1 391 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Smuts på putsfasad
Hej, jag har ett stenhus i siporex med Alsotop putsbruk F.
Har fått information att bara tvätta med vatten och att den ska vara ”självrengörande”
Hur gör man rent sånt som inte går bort med vatten? Mer specifikt så cirkulerar det mycket måsar som skiter på fasaden. Och det ser inget vidare vackert ut, inte heller spindel-spillning.
Någon som har något knep/tips?
Går det att rengöra, eller eventuellt impregnera fasaden så det inte sugs in?
Eller ska jag jaga måsar med ugglor, ormar och flygande drakar på taket?
Har fått information att bara tvätta med vatten och att den ska vara ”självrengörande”
Hur gör man rent sånt som inte går bort med vatten? Mer specifikt så cirkulerar det mycket måsar som skiter på fasaden. Och det ser inget vidare vackert ut, inte heller spindel-spillning.
Någon som har något knep/tips?
Går det att rengöra, eller eventuellt impregnera fasaden så det inte sugs in?
Eller ska jag jaga måsar med ugglor, ormar och flygande drakar på taket?
Smutsen du beskriver kan mycket väl vara mikrobiell påväxt, t ex algpåväxt.C CalleSilvia skrev:
Testa med en produkt som heter Grön Fri, eller motsvarande som innehåller ämnet bensalkoniumklorid.
Appliciera på väggen med roller, pensel, eller borste. Efter ett par dagar brukar all smuts vara borta.
Produkter som diskuteras: "Grön Fri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
En liten blandning av klorin, vim o lite vatten, pensla på med diskborste, gnugga mjukt, försiktigt, låt verka en stund, gnugga igen, skölj rent, repetera om det behövs
Vi råkade ut för att grannars barn en gång busade och sköt typ slånbär på vår fasad, blev massa hiskeligt blå-lila fläkar på en äggskalsfärgad fasad, Stråbruken stänkputs. Föräldrarna till barnen var minst sagt nervösa men min blandning gjorde susen, efter en stund syntes inte spår längre, alla glada
Fick vi nån gåva eller inbjudan på kaffe eller så, som tack för räddningsinsatsen, nähä
Vi råkade ut för att grannars barn en gång busade och sköt typ slånbär på vår fasad, blev massa hiskeligt blå-lila fläkar på en äggskalsfärgad fasad, Stråbruken stänkputs. Föräldrarna till barnen var minst sagt nervösa men min blandning gjorde susen, efter en stund syntes inte spår längre, alla glada
Fick vi nån gåva eller inbjudan på kaffe eller så, som tack för räddningsinsatsen, nähä
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden