Har ni några bra tips på vad man bör smörja glidytor med på ett gammalt skruvstycke som jag renoverar?
Tänkte först använda sprayfett för geidrar m.m. men funderar på om det finns nåt bättre som tex. aluminiumpasta kanske?
Tänkte först använda sprayfett för geidrar m.m. men funderar på om det finns nåt bättre som tex. aluminiumpasta kanske?
Metallspån blandat med någon form av olja/fett. Kan hända att det är bra för att hindra stillasittande skruvar från att rosta fast med tiden, men någon vettig smörjande funktion har inte metallspån. I apparater som behöver god smörjning har vi tvärt om filter för att avlägsna fasta föremål ur oljan så gott vi kan, t.ex. i bilmotorer.P-plats skrev:
På mer eller mindre utvändiga och åtkomliga ytor skulle jag använda något vanligt universalfett, det är i sig själv inte särskilt skitigt, det går torka bort och smörja på nytt vid behov. På mer skyddade och svårsmorda platser som skruven skulle jag använda ett MoS2-fett, eftersom det har bättre egenskaper under extrem belastning.
Det skall vara olja på gejdern på ett skruvstycke och inte vaselin/smörjfett. Vaselin samlar upp och håller kvar betydligt mer filspån och skit som kommer då man använder skruvstycket och till slut börjar någonting kärva. Jag gjorde nämligen det misstaget en gång.
Skruven är ju skyddad för nedfallande spån så där fungerar vaselin.
Till allt sånt här brukar jag använda vanlig Farmoil 10W30 som jag köper i 20-litersdunkar på närmaste lantbrukshandel. Samma sort som jag använder i växellådan på traktorn och ibland utblandat med vaselin som rostskydd under bilen och som smörjmedel på rörliga delar på snickerimaskinerna.
Skruven är ju skyddad för nedfallande spån så där fungerar vaselin.
Till allt sånt här brukar jag använda vanlig Farmoil 10W30 som jag köper i 20-litersdunkar på närmaste lantbrukshandel. Samma sort som jag använder i växellådan på traktorn och ibland utblandat med vaselin som rostskydd under bilen och som smörjmedel på rörliga delar på snickerimaskinerna.
Gammal tråd. Men hur mår skruvstycket efter alla år? Funkar det bra med CRC power lube och sprayfett?
Har själv ett skruvstycke i bra skick. Men planerar att rengöra och smörja upp det ordentligt. Byta brickorna mot axiallager bara för att det är coolt 😎
Nån kanske sitter på info om skruvstycket? Enda märkningen jag hittar är AD 6
Google ger mig hintar om att det kan vara ett Söderfors.
Har själv ett skruvstycke i bra skick. Men planerar att rengöra och smörja upp det ordentligt. Byta brickorna mot axiallager bara för att det är coolt 😎
Nån kanske sitter på info om skruvstycket? Enda märkningen jag hittar är AD 6
Google ger mig hintar om att det kan vara ett Söderfors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir samma här. Så jag följer ditt exempel.
Har nog lyckats googla mig till att det är ett skruvstycke från Söderfors bruk. Storlek 5. Som jag fått tag på. Tillverkat i början på 1900 talet. Försöker hitta mer info utan lycka än så länge.
Har nog lyckats googla mig till att det är ett skruvstycke från Söderfors bruk. Storlek 5. Som jag fått tag på. Tillverkat i början på 1900 talet. Försöker hitta mer info utan lycka än så länge.
Klicka här för att svara