Byggahus.se
Hej

Den här matningen går vidare till garaget men elektrikerna ska dra ny.Håller på att förbereda med att ta bort den gamla. Hur lossar jag trådarna från anslutningen? Testat om det går att dra ut "blecket" undertill men tycker jag får vålda för mycket. Vill inte gärna ta sönder något. Armaturen är en Hehco.

20150912_121807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klipp av trådarna några cm från plinten så tar elektrikern bort dom när han kommer ;) då kan han även se hur det var kopplat.
 
Du trycker in de fjädrande plastflärparna med märkning och håller dem intryckta, trycker in kabeln lite grann och drar sedan kabeln rakt ut. Om kabeln inte lossar kan man vrida/lirka lite.

Edit: elmonts tips är naturligtvis bra för "historiken"
 
Yes, det är ett alternativ men matningen ska inte gå härifrån sen utan den blir helt ny från centralen. Så jag mottager gärna tips om hur jag får bort trådarna. Även om jag nu kan klippa de en bit ifrån ocj låta elektrikern fixa det.Men snål som man är och med allt annat de ska göra gör jag gärna det själv.
 
Det kan inte handla om ekonomin för det tar elektrikern bara några sekunder att dra ur trådarna om du klipper, men är det så att du tänker göra allt själv är det en annan sak.
 
Tackar för hjälpen, nu är trådarna borta☺. Hela grejen är att de skulle kommit hit i fredags, allt bokat sedan flera veckor tillbaks. Men de hade glömt bort mig. Han som jag har visat allt är på semester tydligen. Så för att skippa en av alla punkter på "att göra listan" så är jag glad av att ha sluppit denna. Vill vara säker på att de hinner med det viktigaste och att de blir klara på måndagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.