7 455 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Smartaste sättet att timra upp ett hus?
Sida 1 av 2
Hallå Forumet.
Har ett litet projekt på G som jag sitter och planerar.
Har köpt mig ett timmerhus som jag kommer att plocka ner inom snar framtid.
Planen är att timmerhuset ska få stå på platta i framtiden och det skall tilläggsisoleras utifrån med lämpligt naturligt isoleringsmaterial.
Nu till min tanke gällande upptimringen av stommen:
Plattan gjuts efter nogranna mått tagna från stommen innan den plockas ned.
Jag börjar med att regla upp den yttre regelväggen/stommen som ska innehålla tilläggsisoleringen runt hela plattan. Upp till takfotshöjd.
Nu när den stommen är på plats så börjar timmerstommen sättas ihop, stock för stock och kan med hjälp av den reglade yttre stommen ENKLARE kunna rikta timmerstommen rakt. (i den mån som går).
Börjar jag andra vägen, sätta ihop timmerstommen först och så ska jag försöka få den rak så är det laser som gäller.
Kanske måste ställa dit tillfälliga stödben för att hålla varven på plats.
Och sist när hela timmerstommen står så reglar jag upp den yttre stommen och ställer på plattan.
Slutresultatet blir densamma men tycker det känns enklare med alternativ 1.
Är det en dålig idé? Varför?
tack
Har ett litet projekt på G som jag sitter och planerar.
Har köpt mig ett timmerhus som jag kommer att plocka ner inom snar framtid.
Planen är att timmerhuset ska få stå på platta i framtiden och det skall tilläggsisoleras utifrån med lämpligt naturligt isoleringsmaterial.
Nu till min tanke gällande upptimringen av stommen:
Plattan gjuts efter nogranna mått tagna från stommen innan den plockas ned.
Jag börjar med att regla upp den yttre regelväggen/stommen som ska innehålla tilläggsisoleringen runt hela plattan. Upp till takfotshöjd.
Nu när den stommen är på plats så börjar timmerstommen sättas ihop, stock för stock och kan med hjälp av den reglade yttre stommen ENKLARE kunna rikta timmerstommen rakt. (i den mån som går).
Börjar jag andra vägen, sätta ihop timmerstommen först och så ska jag försöka få den rak så är det laser som gäller.
Kanske måste ställa dit tillfälliga stödben för att hålla varven på plats.
Och sist när hela timmerstommen står så reglar jag upp den yttre stommen och ställer på plattan.
Slutresultatet blir densamma men tycker det känns enklare med alternativ 1.
Är det en dålig idé? Varför?
tack
I understand that you want the logs to be visible inside. Otherwise, what's the point of this log structure? And if that's the case, then if you first put up the logs, it will be easier to make installations "from the outside" that won't be visible. Unless you have a different plan.
Låter väldigt bakvänt tycker jag? Enklast måste vara att timra upp först och sen göra sånt som ska vara på utsidan.
Någon laser behövs inte, det räcker med en rätskiva/rak bräda och ett bra vattenpass och kanske något att loda med.
Någon laser behövs inte, det räcker med en rätskiva/rak bräda och ett bra vattenpass och kanske något att loda med.
Korrekt. Insidan kommer stockarna vara synliga genom hela huset.S sturnus skrev:
Estetiskt och för timrets sk. värmelagring.
Dragning av flexrör för el är tänkt att dras yttre delen av timret samt i innertaket.
eftersom varje stock är 9m kortsida eller 11m långsida så tänkte jag att det skulle vara enklare att utgå från den redan raka reglade väggen.useless skrev:
Slipper proceduren att loda och rätskiva varje stock.
So as I wrote. You build an old structure, next a new one, and before closing the walls from the outside you have the opportunity to install water and electricity in a new layer of the wall from the outside.N NorranNorre skrev:
Redigerat:
En till anledning till att jag hade velat bygga upp den reglade ytterdelen före är för att det skapar då även möjligheter att förenkla timringen genom att man högst upp på regelväggarna kan fästa vinchar för att lyfta upp stockarna på sin plats.
Har ej tänkt hyra in dyr kranbil med förare för 1500:-/h vid resning. Vill ta det lugnt och metodiskt.
Har ej tänkt hyra in dyr kranbil med förare för 1500:-/h vid resning. Vill ta det lugnt och metodiskt.
Du bör väl komma åt utsidan när du ska timra?
Tror det blir väldigt besvärligt att få ihop huset med ytterväggarna på plats...
Hur gör du med knutarna som sticker ut eller kapar du dom?
Du får väl bygga ställning så du kan vincha upp stockarna om du inte vill hyra in nån med kran
Tror det blir väldigt besvärligt att få ihop huset med ytterväggarna på plats...
Hur gör du med knutarna som sticker ut eller kapar du dom?
Du får väl bygga ställning så du kan vincha upp stockarna om du inte vill hyra in nån med kran
jag vet inte? Tänker att jag trots reglade väggen ändå kommer åt från utsidan om jag behöver bryta i stocken osv. Väggen hålls ju öppen somsagt.nino skrev:
knutarna är tyvärr kapade redan. Blir att borra hål i knutarna och sätta in dymlingar för att hålla ihop hörnen.
All input är bra, även om idén sågas .. jag behöver förstå vad som blir bäst helt enkelt
Jag skulle timra först o sen bygga regelväggen. Att bygga regelväggen först ser jag inga fördelar med, den är bara i vägen.