Hejsan,

Jag håller på att äntligen sätta ihop ett media system. Med tiden är tanken att även koppla till en SQ Blaster och Vera Lite men för tillfället nöjer jag mig med att få ihop basen. (se bild)

Jag har 2 st HDMI out: TV och Projektor och ca 4 in. En HDMI switch jag har tittat på är Kinivos 502
http://www.kinivo.com/Kinivo-501BN-Premium-wireless-adapter/dp/B0049SCB2Y

Som de dessutom testar här:
http://www.youtube.com/watch?v=C_yw56Tns2I

Den har automatisk switch vilket innebär att den automatiskt hoppar till den port som blir aktiv. Problemet är bara att den endast har en HDMI out.

Är det någon som har tips på en alternativ HDMI switch eller något annat som skulle kunna förbättra min setup? Jag försöker även styra så lite som möjligt med IR eftersom hela åbäket kommer vara inbyggt i ett skåp. (se bild) Så jag antar att jag kommer behöva köpa ett par IR förlängare för TV Boxen och ATV3n också... Plex kör jag på en gammal mac som står på 24/7 som HTPC.

Tack på förhand!
H



6GHeezw.png
EjDogzu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4VTAyNl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Jag har både projektor och tv kopplade till en aktiv HDMI-splitter:
http://www.kjell.com/sortiment/dato...mi/splitter/2-vags-aktiv-hdmi-splitter-p68793

Ma får då bilden duplicerad på både TV och projektor så det är bara att slå på och av apparaterna hur man vill ...

Testade en passiv splitter först
http://www.kjell.com/sortiment/dato...aptrar/hdmi/splitter/hdmi-till-2x-hdmi-p98276
men den försämrade signalen så pass mycket att den inte klarade att skicka signalen de 10 m som var till projektorn. I ditt fall kanske det funkar. Fördelen med en passiv är väl att man slipper strömsätta (ytterligare en sladd i härvan) samt att den är billigare.
 
L
Tack för snabbt svar! Din lösning låter ju perfekt, att duplicera bilden och sätta på /stänga av. Har en 10m hdmi till projektorn så behöver absolut hjälpen av extra ström.
 
Jag tror jag har en kontakt som kanske kan ordna med att han bygger ihop en switch annars. eller evt kanske kan modifiera den du har?
 
Vilken tur jag hade som var precis utanför butiken på Kungsholmen!
 
Kinivo verkar ju iofs ha en 4x2 också. 4 ingångar och 2 utgångar. Den verkar också hoppa automatiskt till den aktiva ingången.

Själv använder jag en receiver med 4 HDMI ingångar och en splitter från kjell.com för att mata TV och projektor med samma signal.

Eftersom 4 ingångar har blivit för lite, och för att krångla till det, har jag också en switch från kjell.com med 4 in och 1 ut. Denna kopplar XBox, PS3 och Wii U till Game ingången på förstärkaren.

Det hela sitter i ett skåp och styrs med Logitech Harmony 900.

Denna set-up har 2 svagheter och båda kommer från switch och splitter. Ibland hänger sig splittern och varken TV eller projektor får bild. Det får man lösa genom att bryta strömmen till splittern. Ibland hänger sig switchen och fastnar på en inaktiv ingång. Samma här. Dra strömmen.

Därför har jag starkt funderat på en ny förstärkare. En med 8 HDMI in och 2 HDMI ut. Där är problemet (vilket jag inser av bilderna skulle vara ditt också) att stora förstärkare med många ingångar alltid skall ha så överdimensionerade drivsteg och därför bli stora och inte få plats i skåpet.

Där kommer jag försöka använda HDMI-CEC fullt ut för styrningen, så slipper man allt vad IR ögon och blasters etc heter. Ev. får det bli en "CEC injector" som hemmabygge.
 
Jag kör en receiver med två st hdmi ut!
 
Tack för snabbt och intressant svar!

TLovskog skrev:
Kinivo verkar ju iofs ha en 4x2 också. 4 ingångar och 2 utgångar. Den verkar också hoppa automatiskt till den aktiva ingången.
Denna borde ju absolut funka kan man tycka, värt att testa för det priset iaf!

TLovskog skrev:
Denna set-up har 2 svagheter och båda kommer från switch och splitter. Ibland hänger sig splittern och varken TV eller projektor får bild. Det får man lösa genom att bryta strömmen till splittern. Ibland hänger sig switchen och fastnar på en inaktiv ingång. Samma här. Dra strömmen.
Kan detta inte bero på kvaliten på switchern/splittern tror du då?

TLovskog skrev:
Där kommer jag försöka använda HDMI-CEC fullt ut för styrningen, så slipper man allt vad IR ögon och blasters etc heter. Ev. får det bli en "CEC injector" som hemmabygge.
Detta vet jag inget om och känner att jag genast borde undersöka! Alla IR kanaler som måste förses med förstärkare känns extremt avtändande...
 
Den TEAC kollade jag på för några dagar. Den är faktiskt perfekt ... MEN den har inte 9.1 som jag använder idag ... dock är den så perfekt att jag nog skulle kunna leva utan det ... eftersom jag nog inte har använt front high l-r någon gång ändå ;-)
 
carlfredrik skrev:
Kan detta inte bero på kvaliten på switchern/splittern tror du då?
Jo. Svårt att veta. Ser man till priset så var det inte bottenträsket i alla fall.
Detta vet jag inget om och känner att jag genast borde undersöka! Alla IR kanaler som måste förses med förstärkare känns extremt avtändande...
HDMI-CEC står för HDMI Consumer Electronic Control och måste vara en av de mest välbevarade hemligheterna i modern tid på denna fronten. Sony kallar det Bravia Link/Sync, Samsung Anynet+, LG SimpLink, etc.

Faktiskt rätt smart. Lite som en strippad HAVi idé för 15 år sedan ... om någon kommer ihåg.

Det hela går ut på att en enhet kan kontrollera upp till 15 andra enheter, via HDMI kontakten. Antingen är Set-top boxen, TV, eller något annat mottagare av IR (eller RF för den delen) sedan styrs andra genom CEC kanalen. Du får även upp menyer etc ibland.
Från senaste versionen finns också möjligheter att tidsstyra andra enheter för timer inspelning.

Ex. I sovrummet har jag en LG TV med en Sony Blue ray. På TV kommer den upp som en egen ingång som heter just "Sony BD.xxx". Väljer man den ingången startar Blue ray spelaren upp automatiskt, rätt ingång väljs etc. Spelaren styrs sedan med TVns fjärr helt och hållet.

Enda problemet är ...
  • att fabrikanterna förutom Hitachi var tvungna att kalla det för något eget.
  • att fabrikanterna bara måste förmedla signalerna mellan HDMI in/ut, men behöver inte kunna förstå kommandon eller skicka kommandon.
  • att kompatibiliteten inte är 100% än. LG TV har JAG fått att funka bra med Sony prylar, Samsung TV har JAG fått att fungera med LG prylar, men inte Samsung TV och Sony prylar.

    I TV rummet krånglar det också mellan Projektor och TV.
 
Redigerat:
Jag gillar tanken! En pryl to rule them all. Om det är praktiskt jobbigt kommer jag nog inte orka det just nu dock, vill mest få ihop en bra start för att senare isf bygga till och fixa ihop.

Med tanke på detta priset känns det absolut värt att testa denna, för tillfället iaf:
http://www.amazon.co.uk/Kinivo-501B...ie=UTF8&qid=1370452580&sr=8-2&keywords=kinivo

Samtidigt känns det som att en bra receiver som har bra support för fjärrstyrning (eg iRule, Roomie etc etc) funkar rätt bra som en "to rule them all" enhet, eller?
 
Försökt kartlägga lite grand hur det kommer att se ut när jag äntligen fått ihop alla prylar. Powerbooken kommer förhoppningsvis bytas ut till en Mac Mini snart också. Kommentera gärna om ni har några synpunkter!
Som sagt blir en förstärkare för bökig att ha i mitt lilla utrymme och jag kommer i första hand testa att köra en automatisk HDMI switch (eftersom man inte ens behöver programmera in den i zwave/sq blaster systemet). Är det någon som har ett liknande system som kan ge mig lite feedback? Tack!

5muvESb.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.