C
Hej, jag har ett stenhus i siporex med Alsotop putsbruk F.
Har fått information att bara tvätta med vatten och att den ska vara ”självrengörande”

Hur gör man rent sånt som inte går bort med vatten? Mer specifikt så cirkulerar det mycket måsar som skiter på fasaden. Och det ser inget vidare vackert ut, inte heller spindel-spillning.

Någon som har något knep/tips?

Går det att rengöra, eller eventuellt impregnera fasaden så det inte sugs in?
Eller ska jag jaga måsar med ugglor, ormar och flygande drakar på taket?

N
Bilder är ju aldrig fel. Vad är det målat med för färg?
Kanske högtryckstvätt, men finns en viss risk att putsen kan gå sönder av det. Men troligtvis inte.

MrJay
Jag har Sto putsfasad på mitt hus och jag kör i följande ordning:

1. Spola av med vatten från trädgårdsslang
2. Högtryckstvätt, lågt tryck
3. Späda ut fasadbruk med vatten och pensla på

• Gilla
CalleSilvia
  • Laddar…
C CalleSilvia skrev:
Går det att rengöra, eller eventuellt impregnera fasaden så det inte sugs in?
Eller ska jag jaga måsar med ugglor, ormar och flygande drakar på taket?
Smutsen du beskriver kan mycket väl vara mikrobiell påväxt, t ex algpåväxt.
Testa med en produkt som heter Grön Fri, eller motsvarande som innehåller ämnet bensalkoniumklorid.

Appliciera på väggen med roller, pensel, eller borste. Efter ett par dagar brukar all smuts vara borta.

N
Som sagt, utan bilder.
Blir det bara gissningar.

En liten blandning av klorin, vim o lite vatten, pensla på med diskborste, gnugga mjukt, försiktigt, låt verka en stund, gnugga igen, skölj rent, repetera om det behövs

Vi råkade ut för att grannars barn en gång busade och sköt typ slånbär på vår fasad, blev massa hiskeligt blå-lila fläkar på en äggskalsfärgad fasad, Stråbruken stänkputs. Föräldrarna till barnen var minst sagt nervösa men min blandning gjorde susen, efter en stund syntes inte spår längre, alla glada

Fick vi nån gåva eller inbjudan på kaffe eller så, som tack för räddningsinsatsen, nähä

• Gilla
CalleSilvia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.