Jag har nyligen flyttat in i ett 1.5 planshus från 80-talet och har upptäckt att det smäller mycket i vattenledningarna när man spolar varmvatten i ett av badrummen.
Det är ett badrum på ovanvåningen som ligger vägg i vägg med ett sovrum. Handfatet är mot väggen mellan rummen och vattenledningarna går i den väggen. När man spolar varmvatten, handfat eller dusch, börjar det smälla väldigt mycket i väggen, man hör det tydligt från sovrummet. Det är smäller hela tiden, kontinuerligt en gång per sekund, och håller på hela tiden när man spolar och även en stund efter att man slutat.
Ljudet i sig är störande, men det är inte kritiskt att åtgärda endast för det. Men finns det andra risker som gör att man bör åtgärda detta?
Jag har läst flera liknande trådar om smällar och att det då är tryckslag när man stänger kranar, men här är det alltså inte när man stänger kranen utan när varmvatten sätts/är på.
Jag har även läst att det kan smälla i varmvattenberedaren om det är sediment i botten på den. Men detta kommer tydligt från väggen, och smällarna uppstår endast vid användning av varmvatten i badrummet på ovanvåningen.
Det är ett badrum på ovanvåningen som ligger vägg i vägg med ett sovrum. Handfatet är mot väggen mellan rummen och vattenledningarna går i den väggen. När man spolar varmvatten, handfat eller dusch, börjar det smälla väldigt mycket i väggen, man hör det tydligt från sovrummet. Det är smäller hela tiden, kontinuerligt en gång per sekund, och håller på hela tiden när man spolar och även en stund efter att man slutat.
Ljudet i sig är störande, men det är inte kritiskt att åtgärda endast för det. Men finns det andra risker som gör att man bör åtgärda detta?
Jag har läst flera liknande trådar om smällar och att det då är tryckslag när man stänger kranar, men här är det alltså inte när man stänger kranen utan när varmvatten sätts/är på.
Jag har även läst att det kan smälla i varmvattenberedaren om det är sediment i botten på den. Men detta kommer tydligt från väggen, och smällarna uppstår endast vid användning av varmvatten i badrummet på ovanvåningen.
Låter konstigt. Undrar om röret eller slangen är väldigt bristfälligt monterat?
Långvariga återkommande smällar i rör kan ju resultera i att det till slut mekaniskt får sönder och börjar läcka. Jag hade nog tittat närmare på det, inte bara släppt det och gått vidare.
Långvariga återkommande smällar i rör kan ju resultera i att det till slut mekaniskt får sönder och börjar läcka. Jag hade nog tittat närmare på det, inte bara släppt det och gått vidare.
Hur ser rördragningen ut?G GustafRu skrev:
Du skriver badrum, finns duschblandare?
Jag tänker att backventilen där kan vara på uppehället...
Ja, det finns duschblandare. Det smäller dock oavsett om man använder duschblandare eller tvättställsblandare, så länge det är varmvatten.Krilleman skrev:
Jag gjorde ett försök till att illustrera hur jag tror rördragningen ser ut. Delningen till duschen kan vara nere vid golvet, men eftersom jag tror att smällarna kommer högre upp på väggen inbillar jag mig att delningen är högre upp.
Hur hade du undersökt det? Eftersom det låter i väggen mellan sovrum och badrum skulle det vara relativt enkelt att öppna väggen i sovrummet och se hur det ser ut, eller i alla fall enklare än att öppna från badrumssidan.B BSOD skrev:
Så var det hos oss. Det tog mig 2-3 månader att förstå var problemet satt. Det lät ganska lite i början så vi brydde oss inte så mycket då. Sen blev det värre. Stängde vi av en vanlig blandare i kök, tvättstuga, gästtoa eller garage så smällde det i rören inne i väggen närmast thermostatblandaren i duschen. Innan man lyssnar på rätt ställe så är det hopplöst att ringa in problemet. Man behöver vara två personer vid felsökningen, en som lyssnar mot den misstänkta felkällan och en som öppnar och stänger olika blandare.Krilleman skrev:
Det är vid stängning av varmvattnet som backventilen i thermostatblandaren stökar. Jag har pratat med flera VVS-proffs som inte känner till problemet så det är nog ganska ovanligt.
När du säger "stängning av varmvattnet" så tolkar jag det som att ljudet endast uppkommer när du stänger blandaren, men hos mig låter det hela tiden när varmvattnet är igång, och även en stund efter att man stängt av. Det händer ingenting just när man stänger av.T TommyC skrev:Så var det hos oss. Det tog mig 2-3 månader att förstå var problemet satt. Det lät ganska lite i början så vi brydde oss inte så mycket då. Sen blev det värre. Stängde vi av en vanlig blandare i kök, tvättstuga, gästtoa eller garage så smällde det i rören inne i väggen närmast thermostatblandaren i duschen. Innan man lyssnar på rätt ställe så är det hopplöst att ringa in problemet. Man behöver vara två personer vid felsökningen, en som lyssnar mot den misstänkta felkällan och en som öppnar och stänger olika blandare.
Det är vid stängning av varmvattnet som backventilen i thermostatblandaren stökar. Jag har pratat med flera VVS-proffs som inte känner till problemet så det är nog ganska ovanligt.
Tvättställsblandaren som det låter vid, se bild ovan, är helt ny, och det lät likadant innan den byttes.
Ja, det är så jag menar. Lyssna med örat mot termostatblandarna. Beroende på ledningsdragning och rördimensioner så kan det nog bete sig lite olika. Det som jag hade svårt att förstå var att ljudet alltid kom från rören nära duschblandare även om det var en blandare långt därifrån som stängdes. När jag hade förstått vad som hände var det tydligt vad som var orsaken.
Klicka här för att svara