Hej

Vi är på väg att bygga med SMålandsvillan och vi är i slutfasen till en order.
Jag har dock börjat få ont i magen av säljarna där och deras beteende mot mig.
(väldigt nonchalanta samt sätter sig inte i våra funderingar och bara idiot förklarar mig)

Har någon erfarenhet av byggandet med Smålandsvillan? Kontakt med säljare?
Bygglovshandlingar osv från senare byggen i Västmanland?

MVH
Fredrik

Hej,

Vi var på väg att bygga med Smålandsvillan för runt ett år sedan. Men vi drog oss ur just på grund av att vi inte var nöjda med säljaren som verkade mer eller mindre ointresserad av allt utom att vi skulle skriva på kontraktet... Det här var i Stockholmsområdet.

Nu ska vi istället bygga med Älvsbyhus. Hittills har det varit som dag och natt. Vi är mycket nöjda med bemötandet och får bra svar på det vi undrar över. Vi får hoppas att det fortsätter så.

Husen i sig tror jag är likvärdiga. Ingen lyx, men ett bekvämt boende för ett rimligt pris.

Mikael_L
Välkommen till forumet. :)

Farsan byggde med Smålandsvillan i östergötland.
Han har inte rapporterat någon som helst slags problem, jag tror det hela löpte rätt smärtfritt.

Men i er sits då ... hmmm.

Ja om hussäljaren beter sig illa (eller är nonchalant, svårkontaktbar osv osv) redan innan kontrakt är skrivet så undrar man ju hur det blir sekunden efter hussäljaren fått dit ens signatur ... :eek: *grrr* :confused: :|

Det finns för mycket som kan gå illa i en husaffär så jag tycker verkligen att man inte bör gå vidare om det börjar från första början med dåliga vibbar och dålig attityd.
Mitt råd är att hoppa affären, och meddela smålandsvillan centralt över ert beslut och anledningen.

Sen blir väl frågan vad ni ska välja istället, då SMV ligger så bra till i pris blir det kanske svårt.
Älvsbyhus, movehome och fiskarhedenvillan kan jag tänka mig kan vara alternativ.

Vi var också initialt intresserade av Smålandsvillan men gick aldrig vidare med dem pga nonchalanta säljare och allmänt underligt bemötande. Eftersom i princip alla andra husleverantörer gav ett helt annat bemötande valde vi att strunta i SMV. Vi har valt Fiskarhedenvillan istället men det stod mellan dem och Hjältevadshus på slutet, där bemötandet var ett helt annat. Och jag tror att vi kommer att få ett bättre hus än SMV på köpet ;-)

Med tanke på att det är en väldigt stor affär och mycket som kan gå fel tycker jag att ett minimun är en bra kontakt när allt flyter på!

Det är ju katastrof att det skall skilja så mycket mellan säljare, man säljer ju samma produkt vilket är ett bra hus. Vi har en hel del smv på vårat område, har älvsbyhus själv dock. Men av grannarnas berättelser så är dom jättenöjda med hus och säljare. SMV och även andra hustillverkare borde på ett bättre sätt utbilda sina säljare så att man håller samma linje över hela sverige...

Skulle inte gå vidare med SMV om det inte fungerar med säljaren! Det finns ett liv efter att kontraktet är påskrivet... Finns många andra husfirmor att titta på. Tänk på att titta på totalkalkylen. Olika saker ingår i priset när du jämför olika tillverkare. Tycker t.ex att Fiskarhedenvillan har fina priser först men i slutändan blir de inte så billiga.( har dock andra fördelar, trevliga hus, man kan ändra på mycket o.s.v, )

Hjältevadshus och hus från tillverkarnas budgetserier är värda att titta på: Vårgårdahus, Myresjöhus, LB-hus, A-hus, Move Home, Eksjöhus, Götenehus hade en fin basserie också,

Hej

Vi byggde i Växjö med SMV och allt gick som på räls. Alla datum hölls och på budget. Alla fel (2st) som hittas har åtgärdats omgående. Är jätte nöjda och har fått det vi förväntade oss i den prisklassen.

//Calle

Vi skrev på våren 2012, i mellanSkåne. Bra säljare, tog oss på allvar, svarade på frågor.
Han va inte världens bästa säljare men ändå ok.
Bygget gick smärtfritt, hade en EXTREMT duktig snickare som satte ihop huset. Han har erfarenhet av va hundra Smv-byggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.