702:- per kubik, 40x702=28080:- sen tillkommer en etableringsavgift på 1500:- .

Hmm.... Nästan 30 000 för sprutisolera Nybro. Då ingår inget arbete förutom själva sprutandet?

Någon som vet vad isoleringen kostar om man gör arbetet själv? Tjocklek 230 mm för att kunna jämföra med sprutisoleringspriset...

På onsdag kommer förhoppningsvis den snickare som monterade vårat hus och skall räkna på vad det skulle kosta om de gjorde allt förarbete + isolerade. Så vi sedan "bara" behöver gipsa, dra el, VVS osv.... Har läst tråden och det är så mycket frågetecken så jag oroar mig lite över att göra grunden själva. (Då har vi ändå renoverat ett helt hus och har släkt som är snickare och hjälper oss).).

Någon som vet förresten hur det blir om man har sprutisolerat taket och får för sig att efter ett år sätta in takfönster? Sitter isoleringen kvar när man öppnar upp ett hål??

Vår övervåning kostade 270kkr. Då avgick ytskikten. Vi ska alltså spackla slipa måla och tapetsera samt lägga golv. Jo, och ytskiktet + poslinet och dusch i badrummet också.

De reglade upp och isolerade. Både vanlig och sprutisolering. De satte takgipset och innerväggar (som de isolerade). Elen drogs fram samt ett bredbandsuttag till varje rum. VVS drogs till varje element samt till badrummet. Radiatorer sitter också på plats. Elkontakter, strömbrytare, klädvårdsbelysning som tänds när du öppnar dörren och tvärtom. Det är gjort.

270kkr + 18kkr för golvet + xxkkr för allt spackel, hyra av slipmaskin, tapeter, lister... plus badrummet xxkkr. drygt 350kkr till slut. Kanske! ;)

orstigsnybro skrev:
270kkr + 18kkr för golvet + xxkkr för allt spackel, hyra av slipmaskin, tapeter, lister... plus badrummet xxkkr. drygt 350kkr till slut. Kanske! ;)
:S usch då. Jag har inte vågat summera kostnaderna ännu så detta skrämmer mig lite..... Dock kommer vi göra mycket av jobbet själva och via kontakter och säkerligen ha billigare ytskikt än er. :) Vi kommer t.ex inte kakla i badrummet. Är himla nöjda med våtrumsmattorna i badrummet på nedervåningen. Stora posten för oss blir VVS där vi inte har några kontakter som kan hjälpa oss utan där måste vi antagligen leja bort allt. Usch.

Vi anlitade samma firma som monterade huset. Smidigt iom att HR Bygg har VVSare och Elare knutna till sig. Bra killar också.

Vi kommer antagligen sätta våtrumsmatta på övervåningen. Sen gäller ju ROT-avdraget även för oss nybyggare fram tom 1 juli. Därför passade vi på nu.

orstigsnybro skrev:
Vi kommer antagligen sätta våtrumsmatta på övervåningen. Sen gäller ju ROT-avdraget även för oss nybyggare fram tom 1 juli. Därför passade vi på nu.
Nu fattar jag inte... Fram tom 1 juli??? Slutar ROT-avdraget gälla efter 1 juli?

ja, för nybyggen. 1 juli o framåt ska kåkarna var 5 år gamla. Om jag/vi fattat rätt.

orstigsnybro skrev:
ja, för nybyggen. 1 juli o framåt ska kåkarna var 5 år gamla. Om jag/vi fattat rätt.
:O SHIT! Det hinner vi inte med......................................... om vi nu får för oss att ta hjälp............ attans. Jag får läsa på om detta. Vi tänkte ju sprutisolera till hösten.... men då är vårat hus strax över ett år... Och markarbetena som inte är gjorda... oj oj. :'(

Nybyggnad av bostadshus eller komplementbyggnader omfattas inte av ROT-avdraget. Du kan alltså inte heller få ROT-avdrag för arbetskostnaden om du bygger friggebod, garage eller växthus. Från och med den 1 juli 2009 gäller också att skattereduktion för ROT-arbeten inte ges under de första fem åren efter att ett småhus uppförts.

Det här betyder att den som t ex har en oinredd vind i ett nybyggt hus kan dra av för arbetskostnaden att inreda vinden för arbeten utförda mellan 2008-12-08 och 2009-06-30. Därefter gäller inte avdraget förrän huset är mer än 5 år gammalt.
------

attans........ :(

snysop skrev:
Nybyggnad av bostadshus eller komplementbyggnader omfattas inte av ROT-avdraget. Du kan alltså inte heller få ROT-avdrag för arbetskostnaden om du bygger friggebod, garage eller växthus. Från och med den 1 juli 2009 gäller också att skattereduktion för ROT-arbeten inte ges under de första fem åren efter att ett småhus uppförts.

Det här betyder att den som t ex har en oinredd vind i ett nybyggt hus kan dra av för arbetskostnaden att inreda vinden för arbeten utförda mellan 2008-12-08 och 2009-06-30. Därefter gäller inte avdraget förrän huset är mer än 5 år gammalt.
------

attans........ :(
Jo, vi var på en bo/byggmässa här i Nyköping i ... vintras. Hur som helst så var Skatteverket där och berättade hur det låg till. Vi frågade dessutom om detta och det svar du saxat in här stämmer väl överens med det svar vi fick. Så snabbt in med snickarn så ni kan få faktura daterad och betald innan 1/7!

Redigerat:
Jag får räkna på vad ROT-avdraget skulle innebära i reda pengar för oss. Har inte läst på så mkt vad man får tillbaka. Kalla det lyckligt ovetande. ;)

Tillägg.... 50% av arbetskostnaden... *snyft*

Får ringa snickaren och se om det finns någon chans att de kan göra det NUUUUU....

Redigerat:
snysop skrev:
Jag får räkna på vad ROT-avdraget skulle innebära i reda pengar för oss. Har inte läst på så mkt vad man får tillbaka. Kalla det lyckligt ovetande. ;)

Tillägg.... 50% av arbetskostnaden... *snyft*

Får ringa snickaren och se om det finns någon chans att de kan göra det NUUUUU....
Jag har räknat på vårt och kommit fram till att det blir drygt 65kkr som vi får tillbaks.

orstigsnybro skrev:
Jag har räknat på vårt och kommit fram till att det blir drygt 65kkr som vi får tillbaks.
Av 270 kkr. Det är bra det... *ångest*

snysop skrev:
Av 270 kkr. Det är bra det... *ångest*
Jo Elkillen och VVSsnubben ;) har sin tid tillsammans med snickarna. Total arbetskostnad ~140kkr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.