Har skaffat min första lägenhet och ska totalrenovera kök och badrum. Snart är det bara en månad kvar innan jag tar över den och det känns aktuellt att leta efter "prylar" att inhandla.

Har kollat på :
SMEG inbyggnadsugn: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=282891
SMEG inbyggnadsmicro: http://www.wikio.co.uk/guide/smeg-sc45m-41118.html

Någon som har någon erfarenhet av märket?
Hållbarhet, service o s v ?!

Annat billigare alternativ är GRAMs inbyggnadsugnar. Men där finns ingen renodlad micro utan man måste välja en kombinationsugn/mikro.

Anledningen till att jag vill ha SMEG är den vita glasfronten som skulle passa så fint med den tilltänka induktionshällen:
PSEEHO080P000012.jpg

Jobbar som servicetekniker på en elfirma och vi har hand om garanti jobb från garantgruppen, där Smeg är avtalskund. Min erfarenhet är att det faktiskt fungerar väldigt bra, men jag vill säga att kvaliten är lite sämre än vad dem vill påstå. Annars inga problem med reservdelar och dylikt. Hållbarheten är väl detsamma som de flesta märken ca:10 år. Gram tycker jag om dock, fin design till och med. Vet dem har någon typ av glaslucka man kan sätta för att dölja micron..(istället för en inbyggnadsmicro).

kul med första lägenheten!
jag skulle tänka på andrahandsvärdet - det är aldrig fel om det står Electrolux eller Siemens på grejerna när du skall sälja lägenheten om några år. dock är ju de flesta vitvaror numer tämliga likadana prestandamässigt och har ungefär samma kvalitetsnivå inom jämförbara prisnivåer.
det är ändå inte designen av enskilda vitvaror som "gör" ett kök utan om ett kök skall bli lyckat måste en kombination av många aspekter falla på plats...

Tygert - det beror nog på. Smeg smäller nog högre än Siemens och Electrolux för många (t.ex. mig). Så det är nog inte så enkelt att tänka på andrahandsvärdet och utgå från att andra har samma smak som dig. Tänker du på andrahandsvärde skulle jag isåfall välja Miele eller Gaggenau. Men jag vet inte hur mycket värde det finns kvar i vitvaror efter tre år.

För min del tror jag att andrahandsvärdet blir ungefär detsamma om en 3-5 år oavsett vilket märke på vitvarorna. SMEG är enligt vad jag förstått ett fint märke om än lite ovanligare än t.ex. electrolux. hade gärna köpt miele kyl/frys men dom kostar ju ett par tusen extra jämfört med t.ex. LG eller liknande.

Vad som är viktigast för mig när jag ska bo i lägenheten är självklart designen på köket. Det ska vara stilrent och smakfullt. IKEAkök är inget för mig ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.