Jag har ett rum i källaren på ca 13 m2 som jag skulle vilja inreda som liten snickarbod. Rummet har dock en liten specialare, berget kommer nämligen i dagen längs ena sidan (syns i intilliggande rum) varför man för 80 år sen vid bygget gjöt en rejäl klack på detta. Se bifogad bild - det rör sig alltså om en betongsak på 950 mm djup och 1050 mm höjd.
Frågan är då hur jag kan utnyttja utrymmet ovan denna (max en meter upp till taket) för förvaring, så jag frigör maximalt med golvyta där jag kan röra mig runt vad man nu håller på med för jobb på arbetsbänken.
En tanke är någon form av utdragssystem, så jag får undan systainrar (nåja, jag har tre) och andra lådor, och kanske verktygstavlor stående som man drar ut. Sen behöver man ju utnytta väggens längd (3,80 m) för att hålla lite virke. Men det blir kanske konsoller på motsatta väggen, man vill ju ha rent framför "betongklacken" om man ska stå där och komma åt förvaringen uppepå.
Hoppas ni ser problemet - utrymmet är 95 cm djupt och jag vill utnyttja det smart och maximalt...
Tacksam för svar!
Edit: man såg inte måtten så bra på bilden - rummet är 3,80 långt, och 3,50 brett, varav betongklacken alltså tar 95 cm.
/A
Frågan är då hur jag kan utnyttja utrymmet ovan denna (max en meter upp till taket) för förvaring, så jag frigör maximalt med golvyta där jag kan röra mig runt vad man nu håller på med för jobb på arbetsbänken.
En tanke är någon form av utdragssystem, så jag får undan systainrar (nåja, jag har tre) och andra lådor, och kanske verktygstavlor stående som man drar ut. Sen behöver man ju utnytta väggens längd (3,80 m) för att hålla lite virke. Men det blir kanske konsoller på motsatta väggen, man vill ju ha rent framför "betongklacken" om man ska stå där och komma åt förvaringen uppepå.
Hoppas ni ser problemet - utrymmet är 95 cm djupt och jag vill utnyttja det smart och maximalt...
Tacksam för svar!
Edit: man såg inte måtten så bra på bilden - rummet är 3,80 långt, och 3,50 brett, varav betongklacken alltså tar 95 cm.
/A
Redigerat:
Utdragssystem verkar ju kunna vara en bra ide. Du skulle kunna hänga skenor i taket (tänk garderobsskjutdörrar), några stycken på lagom avstånd. På dessa hänger du skivor (MDF, Plywood, OSB) som du monterar verktygstavlor på bägge sidor av.
Kolla också på köksinredningar, tex IKEA, där kan finnas lämpliga stommar eller hela lösningar som kan funka. Kanske stora utdragslådor tänkta för grytor eller skafferivaror?
Ett alternativ som jag hade funderat på är att uttnyttja det fakum att du har ett ganska stabilt underrede till en arbetsbänk. Beroende på hur lång du själv är och vad du skall jobba med kanske den är i högsta laget?
Kolla också på köksinredningar, tex IKEA, där kan finnas lämpliga stommar eller hela lösningar som kan funka. Kanske stora utdragslådor tänkta för grytor eller skafferivaror?
Ett alternativ som jag hade funderat på är att uttnyttja det fakum att du har ett ganska stabilt underrede till en arbetsbänk. Beroende på hur lång du själv är och vad du skall jobba med kanske den är i högsta laget?
När det gäller systainers och andra lådor så räcker det med två vertikala skivor med lister eller vinkelprofiler på. Tänk på en sådan brickvagn som brukar finnas på lunchrestauranger. Istället för brickor kan du skjuta in lådor/systainers på listerna.
Enklast är väl att köpa vinkelprofil i Aluminium och borra en hålrad i fram och bakkant på skivorna som bildar väggar till skåpet. (Kanske finns en färdig stomme som passar också.
Enklast är väl att köpa vinkelprofil i Aluminium och borra en hålrad i fram och bakkant på skivorna som bildar väggar till skåpet. (Kanske finns en färdig stomme som passar också.
Tack för bra tips! Att använda ytan som bänk hade jag också tänkt på , men den blir för hög på 105 cm, och så är det ju inte idealt för att jobba med skivmaterial heller direkt, man behöver komma åt runtom och även under för tvingar etc. Men jag kan ju frigöra all golvyta om jag planerar ytan rätt för förvaring, det blir ju ändå nästan 4 kubikmeter 
Lunchbricksvarianten borde man kunna göra något på, i kombination med stående utdragsskivor för verktyg, hängandes på skena i taket som du beskrev, det är inga rör i vägen på tvären i taket heller. Det vore ju bra också om man kunde dra ut lådorna nästan hela vägen trots hyfsad vikt. Kökslådetillverkarna fixar ju det, man kan dra ut en sån låda med gjutjärnsgrytor etc helt, och den håller.
Sen är det ju en källare mot yttervägg, vi tänkte dränera om till hösten, men det är nog bra om man kan komma åt och försäkra sig om att det är torrt bakom etc.
/A
Lunchbricksvarianten borde man kunna göra något på, i kombination med stående utdragsskivor för verktyg, hängandes på skena i taket som du beskrev, det är inga rör i vägen på tvären i taket heller. Det vore ju bra också om man kunde dra ut lådorna nästan hela vägen trots hyfsad vikt. Kökslådetillverkarna fixar ju det, man kan dra ut en sån låda med gjutjärnsgrytor etc helt, och den håller.
Sen är det ju en källare mot yttervägg, vi tänkte dränera om till hösten, men det är nog bra om man kan komma åt och försäkra sig om att det är torrt bakom etc.
/A
Det finns sådana expanderbeslag att köpa på flertalet ställen, CO, Biltema, Theofils osv. Jag tror det finns hos de flesta byggkedjor också. Kvaliteten och maxvikt kan säkert variera så det är nog bra att kolla runt lite. Jag har tyvärr inte kommit till skott att göra något med sådana själv ännu.Alko skrev:
Jag tycker det låter väldigt lockande att bygga utdragbara hyllor som löper i skenor i taket. Tänk dig själv att lätt dra ut en 30-40cm bred hylla i vilken det ligger hyvlar, handmaskiner och allt möjligt. Man borde kunna få till en vansinnigt effektiv förvaring!
Lite inspiration, även om det handlar om en hel lägenhet: http://www.youtube.com/watch?v=f-iFJ3ncIDo
Jag har sett på något av de amerikanska forumen just precis detta med utdragbara hyllor "på tvären". Blev effektivt. Kan int hitta det just nu. Någon mer som sett det? Fick för mig att det var woodworkingchannel men kan inte hitta det där.
/Ulf
/Ulf
Man skulle ju kunna ha den här typen av beslag. Krävs inte skenor hela vägen på taket då. Sen finns det väl en begränsning på djupet ändå. Klackens djup är ju 95cm och kanske gör man ett indrag, men 85 cm vill man nog utnyttja ändå.
/A
(ur: http://www.pulloutcabinets.com/2009/11/16/a-perfect-solution-for-the-handicapped/)
/A
(ur: http://www.pulloutcabinets.com/2009/11/16/a-perfect-solution-for-the-handicapped/)
Om det är för stationärt bruk och utrymmet är begränsat skulle jag inte välja brickvagnsvarianten. Har insett att man ofta vill ha en systainer utdragen och öppen när man skall göra något. På så sätt kan man enkelt och smidigt komma åt och använda tillbehören enkelt. Brickvarianten slutade för min del att jag hade tre systainrar på golvet öppna för att ha tillgång till alla tillbehör = rörigt.jac skrev:När det gäller systainers och andra lådor så räcker det med två vertikala skivor med lister eller vinkelprofiler på. Tänk på en sådan brickvagn som brukar finnas på lunchrestauranger. Istället för brickor kan du skjuta in lådor/systainers på listerna.
Enklast är väl att köpa vinkelprofil i Aluminium och borra en hålrad i fram och bakkant på skivorna som bildar väggar till skåpet. (Kanske finns en färdig stomme som passar också.
Mitt råd är kullagrade utdragsprofiler som håller vikten av en systainer. Dyrare - javisst! men hellre det än att man svär senare...d^_^b
Klicka här för att svara

