Byggahus.se

snabb hjälp med ritning på badrum! helst igår

1. D
    Medlem · 56 inlägg

Denwarp

Medlem
    Hej!

ska börja bila upp golvet idag och har inte tänkt så mycket på vart jag ska placera alla grejer i badrummet.

gjorde därför en snabb ritning nu i morse och tänkte bara höra vad ni tror? går det att placera grejerna smartare på något sätt eller kan jag köra på det här?

tack på förhand! Mvh!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    badrum 1.jpg

2. G
    Medlem · 104 inlägg

Genomklok

Medlem
    Fundera först, jobba sen.

Det kommer spara mycket energi (och pengar!), antingen under utförandet eller vid användningen sedan. Troligen både och.

Så mitt tips är att lägga denna första dag på att göra en ordentlig plan istället. Skalenlig. Och helst gå titta på ett gäng badrum vilka mått som funkar och när det blir onödigt trångt.

Som svar på frågan. Ja, det går högst troligt placera allt på ett smartare sätt, men exakt hur är ju också en fråga om preferenser.

Kanske lättare med duschen längst in istället och handfatet där duschen är?

3. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 2 245 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Känns spontant som att det är mycket luft.. kanske är tanken. Badrummet är ca 8,5 kvm.
    Sedan hade nog jag inte velat ha toastopet rakt framför dörren så. Kanske bytt plats på komod och WC. Men vet inte vilken dörr man kommer in i.

Sedan tänker jag att den röda linjen/väggen kanske kan vara en nisch ? I så fall hade jag dragit in duschen till hörnet så man kan använda nischen för schampo etc.

4. D
    Renoverare · Stockholm · 1 622 inlägg

Dublin

Renoverare
    När du skissar var noga med att använda rätt proportioner så undviker du obehagliga överraskningar i slutet. Nu ser duschen konstig ut - jämför jag med tvättmaskinen ser duschen ut att vara 120x60...

Sen några frågor - vilken dörr används oftast? Var går avloppet idag (bör toan finnas i nån viss del av badrummet)? Hur många är ni som ska dela på badrummet / vill ni ha två hoar i kommoden?

Redigerat 30 jan 09:42
  5. D
    Medlem · 56 inlägg

Denwarp

Medlem

Bra idé med nisch! De ska jag absolut ha i åtanke! Har byggt mpnga nischer i resten av huset också så en i badrummet skadar inte det är dörren framför kommoden som man kommer in igenom, den andra dörren är tänkt att gå till en bastu i framtiden, vilken dörr var de du tänkte du på?

6. D
    Medlem · 56 inlägg

Denwarp

Medlem

Ja de stämmer - proportionerna på inredning är helt och hållet taget ur luften, gjorde ritningen lite snabbt bara - väggarna stämmer dock - men ska tänka på de nu ikväll när jag gör ritningen lite mer ordentligt. Det är dörren intill kommoden som är själva huvuddörren man kommer in igenom. Tanken vid duschen är att ha en ganska stor glasvägg där tror ja

7. M
    Husägare · 726 inlägg

mrsnhp

Husägare
    Du vill ha med än 60 cm på båda ledderna för duschen :) Gärna 90 eller mer om det får plats.

8. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 941 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Rent principiellt är det en bra planlösning som utnyttjar nischen, inte har toaletten så den sticker ut i dörröppningen och duschen längst in. En nackdel är att det är rätt långt från duschen till handdukstorken, man får tänka på hur man går så att det inte blir blött framför toaletten.

9. Mathildatiger
    Husägare · Uppsala · 291 inlägg

Mathildatiger

Husägare
    Sätt handdukstorken på andra sidan bastudörren så blir den närmare duschen.

Ska ni torkat ätten i badrummet är det bra att planera för torklinor också.

• Laddar…
  10. D
    Medlem · 56 inlägg

Denwarp

Medlem

Handdukstorken på samma sida som duschen var ett bra tips! De ska ja tänka på!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.