Hej,

Är helt ny på forumet och färsk sommarstugeägare.

Har en fråga om snabbväxande träd/buskar som kan bli höga fort och skydda mot insyn.

Har någon något förslag? Syrén tycker jag är snyggt, fast kanske inte så snabbväxande.

Hybridasp, Populus tremula x tremuloides

14 m efter 10 år

Se
http://www.lpal.slu.se/snogeholm/praktiken.htm

(längst ner på sidan)

Sen kanske det inte är världens vackraste träd men det var väl inte vad du frågade efter ;)

Jag skulle välja häggmispel som är en buske som är flerstammig och växer fort upp till 5-6 meter. Den är skir på våren med rosaskiftande blad, blommar i vitt och får en hejdundrande vacker höstfärg.
Hoppa över poppeln som får extremt kraftiga rötter och gärna sänder ut rotskott"!

Näverhägg el. Gulbarkig Hägg är ett vackert alternativ.Delar sig i flera stammar i vackra färger.Prunus Mackii är det latinska namnet.

Tack för Era förslag! Ska kolla upp alla mer ordentligt, häggmistel verkar vara ett vackert träd-buske.

Ursäkta en nybörjarfråga till. Ska buskarna planteras på hösten eller kan de planteras på våren. Och i så fall hur tidigt eller sent under respektive säsong?

Tack på föhand!

Näverhägg el. Gulbarkig Hägg är ett vackert alternativ.

Dessa hittar jag inte på Odla.nu. Var kamn man hitta någon bild och beskrivning på dem?

Om du inte har speciella krav på utseende utan endast vill ha ett grönt och tätt insynsskydd kan salix vara ett hett alternativ. Det finns sorter som kommer upp över tre meters höjd på bara några få år.

Lairom skrev:
Tack för Era förslag! Ska kolla upp alla mer ordentligt, häggmistel verkar vara ett vackert träd-buske.

Ursäkta en nybörjarfråga till. Ska buskarna planteras på hösten eller kan de planteras på våren. Och i så fall hur tidigt eller sent under respektive säsong?

Tack på föhand!
Häggmispel ska iaf gå att plantera ännu, mina barrotsplantor levereras i mitten på oktober.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.