11 020 läst ·
91 svar
11k läst
91 svar
Snabbtråd ifall ni ännu ej har slagit på någon värme i bostaden: När ger du upp inför kylan?
Det är inga större problem med det, har 47 öre/kwh bundet till mars 2024.Eriksgatan skrev:
Redigerat:
Jag har isolerat och bytt till LLVP
värmen står alltid på på 20 grader.
Snål är jag ändå. Men man får ju välja sina strider.
Tjänrr ruskiga pengar på överge lokala ICA och handla på Lidl istället. Det kan jag använda till elräkningen
värmen står alltid på på 20 grader.
Snål är jag ändå. Men man får ju välja sina strider.
Tjänrr ruskiga pengar på överge lokala ICA och handla på Lidl istället. Det kan jag använda till elräkningen
Flvp slog över till höst förra helgen, så då började värmesäsongen (lund) Sedan tycker jag att det är bättre att hålla en rimlig låg temp som man fortsätter med hela vintern istället för att nu härda ut och strax belöna sig för att man är duktig.
Inomhustemperaturen pendlar mellan 18 och 20 i köket. Vi hade 16 i badrummet.
Barnen vet att det är den temperatur vi kommer att hålla hela vintern.
Just nu har vi halverat förbrukningen jämfört med förra året.
Angående brunt fett, simmar jag dagligen 40 minuter i öppet vatten (just nu 13 grader), jag duschar inte heller varmt
Inomhustemperaturen pendlar mellan 18 och 20 i köket. Vi hade 16 i badrummet.
Barnen vet att det är den temperatur vi kommer att hålla hela vintern.
Just nu har vi halverat förbrukningen jämfört med förra året.
Angående brunt fett, simmar jag dagligen 40 minuter i öppet vatten (just nu 13 grader), jag duschar inte heller varmt
Eftersom temperaturdifferansen är mycket mindre nu än i vinter kostar det också mycket mindre att hålla säg 20 grader. Har du luft eller markvärme är även COP mycket bättre vilket gör det ännu mindre rimligt att frysa nu.Eriksgatan skrev:
22 grader inne och 15 grader och mulet ute. All värme avslaget sedan början av maj. Hade ned till 3 grader ute på natten nu i veckan och stängde då sovrumsfönstret. Sedan dess steg värmen i sovrummet från 14 till över 20 grader, så nästan olidligt varmt. Måste öppna igen.L lordi skrev:
En ny sak vi gör är att slå av frånluftsventilationen under natten om temperaturen är lägre ute än ca 12 grader. Då sugs inte kalluften in genom ventilerna. Har 4 hygrometrar utplacerade i bl a duschen och märker ingen ökning av luftfuktigheten. Mycket beror förstås på att svalare temperatur klarar bära mindre andel vattenånga i luften.
Mellanskåne, bastempen gick under 17 grader igår så idag när jag ändå har tid så kör jag kaminen ett par inlägg. Llvp kommer startas inom kort tror jag då jag planerar att hålla 15-17 grader.
På vardagar hinner jag bara med två inlägg i kaminen så det gör inte så stor skillnad i tempen men kommer minska behovet av elvärme en del under natten.
På vardagar hinner jag bara med två inlägg i kaminen så det gör inte så stor skillnad i tempen men kommer minska behovet av elvärme en del under natten.
Förstår inte varför krångla?
Min CTC är avstängd automatiskt ner till 10c utetemp. Funkar inte alla pannor typ så?
Luftvattenpump
Min CTC är avstängd automatiskt ner till 10c utetemp. Funkar inte alla pannor typ så?
Luftvattenpump
Jo, de flesta moderna anläggningar har automatisk sommar/vinteromkoppling. Man kan laborera med vid vilken utetemperatur den ska växla, samt ev fördröjning.P pennybridge skrev:
Ok så generellt saknar äldre anläggningar den möjligheten? Är det innetempgivare som styr hur mycket de kör på då eller är det helt manuellt?L lordi skrev:
Så länge solen skiner är det fusk med vvb tycker jag? Vi slog av vår sista gången detta året den 12 mars. Sen är det väl karaktärsbyggande att duscha kallt!Eriksgatan skrev:
Men här i Skåne är det fortfarande nära 20 grader ute och full sol. Så än finns det ingen tanke på att slå på någon värme
Vår NIBE evc 13 elpanna är iofs bara 3 år, men är en konstruktion från tidigt 1980-tal. Har sommar = Av. Vinter och Nödläge. Styrs av yttertempetaturgivare.P pennybridge skrev:
Det ska vara väldigt gammalt isf. Gamla olje och vedpannor med manuell shunt t ex.P pennybridge skrev:
De flesta modeller av shuntautomatik eller pann/värmepumpsstyrning har åtminstone pumpstopp på sommaren