Har börjat bygga badrum på övervåningen där jag har ett takfönster(velux). Vet inte hur jag ska göra med smygen. Tänkte kakla först men är osäker på om det blir bra. Tillverkaren säljer färdig smyginklädnad men jag vet inte om man kan använda den i våtrum eller hur man gör med tätskikt med en sådan lösning. Vill ha kakel på snedväggen i alla fall. Någon som har erfarenhet av detta?

Ingen som har takfönster i badrummet?

bygg en egen smyg med mdf, spackla över eventuella skruvskallar och måla.
måla med utomhusfärg om du är orolig för att det skall bli för fuktigt. men man duschar ju inte på takfönstret, så det borde ju inte vara några problem...

Så här blev vår kaklade smyg:

• DSC00027.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut. Var ungefär så jag tänkt mig från början. Men med skiva, fix och kakel blir det så tjockt att den färdiga ytan kommer hamna utanför karmen så jag vet inte om det blir snyggt. Ska kolla med tillverkaren om deras smyginklädnad funkar i så fall blir det nog enklast.

L Lillgus skrev:
Har börjat bygga badrum på övervåningen där jag har ett takfönster(velux). Vet inte hur jag ska göra med smygen. Tänkte kakla först men är osäker på om det blir bra. Tillverkaren säljer färdig smyginklädnad men jag vet inte om man kan använda den i våtrum eller hur man gör med tätskikt med en sådan lösning. Vill ha kakel på snedväggen i alla fall. Någon som har erfarenhet av detta?
Hej!
Samma dilemma som du hade i ditt badrum. Vår ena gavelvägg i badrummet livar med Velux takfönster GGU 08 0066 dvs 94x140 cm. Takfönster nr 2 sitter däremot mitt på snetaket. Kakla eller måla smyg?
Jättesvårt beslut..
Har du några bilder hur det blev i ditt badrum?
Vägg i badrum med Velux takfönster GGU 08, oklart om vägg ska kaklas eller målas; steg mot väggen synlig i hörnet.
Skapa konto

Det var en gammal tråd haha.
Det blev väv och våtrumsfärg för mig till slut. Både i smyg och snedtak.
Ditt fönster sitter ju lite annorlunda. Nöjd med att jag inte kaklade snedtaket. Fix och kakel bygger ju lite så du får väl se om det går att ansluta snyggt till fönstret. Annars går det ju att kakla halvvägs upp och måla ovanför.

• Ett badrum med snedtak och ett takfönster. Väggarna har vitt kakel i nederdelen och är målade i övre delen. Toalett och hylla med produkter syns under fönstret.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.