Hej,
Jag är ny här och vi är eventuellt intresserade av Smålandsvillan Västervik.
Vi tänkte köra på totalentreprenad (kanske anses som fusk här ;-)), men fixa övervåningen själva när vi utökar familjen.

Vi har träffat säljaren på SV och nu hänger det på om han kan pruta på tomtpriset. Får han ner priset med 200' så slår vi till!

Jag har surfat runt en del på forumet och de planlösningar jag hittat för övervåningen har en annan placering på badrummet på övervåningen. Nu är toaletten i en hörna, medans den äldre modellen verkar ha badrummet bredvid trappen som standard. Någon som fixat övervåningen med badrummet i hörnan?

Lite andra funderingar:
Om man väljer bort sovrum 3 och har öppet mellan kök och vardagsrum, vart 17 placerar man TV:n när man har kamin? 7 meter känns långt bort från tv:n. Någon som har haft samma problem?

Vad kan en alternativ trapp kosta, vill ha en i vitt med eksteg?

Tillval med kaklat badrum skulle kosta 42.000 inkl värmeslingor i golvet. Det tycker jag var rätt ok pris med tanke på materialkostnad och att ta in en hantverkare att göra det. Eller vad säger ni?

Vi tänkte isolera övervåningen själva, men det kanske inte blir på en gång. Kommer det bli svinkallt på vintern utan isolering under taket?

Hur ser hålet upp till övervåningen ut om man tar en trapp?

Är ett parkettgolv på 14 mm slipbart?

Mvh
Lakritstrollet

hej..
ska bygga ett SV om ett par månader så jag har lite koll iaf..
Vad jag vet så har inte SV totalenteprenad utan kör med delad.
Planlösning av andra vån är något som ni kan bestämma själva när ni väl ska göra den.. man kan lägga badrummet precis där ni vill ha det.
Den vägen i köket finns inte som standard utan det är nog bara ett förslag som man kan göra. men du kan ju placera tv mot den vägen som är mot hallen. då blir det inte mer än 4,5 m.
42000 för kakel är helt ok men du måste va medveten om att du bara för välja kakel som kostar 250kr/m2 resten får du betala extra för..
hållet till andra vån när du har trappa så kommer det att ligga en isolerad skiva sen är mellanbjälklaget isolerat med 220mm..
trappa i vitt är inget som jag vet att dom har som tillval utan det får du nog fixa sj isf..
ett 14mm golv är slipbart ca 1 gång men det är ju tillval.. nu kör dom med laminatgolv som standard..

reider skrev:
hej..
ska bygga ett SV om ett par månader så jag har lite koll iaf..
Vad jag vet så har inte SV totalenteprenad utan kör med delad.
Planlösning av andra vån är något som ni kan bestämma själva när ni väl ska göra den.. man kan lägga badrummet precis där ni vill ha det.
Den vägen i köket finns inte som standard utan det är nog bara ett förslag som man kan göra. men du kan ju placera tv mot den vägen som är mot hallen. då blir det inte mer än 4,5 m.

/quote]

Tack Reider för ditt svar!
Jag trodde att det kallades totalentreprenad så länge SV sköter bygglov, grovplanering, håller med kvalitetsansvarig, byggherre och vi betalar en totalsumma för detta.

Är det inte svårt att dra avlopp och vattenrör över halva våningen? Läs svårt=dyrt;)

Ok, vardagsrummet var lite kortare än vad jag tänkte mig. 4,5 m är kanske gränsfall för en 42 tummare, men det funkar nog.

Har börjat överväga Kalmar också...

totalentrepenad är när man skriver ett kontrakt för allt och delad är när man skriver olika kontrakt som för grund och hus så som SV
Dyrt och dyrt.. alla rör och el är bara avdosat på ett ställe..
4,5 m är inte alls kort.. har sj en 42 och nu har vi 3,5 m och det funkar kanon..
Själv så ska vi bygga ett gränna..
Sv har vad jag tycker bra priser men sen får ju man vad man betalar för..
Vi är supernöjda hittills med vårat val.
Lycka till

Ok, jag uppfattade det av säljaren att priset i kalkylen är det vi betalar SV, varken mer eller mindre. Men det kan ju innebära att vi fortfarande delar upp kontraktet i flera delar; grundarbete, huset osv.

självklart.. du har väl fått en kalkyl av honom men sen kan man ju aldrig veta med markarbete.. har du en plan tomt lr är det så att det måste sprängas och sånt..

Lakritstrollet, jag är lite osäker på om du uppfattat skillnaden mellan totalentreprenad och delad entreprenad (trots ovan beskrivning). Bara för att du inte ska missuppfatta detta så upprepar jag det som sagts ovan: Det är endast totalentreprenad när alla moment och arbeten (inkl material) omfattas av ETT kontrakt. Så fort det handlar om flera kontrakt är det delad. Du kommer upptäcka att det är olika företag du skriver kontrakt med, inte bara SV.

Lycka till!

vi ska bygga en villa kalmar som vi tycker har en bättre planlösning är västervik som vi tittade på från början!! så ställ frågor så kanske vi kan besvara några! vi gjorde slutbeställning i torsdag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.