ofta får man ju vad man betalar för..MEN,denna gustavsbergstoa vi har nu kostar 90kr mer,så jag vet inet om det stämmer ändå...Kanske beroende på vilken tillverkare man väljer..
Men att denna stol som dessutom var så skev så det diffade 1.5cm på den ens gick igenom deras kontrollavdelning är ju skam alltså! Jag har noll förtroende kvar för svedbergs...Vår rörkrökare kallade svedbergs för billligt skit när han satt dit allt...billigt kan jag knappast hålla med om bortsett från denna stol då,men det verkar ju inte vara nån större kvalitét på sakerna...
2st bara i denna tråd som har haft problem med deras stolar..Ett problem jag aldrig nånstin hört talas om innan...
Detta enligt svedbergs alltså..
och ja,ofta får man ju vad man betalar för..MEN,denna gustavsbergstoa vi har nu kostar 90kr mer,så jag vet inet om det stämmer ändå...Kanske beroende på vilken tillverkare man väljer..
Men att denna stol som dessutom var så skev så det diffade 1.5cm på den ens gick igenom deras kontrollavdelning är ju skam alltså! Jag har noll förtroende kvar för svedbergs...Vår rörkrökare kallade svedbergs för billligt skit när han satt dit allt...billigt kan jag knappast hålla med om bortsett från denna stol då,men det verkar ju inte vara nån större kvalitét på sakerna...
2st bara i denna tråd som har haft problem med deras stolar..Ett problem jag aldrig nånstin hört talas om innan...
Ville bara meddela att lukten är försvunnen!! Tänk.,det lyckades till slut
Vad hade man gjort utan internet???
Vad hade man gjort utan internet???
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Klädnypa!
Protte
Protte
Vi har en Svedbergs som är fantastiskt dålig på ett helt annat sätt. Vad är fel då? Jo, själva hålet längst ner är alldeles för litet, inte för att vi lägger elefanthögar utan det räcker med en meter papper så blir det stopp. Jag har mätt på ett ungefär och hålet är 4 cm mindre i diameter än "alla" andra holkar. Otroligt dåligt tycker jag.
Jag har samma problem med avloppslukt från golvbrunnen inne på toaletten på 2:våningen. Det kommer speciellt när det blåser ute. Vad gör man om det har med luftningen att göra på taket. Är det bara till att rensa eller?
Tacksam för hjälp!
Tacksam för hjälp!
Kan det vara avfall: papper eller annat som har kommit upp i porslins spolränna runt toa tratten?
Har huset en krypgrund kan avloppsröret har ramlat ned under golvet?
Detta har hänt tyvärr upptäckte de felet efter 6 månader...
Har huset en krypgrund kan avloppsröret har ramlat ned under golvet?
Detta har hänt tyvärr upptäckte de felet efter 6 månader...
Spolrännan, den spolrännan. Vi har bott här ett par år, nu har vi lukt från toan, inifrån själva skålen, ingen annan stans. Kollat allt, bytt och rengjort allt, rengjort under spolrännan med flaskborste (herregud så äckligt!). Klor, WC-anka, syra etc har testats... Det luktar fortfarande... är det ny toa som gäller? Toan är inte mer än 7-8 år gammal. Kan lukt tränga upp i en toa annat än genom vattenlåset? Hur kan en toalett gå sönder så att lukt tränger upp annat än genom vattenlåset (snarlikt det jag skrev innan men med yttre kraft kanske saker kan förskjutas så att det blir en öppning)? Allt rent, läcker ingenstans, ingen lukt vid kopplingen vid golvet. Är det gas som tränger upp genom vattnet? Har någon erfarenhet av detta och i så fall en lösning?
Hej, jag har samma problem. Har haft från och till några år tillbaks. Och har haft hantverkare där ventialtion och fuktmätare etc.. Har också en Svedbergs toastol. Kommer inte ihåg om lukten kom senare när det är isatt eller efter. Jag hittade er länk om detta så jag tycker det är bara att satsa på en ny toa stol för att prova mig fram. Den lukten kommer och går. Jag har också varit i samma sits som du och försökt hela tiden sniffa mig fram. Mkt svår hitta exakt var den kommer ifrån. Visa dagar luktar det mer andra mindre.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej!haddirajan skrev:
Jag tror tyvärr att detta har drabbats vårt hus. När det regnat ute , luktar det pyton i halva huset. Vi har stuprör i ett hörn som droppar och stämmer över
Då blir det lerigt på marken vid huset och antagligen lerigt under huset också. Är detta farligt för hälsan? Och vad bör göras? Jag ska försöka rensa stupröret och se om den lutar fel.
Tacksam för tips!
Jag är så trött på lukten. Nu känner jag lukten även i sovrummet på andra våningen.