Hej,
Köpte stolar jag jag använde herdins äkta bets till. Har nu använt lackbets men det färgar fortfarande av sig (när jag kör en våt handduk mot).
Köpte stolar jag jag använde herdins äkta bets till. Har nu använt lackbets men det färgar fortfarande av sig (när jag kör en våt handduk mot).
Verktygstokig
· Halland
· 8 135 inlägg
En vecka!
Verktygstokig
· Halland
· 8 135 inlägg
Bets ska tränga ner i träet, inte ligga uppepå som vanlig lack/färg gör.
Därför måste man slipa bort allt som ligger på sen tidigare, för att få fram rent trä som det suger in i. Det torkar på typ 3 timmar eller så i normalfallet, något är tokigt helt klart.
Därför måste man slipa bort allt som ligger på sen tidigare, för att få fram rent trä som det suger in i. Det torkar på typ 3 timmar eller så i normalfallet, något är tokigt helt klart.
Verktygstokig
· Halland
· 8 135 inlägg
Hej,Frustrator skrev:
Jag tror att det var obehandlade ekstolar. Jag slipade inte utan torkade av, körde på herdin äkta bets och sedan betslack på.
Verktygstokig
· Halland
· 8 135 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 135 inlägg
En teori, om du har stolar som tidigare var lackade eller oljade, så kommer inte versen sugas upp och torka in utan blir som en blöt smuts som bara ligger kvar ovanpå.B Byggarnochpyret skrev:
Kan du torka bort betsen helt från ett område och ta en bild på hur ytan ser ut?
Hade dom inte lagt på betslack ovanpå den vattenbaserade "äkta" betsfärgen? (Därav glansen)Frustrator skrev:
Är det oljebaserade betslacken, är ett vanligt misstag att man lagt på för tjockt och sedan inte låter det torka tillräckligt länge.
Speciellt om man lackat nu i allt regn i ett fuktigt garage, då kan det fasen krävas en vecka att torka och härda helt.
Men färga av borde det kanske inte göra så mycket... Om lacken inte lades på innan betsfärgen torkade.