Hoppas på lite goda råd när det är helg. Vi har nybyggd tvättstuga/badrum sen 2021 i vår källarvåning. Igår blev det dåligt tryck i duschen och så småningom försvann kallvattnet där och i handfatet. Det funkade fortfarande att spola i toaletten. Idag är även varmvatten borta i duschen men funkar i handfatet. Till toaletten är vattnet borta. På motsatt vägg som är en innervägg funkar vattnet i tvätthon. De övriga är mot yttervägg och rören ser ut att ta en sväng strax över mark. Vi bor utanför Göteborg, det är ca 11 minus. Kan det ha frusit i rören?! Vi har tjocka stenväggar som aldrig känts kalla och det är isolerat utifrån i samband med dränering. Känner oss oroliga med tanke på att vi slet ihjäl oss med detta i samband med översvämning, stambyte och uppbilning av hela nedervåningen för tre år sen.

• Hantverkare jobbar i ofärdigt rum med trästomme, elledningar, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsvägg med synliga rör och metallstommar i ett underkonstruktionsstadium.
    Skapa konto
  • Modernt badrum, duschhörna, toalett, handfat, betongbänk, växter, speglar, grått, vit kakel, inomhus, solljus.
    Skapa konto
Tråkigt...
Bort med lådorna i kommoden och in med en kupevärmare där bakom

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Tråkigt...
Bort med lådorna i kommoden och in med en kupevärmare där bakom
Tack för svar! Då utgår du från att det frusit? Jag har förstått att det är varmvatten som brukar frysa först men det har vi i handfatet… Det är helkaklat bakom kommoden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Em’s hus skrev:
Tack för svar! Då utgår du från att det frusit? Jag har förstått att det är varmvatten som brukar frysa först men det har vi i handfatet… Det är helkaklat bakom kommoden.
Ja, frusit trots ”bara” minus elva.
Vad jag förstår är en del vidarekopplat bakom kommoden. Och värmen har ju svårt att komma dit, då det är liksom inbyggt mot yttervägg.
Elementet även en bra bit därifrån.
Förmodligen ingen golvvärme.

Att det sägs att varmvatten fryser först beror som sagt på att det i många fall står stilla i den ledningen oftare längre tid än i kallvattenledningen.
Vatten fryser onekligen vid minusgrader. Och varit med om att kallvattnet frusit i vägg men varmvattnet fungerade och genom att låta varmvattnet rinna lite tinade kallvattenledningen upp som låg parallellt invid :)

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vart ligger marknivån i förhållande till fönstret? Om det har frusit känns det som att det är vid rören närmast fönstret som ligger mest illa till. Antar att ni bara har isolerat utsidan under marknivå? Det kanske har bildats isproppar i röret under fönstret som har släppt och fastnat vid fördelaren bakom kommoden vid toastolen. Hur varmt är det mot väggen under handfatet och hur varmt har ni i rummet?

• Gilla
Em’s hus
  • Laddar…
Är det isolerat på väggen även ovan mark? Annars är det nog där rören går ovan mark det frysit.

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
C
Tråkigt att behöva säga det, men det är uppenbarligen inte rätt gjort om rören fryser redan vid -11.
Ser ut som att rören dragits på kalla sidan, eller åtminstone i isoleringen(?) Det hindrar ju effektivt värmen i huset från att hålla rören frostfria.

• Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
Fast felbeskrivningen låter konstig. jag tolkar det som att det började rinna dåligt, för att sedan bli helt stopp.Om det vore frysning, så skulle det vara helt stopp från början. Vid frysning räcker det om man får igång liiite flöde, så tinas isproppen upp av det strömmande vattnet.

• Gilla
Em’s hus och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Vid frysning räcker det om man får igång liiite flöde, så tinas isproppen upp av det strömmande vattnet.
Om man låter det rinna ja. Om man bara konstaterar att det rinner dåligt, stänger av och pysslar med annat ett tag så är det stor risk att det frusit helt när man kommer tillbaka.
Sedan rör också ispropparna gärna på sig när det börjar tina.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F FDT skrev:
Ja, frusit trots ”bara” minus elva.
Vad jag förstår är en del vidarekopplat bakom kommoden. Och värmen har ju svårt att komma dit, då det är liksom inbyggt mot yttervägg.
Elementet även en bra bit därifrån.
Förmodligen ingen golvvärme.
Låter rimligt det du skriver.

C cpalm skrev:
Tråkigt att behöva säga det, men det är uppenbarligen inte rätt gjort om rören fryser redan vid -11.
Ser ut som att rören dragits på kalla sidan, eller åtminstone i isoleringen(?) Det hindrar ju effektivt värmen i huset från att hålla rören frostfria.
...men hur skulle det egentligen har gjorts? Även om jag har lite svårt att hitta en annan förklaring till problemet här så är det ju ingen isolering mellan rören och kaklet och inomhusluften. Att det skulle vara 20 grader på ena sidan kaklet och mminusgrader på andra sidan har jag lite svårt att acceptera. Det skulle betyda att det hela tiden kondenserar vatten mot kaklet osv... dessutom har det väl inte varit -11 i många dagar?

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vart ligger marknivån i förhållande till fönstret? Om det har frusit känns det som att det är vid rören närmast fönstret som ligger mest illa till. Antar att ni bara har isolerat utsidan under marknivå? Det kanske har bildats isproppar i röret under fönstret som har släppt och fastnat vid fördelaren bakom kommoden vid toastolen. Hur varmt är det mot väggen under handfatet och hur varmt har ni i rummet?
Så kan det säkert vara även om den väggen borde värmas lite av elementet. Vet inte hur varmt det kan vara i rummet, men jag har lyft ut lådorna ur kommoden nu och där är ju väggen kallare.

W witten skrev:
Är det isolerat på väggen även ovan mark? Annars är det nog där rören går ovan mark det frysit.
Nej så jag förstår ju nu att rören borde legat lägre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.