Tack för era svar! Menade golvskivorna på övervåningen. :)
Oj, spottar i hall, tvättstuga och överallt? Det måste tagit lite tid väl? :) Jag funderar på att sätta spottar i matsalen och köket. Det är de enda ställena som är mörka hos oss. Dock så skulle jag vilja ha dimmer på båda och jag vet inte hur jag skall få till det eftersom det dumt nog är dubbelknappar överallt.... *argh* Har någon löst det? Vill ju inte gärna "ta bort" de andra uttagen.

Har ni bilder på hur det blev i era kök?

Allra helst vill jag ha någon LED-variant, men jag hittar ingen med bra spridning. :(

Dimmax finns det en lösning som heter, då kan du dimma från flera ställen och sedan sköter dimmaxen om att dimmalampan. Då sätter du in en fjäder i din knapp så när du trycker uppåt dimmar den och och ner så dimmar den ner. Bra lösning men koster några kr.

Tror det va det du menade med frågan.

ang mitt förra inlägg så menade jag såklart golvspånet på övervåningen. Om du du skall öppna mellan två regler så går det klart att lägga tillbaka samma skicka om du kapar innanför spikarna=). Men det där löser du säkert fint!

/Robert

lindhaga skrev:
ang mitt förra inlägg så menade jag såklart golvspånet på övervåningen. Om du du skall öppna mellan två regler så går det klart att lägga tillbaka samma skicka om du kapar innanför spikarna=). Men det där löser du säkert fint!

/Robert
Det var "makipera"(?) som undrade om vilket golv jag menade. :)

Tack för tipset om Dimmax, skall be maken kika på det. :)

Aproppå dimning, Dimmax funkar säkert också bra, jag tänkte dock köpa dubbeldimmer (Eljo trend) så slipper man pilla så mycket, bara att byta ut den befintliga dubbla kontakten.

Dubbeldimmer? Blir det 2 dimmers i samma dosa? Har dubbelknapp i en dosa nu men önskar bara dimmer på en av knapparna.

Buttox skrev:
Aproppå dimning, Dimmax funkar säkert också bra, jag tänkte dock köpa dubbeldimmer (Eljo trend) så slipper man pilla så mycket, bara att byta ut den befintliga dubbla kontakten.
Men om du skall ha fler än 2 tändpunkter så blir det kört direkt, t.ex. som i hallen har du säkert 3st. Då måste du ha en dimmax lösningen eller liknande! =)

Dock som snysop säger vill de bara ha dimmer på en av de två knapparna de har, perfekt med dimmax då=)

Ne i helgen blir det att smaka upp den första vägen på övervnången! Skall bli riktigt kul med lite psykiskt arbete! Känns annars som man jobbar och jobbar men det hädner inget..

Eljo trend har brytare med dubbeldimmer (som nämnts tidigare) ersätter dubbelbrytare. Dessutom finns det en variant med dimmer och vanlig brytare. Jag har bägge varianterna. Dessa fungerar hur bra som helst.

När det gäller kopplingar där flera brytare är inblandade (som i hallen) kan man ha en dimmer på en av brytarna och vanliga på resten.

/Kai

Har suttit nästan hela dagen med Google Sketchup. Funderar på denna planlösning för vår Nybro-övervåning. Har accepterat att det inte kommer bli någon luftig planlösning men det har vi ju gott om där nere. Här uppe kommer bara familjen vara och då är det viktigare att vi har det som vi vill ha det med gott om förråd osv. :)

Vad tycks?

snysop skrev:
Har suttit nästan hela dagen med Google Sketchup. Funderar på denna planlösning för vår Nybro-övervåning. Har accepterat att det inte kommer bli någon luftig planlösning men det har vi ju gott om där nere. Här uppe kommer bara familjen vara och då är det viktigare att vi har det som vi vill ha det med gott om förråd osv. :)

Vad tycks?
Några spontana kommentarer.

* Du får en liten "inre hall" precis när man har kommit upp från trappan. Om man tar bort väggen mot KK2 så får man det kanske lite mer luftigt. hur är det med ljusinsläpp, kommer du att ha takfönster? Blir kanske lite mörkt annars.

* Ska du bara ha dusch på övervåningen? Om man har både dusch och badkar så kanske det inte blir så onödigt stort.

* Inget allrum med TV? Eller är det SR4?

Jag har själv sutttit hela förra hösten och skissat fram och tillbaka på vår Villa Västervik, och det är svårt att få till en lösning som är optimal. man får se vilka behov som är viktigast och prioritera dom. Vi fick inte heller någon "luftig" planlösning men vi vill/måste ha 3 sovrum på övervåningen...
Lägger upp vår nuvarande skiss, kommentarer uppskattas...
(tyvärr är skissen lite plottrig eftersom jag har lagt in en massa mått till snickarna)
Mvh

--B

Tack för kommentarerna! :)

* Japp, hallen blir liten och utan ljusinsläpp. Vill inte sätta in några takfönster. OM vi sätter in takfönster så blir det isf ett smalt ovanför trappan. Öppningen till SR4 är bred, ca 100 cm och utan dörr, så där kommer en del dagsljus komma in. Men tanken är att vi skall sätta upp lågt förbrukande belysning i hallen som man antingen har på rörelsesensor eller timer för att ha tänt jämt när vi är vakna och det är mörkt ute. Vill utnyttja utrymmet till 99% och vet inte vad jag skall göra med utrymmena man "skapar" för att få det "luftigt". Behöver inte ha det luftigt där uppe. Det har vi där nere. :)

* Japp, bara dusch på övervåningen. Flyttar upp ångkabinen vi har på nedervåningen och sätter badkar där nere istället. Vi är inte ute efter något stort flashigt badrum. Kommer (som på nedervåningen) ha våtrumsmatta. Huvudsaken för mig är att jag får dubbelhandfat och vår stora duschkabin. :)

* SR4 har tv, syns lite dåligt men den sitter på väggen mittemot fotöljerna i samma rum. :) Ev så skall vi även ha datorn och arbet/pyssel-hörna här inne, men med stor sannolikhet så blir det i lilla-sovrummet på nedervåningen istället.

Men eftersom vi bara har behov av 2 sovrum egentligen så skulle man kunna ta bort väggen till KLK2 och ha rummet som barnrum. Rummen till höger blir 1 istället för 2 och så har vi det som föräldrarsovrum. Men jag gillar denna planlösning då vi får gott om förrådsutrymmen. Vi måste dock mäta och dubbelkolla att det inte blir FÖR trångt.

Kanske skulle man göra SR2 större och i SR1 så har man ingen klädkammare utan där ställer man sängen. Så det blir en sovalkov. Borde gå att få plats med en större säng (120*200) där... Hmm..... Men tyvärr är nog fönstrena på den gaveln dumt placerade. Tror att det är ett mkt litet utrymme mellan fönstrena. Minns inte hur det ser ut nu. :S

Buttox
Den lilla fyrkanten som är 85*90 i badrummet, vad är det? Duschen? Personligen gillar jag inte utstickande hörn, som det blir i sovrummet. Men det är för att jag tänker liiiiiiite feng shui.... :)

Jag har lite svårt att tyda ritningen. Vad är det för vägg som är "norr om" snedväggen till stora sovrummet? Är det bara en ustickande vägg?

Annars tycker jag att ni har fått det ganska luftigt ändå. Iaf om utrymmet utanför dörrarna är öppet utan väggar. :)

snysop skrev:
Buttox
Den lilla fyrkanten som är 85*90 i badrummet, vad är det? Duschen? Personligen gillar jag inte utstickande hörn, som det blir i sovrummet. Men det är för att jag tänker liiiiiiite feng shui.... :)

Jag har lite svårt att tyda ritningen. Vad är det för vägg som är "norr om" snedväggen till stora sovrummet? Är det bara en ustickande vägg?

Annars tycker jag att ni har fått det ganska luftigt ändå. Iaf om utrymmet utanför dörrarna är öppet utan väggar. :)
Tack själv för dina kommentarer.

Duschen sticker ut i sovrummet men tankenär att sätta in skjutdörsgarderober nästan ända bort till kaminröret, så det blir ingen kant precis vid duschen iaf.

Den lilla utstickande väggen kommer också att få ett par skjutdörrar så att man får lite förvaringsutrymme (golvvärmefördelaren kommer att sitta där också).

Vi är hyfsat nöjda, men det går inte att få allt som sagt. Vårt sovrum blir kanske lite smal och tajt men det är bara att gilla läget.

Om några år kanske någotav barnen vill flytta ned till något av rummen där och då kan man kanske slå ut väggen mellan barnrummen så att man får ett stort rum där.....vi får se.

Ett tips för att kolla hur planlösningen känns är att sätta maskeringstejp där ni har tänkt att ha väggarna. Man får lite bättre känsla för rummens storlek då.

Mvh

--B

Har fått detta förslag från vår snickare. Det blev inte exakta propotioner och mått men det hade varit intressant att höra vad ni tycker. Vi har tänkt att övervåningen främst ska bli barnens tillhåll.

övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här planlösningen tycker jag verkar bra, men alla har ju olika behov. Här finns ju ev plats för en liten klk till - något som ju fattas på nv.

ca0201040436P9bed.jpg

Har någon av er valt att ha golvvärme på övervåningen?
Vi ha inte valt system ännu men det vore skönt att slippa radiatorerna. Dessutom så vill vi ändå ha golvvärme i badrummet så en del av investeringen kommer ändå att göras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.