Byggahus.se
Hej
Vi har en 8x4 pool med en pump som cirkulerar 12 m3 i timmen. Rekommenderat är väl att man cirkulerar dubbla poolvolymen per dygn vilket ger att pumpen bör köras ca 8h per dag.

Vår Nibe värmepump i huset har s.k smart price adaption och elbilsladdaren likaså så tänkte kolla om det finns någon lösning på Poolpumpen med givet tema?

jag har Plejd och Apple homekit men har inte hittat att de stödjer någon sådan funktion. Men det kanske går med någon tredjepartsapp eller liknande?
Vore ju smidigt att lägga schema att köra cirkulationen 8h varje dygn när det är som billigast.
Någon som har en smart lösning på det?
Kan ju schemalägga lite schablon på 22.30-06.30 då det vanligtvis är billigast men känns som att det borde gå att få till ännu smidigare
Jag investerade i en pool för att få möjlighet att kunna spara pengar…
 
B
"Jag investerade i en pool för att få möjlighet att kunna spara pengar…"

Haha då gjorde du bort dig, för en pool kostar bara pengar :)

Homeassistant plus en shelly-kontaktor så är du hemma. Finns en hel del på detta tema på github som man kan installera på Homeassistant. Det är inte helt plug and play, och kräver ju nån hårdvara som Homeassistant kör på. Man måste vara lite nörd tror jag för att få till detta idag.

Men jag håller med om att det borde finnas någon enkel app som sköter detta och styr t.ex. en smartplugg. Kanske nån annan vet en smidigare lösning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Värms poolen upp, hur isåfall?

Poolvärmepumpar brukar vilja ha cirkulationen igång för att få ett flöde genom sig. Men beroende på typ av värmepump, om det nu finns någon så borde det räcka med timer eller schemaläggning med smart plug på cirkulationen för att låta den gå när elen är full billigast.

Cirkulationen är billig i förhållande till värmekostnaden, men ska man bada ska det vara skönt i vattnet. :cool:
Har hittills haft cirkulationen på 24/7 och låtit värmepumpens termostat styra den.
Jag gjorde slut på runt 2000kWh på värme förra året, rund pool, 5,5m.
 
P perlan77 skrev:
Jag investerade i en pool för att få möjlighet att kunna spara pengar…
Osäker på om detta är grovt ironiskt eller på fullt allvar, men om det är det senare så förklara gärna hur du tänkte spara pengar genom att sänka dem i en pool.
 
  • Gilla
Moana och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Osäker på om detta är grovt ironiskt eller på fullt allvar, men om det är det senare så förklara gärna hur du tänkte spara pengar genom att sänka dem i en pool.
Slipper betala entré på badhuset. ;)(y)
 
Sitter själv i lite samma sits med poolen. Är sugen på att pris styra cirkulationspumpen vilket skulle ge automatisk pris styrning av värmen till den. Idag sitter det ett enkelt tidur som oftast ser till att det snurrar nattetid. Men av både nyfikenhet, nörderi och prisoptimering vill jag kunna styra digitalt.
Har Tibber och Google Home.
Elcentral med kablar, dosor, tidsströmbrytare och numrerad etikett på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Athom homey bridge kan komunicera med tibber, jag har införskaffat en sådan, nu väntar jag på ett relä Shelly 3 pro som kommer snart, det har 3 separata utgångar så jag kommer använda den ena till pumpen och den andra till värmepumpen. Jag blir ansluten till Tibber nu i veckan så sedan är det bara o se om jag får till det:)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Beskriv gärna närmar hur den lösning ser ut när du kopplat in (y)
 
E el camino skrev:
Athom homey bridge kan komunicera med tibber, jag har införskaffat en sådan, nu väntar jag på ett relä Shelly 3 pro som kommer snart, det har 3 separata utgångar så jag kommer använda den ena till pumpen och den andra till värmepumpen. Jag blir ansluten till Tibber nu i veckan så sedan är det bara o se om jag får till det:)
Tack för alla svar. Ska kolla in den lösningen, har redan tibber själv
Och om det var otydligt så var jag ironiskt när jag menade att jag byggde poolen för att spara pengar..
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Sitter själv i lite samma sits med poolen. Är sugen på att pris styra cirkulationspumpen vilket skulle ge automatisk pris styrning av värmen till den. Idag sitter det ett enkelt tidur som oftast ser till att det snurrar nattetid. Men av både nyfikenhet, nörderi och prisoptimering vill jag kunna styra digitalt.
Har Tibber och Google Home.
[bild]
Hur mycket beräknas du spara på styrningen och kommer ungarna kunna få varmt vatten när dom vill bada ;)
 
Ca 1kW i förbrukningen när cirkulationspumpen går och bergvärmen balanserar värmen i polen. Brukar behöva köra ca 6h / dygn för att hålla 30 grader. Kan jag spara överföringsavgiften och energiskatten i snitt genom att enklare aktivt styra när på dygnet det köra så bör jag kunna spara ca 500kr / år utan att påverka komforten. ROI på max 5 år kan det vara värt för att få mer teknik i hemmet ;)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.