Har skrivit kontrakt med vimmerby hus i april. Fick då muntligt löfte om att huset borde stå klart i december och då var det ingen glädjekalkyl. Deras försäljare lovade fixa fram tre olika entrepenörer när vi skrev under. Han tog kontakt med en entrepenörer och han lämnade ungefärliga prisuppgifter. Vi sa dock att vi ville ha mer exakta uppgifter och flera entrepenörer att jämföra med. Efter flera veckor hade han fortfarande inte tagit kontakt med flera entrepenörer utan litade helt och fullt på att vi skulle skriva under med den han fixat fram. Men vi låg på, tillslut fixade han två entrepenörer till men de kunder inte genomföra jobbet klart förrän i februari som tidigast, alltså två månader senare. Nu står vi helt utan entrepenör och husförsäljaren kan inte ta kontakt med flera entrepenörer eftersom han inte känner flera. Men det är ju faktiskt hans jobb. Min mans far har jobbat som murare och har en del kontakter kvar sen dess, så han kanske kan skafffa fram en del entrepenörer trots att det är husförsäljarens jobb. Hur ska vi gå vidare tycker ni? Ska min mans far fixa fram entrepenörer, vilken är den lämpliga kompensation som vi ska få då tycker ni? Tacksam för snabbt svar!!!

Snälla ingen som vet hur vi borde gå tillväga?

Det är lättast att få ett bra resultat om det är en firma som har byggt just den hustypen tidigare. Det brukar också oftast vara den bästa prismässiga lösningen.

Det ni drabbats av är inte alls ovanligt vid byggen. Bristen på besked och beslut inom vissa tidsramar har ofta förödande tidsmässiga och/eller kostnadsmässiga konsekvenser.

Jag är dessutom inte alls förtjust i att oerfarna husköpare skall handla upp sitt hus på delad entreprenad (som ni tydligen skall göra).
Om ni krävt totalentreprenad så hade husbolaget fått ordna fram entreprenörer så ert hus blev färdigt inom avtalad tid.

Tyvärr sitter ni nog med "skägget i brevlådan". Att gå ut och fråga nya entreprenörer innebär ytterligare ca 1 månads försening och ni har inga större chanser att få huset klart tidigare ändå.

Om valet står mellan en entreprenör med goda meriter som är van vid denna hustypen men med 2 månaders försening eller en ny entreprenör som aldrig byggt denna hustyp och med en okänd färdigställandetidpunkt så hade mitt val hamnat på alternativ 1.

Jag håller med föregående talar till största delen, men man måste verkligen säga att säljaren inte skött sig så värst bra här iom att han inte tagit fram andra entreprenörsförslag även efter löften om detta. Så man kan nog säga att det är till största del hans fel att ni sitter med skägget i brevlådan.
Jag hoppas det fixar sig för er & påpeka för säljaren att det är han och inte ni som gjort fel i det här fallet.
Om jag inte missminner mig så står det i ABS05(?) att även muntliga avtal gäller och att det är säljaren som har bevisbördan.

Lycka till.

Det är bara att ligga på er säljare ytterliggare!

Detta är typiskt i dessa högkonjunkturtider inom byggbranchen.. Säljaren har antagligen koncentrerat sig på att sälja fler objekt än att förmedla entreprenörer till redan klara sälj. Det är riktigt dåligt att säljaren missat en så viktigt del som entreprenaden då det faktiskt är halva delen av försäljningen.

Stå på er!

A. Nygren skrev:
Om jag inte missminner mig så står det i ABS05(?) att även muntliga avtal gäller och att det är säljaren som har bevisbördan.
Jo, men säljaren är ju inte avtalspart i det här fallet!
Han har inte mandat att lova några produktionstider åt någon annans räkning.
Hade det varit totalentreprenad hade han åkt dit, men som det rä nu så är det yutterst tveksamt.
Om däremot entreprenören muntligen lovat ett datum så hade det varit en annan femma. Dock gäller sådana "anbud" endast om man antar dem direkt. Saker och ting kan vara förändrade dagen efter.

Fast har han lovat något så blir det genast ett bindande avtal med honom, om han sedan står o blåljuger för att få huset sålt då kan man ju backa från hela affären och kräva alla pengar tillbaka då han farit med osanning. Om man nu vill häva köpet förstås.
Vissa personer ska inte vara säljare helt enkelt.

Saken är den att den första entrepenören lovade att huset skulle stå klart den 1 dec. men det var ju bara muntligt och då gäller inte det antar jag eftersom vi ville ha flera anbud från olika entrepenörer.
Pratade med husförsäljaren igår och då sa han att han hade fixat fram tre entrepenörer en kunde vara färdig 1 feb. en annan kunde börja som först v.50. Och den tredje lösningen var att ta den första entrepenören som vi träffade först att göra grund i aug-sep. när huset kommer samt att resa huset, sedan hade han annat, så då skulle två killar som entrepenören kände färdigställa huset, så nu skulle han begära anbud från alla dem!!
För nästa vecka vill vi träffa honom och gå igenom alla anbud.
Vad är ett avrop, tror jag det heter?
Tack alla ni som engagerar er i vårt hus. Kom gärna med fler tips och råd till oss, som inte är så hemma inom denna bransch!! Är det någon som vet om en granne får ha ett dike fyllt med vatten precis utanför våran tomt? Är som en bäck ungefär, det måste vara därför det är så sankt på våran mark?

linkoping skrev:
Saken är den att den första entrepenören lovade att huset skulle stå klart den 1 dec. men det var ju bara muntligt och då gäller inte det antar jag eftersom vi ville ha flera anbud från olika entrepenörer.
Det muntliga avtalet hade gällt om ni i direkt anslutning antagit det. Som det nu var så gick det en längre tid innan ni var redo att lämna besked. Skriftliga avtal brukar vara giltiga i 30 dagar, muntliga i några dagar.

linkoping skrev:
Är det någon som vet om en granne får ha ett dike fyllt med vatten precis utanför våran tomt? Är som en bäck ungefär, det måste vara därför det är så sankt på våran mark?
Grannen får lov att ha ett dike på sin mark. Ni måste antagligen flytta om massorna på er tomt när ni skall bygga och då kan ni höja er mark vid diket så att det blir torrare för er där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.