Byggahus.se
Jag skall skrota min luft/luft-värmepump och sätta dit en ny men jag får inte loss snabbkopplingen för köldmediet. Någon som har tips?
 
  • En värmepumpskondensator med rörledningar, installationsguide, och en delvis öppen skyddslock på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
C Carl Söderdahl skrev:
Jag skall skrota min luft/luft-värmepump och sätta dit en ny men jag får inte loss snabbkopplingen för köldmediet. Någon som har tips?
slit och dra med bestämdhet!
 
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Jag hade en sån pump jag körde i 5år. Kopplade isär den och satt ihop igen på ny plats. Den har gått som AC på sommaren i 3år nu.
 
RoTe
Suhagg Suhagg skrev:
Jag hade en sån pump jag körde i 5år. Kopplade isär den och satt ihop igen på ny plats. Den har gått som AC på sommaren i 3år nu.
Jag flyttade min två ggr, funkade prima. Antagligen långt bättre än dyra märkespumpar.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Tycker dom kärvar så in i bomben att få isär!
Dom 3 sista med snabbkoppling som vi ersatt har varit tomma på köldmedia men om det läckt i anslutningen eller någon annanstans har jag inte en susning om och inte direkt intresserad heller i och för sig 😉
 
RoTe
Fäller man inte bara upp spärren och lyfter på "kragen"? Kan inte minnas att det var något svårt alls dom gångerna jag flyttade min.
 
RoTe RoTe skrev:
Fäller man inte bara upp spärren och lyfter på "kragen"? Kan inte minnas att det var något svårt alls dom gångerna jag flyttade min.
Funkar på vissa men inte alla har jag märkt
På dom som varit tomma är det kanske så att något händer med tex fukt som gör det hopplöst att få bort det
 
A
C Comfort Thomas skrev:
Tycker dom kärvar så in i bomben att få isär!
Dom 3 sista med snabbkoppling som vi ersatt har varit tomma på köldmedia men om det läckt i anslutningen eller någon annanstans har jag inte en susning om och inte direkt intresserad heller i och för sig 😉
slangarna i slangpaketet brukar läcka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.