Inte nog med att det var svårt att välja kakel, nu skall jag bestämma mig för fog också. Jag hade tänkt mig "silverfärgad" fog men nu när vi fäst plattorna så ser det rätt rustikt och snyggt med mörk fog. Hur hade ni tänkt. Jag har sett i andra trådar att en del tycker svart fog ser "ofärdigt" och amatörigt ut. Jag är nog 50/50 just nu, mest med tanke på att bänkskivan är svart och kör jag vit fog kanske allt blir lite för mycket vitt i vitt.

I bilden nedan har jag fyllt i vitt i fogarna i Paint. Vet inte om det är bästa sättet att få en uppfattning men det är i alla fall i detta lilla köket det skall fogas.
Vit köksfläkt monterad ovanför svart spishäll med vit kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket tacksam för synpunkter och tankehjälp. Det är ju inget som skall ändras på 20 år ju...

Mörk fog blir mer "restaurang-wc-känsla" ;=) Jag föreslår ljusgrå som bryter av lite lagom mot det vita.

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Düsseldorff
Fogen blir rätt skitig i ett kök så inte för ljus.

I övrigt svårt att säga när man inte vet hur resten av köket ser ut.

Personligen gillar jag mörk fog till vitt kakel. Att jag inte gillar vitt kakel har inte med saken att göra...

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Ardex har en silvergrå som jag använt mycket

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Jag håller med om att det ser bra ut med mörk fog till den svarta bänkskivan där.

När man är osäker så är det väldigt bra att ta en bild på köket och göra fotomontage med de olika varianterna, så blir det enklare att fatta rätt beslut.

Jag hittade lite olika bilder med varianter av fogfärg, men det är som sagt bättre om du ritar in varianterna i ditt eget kök.

Vitt kök med vita skåp, svart bänkskiva, kakel med ljus fog och hängande lampa.
Skapa konto

Ljus fog.

Ett gröntonat kök med mörkgröna skåp, vita metrokakel, mörk bänkskiva och öppna trähyllor med växter och dekorationer.
Skapa konto

Svart fog (fast vit bänkskiva)

Vitt kök med vit bänkskiva, stålspis, öppna hyllor med köksredskap och gröna krukväxter.
Skapa konto

Ljust grå fog tror jag? Bild från Byggfabriken.

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
K
Tror på en grå nyans snarare än en svart.

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Tack för alla svar och värdefulla synpunkter. Då frågor kom om helheten så kommer här lite mer bilder då man ser hela det "lilla" köket. Det kan ju finnas en poäng att ha en mörkare fog, trots ""restaurang-wc-känsla", då det blir lite rustikt och industri stil. Jag får fundera under dagen och sen åka o handla fog.
Modernt kök med vita skåp, mörkt bänkskiva, stålhäll och undermonterad diskho, vita kakelväggar.
Skapa konto

Ett litet kök med vita kakelväggar, mörk bänkskiva, rostfri diskho och kökskran.
Skapa konto

Redigerat:
Jag har nästan lika kakel och kör vit fog. Kök med vita kakelplattor och vit fog under överskåp med LED-belysning och grå bänkskiva.
Skapa konto

Köksbänk med vita kakelplattor, vit fog och svarta skåpluckor, bröd på skärbräda och en espressomaskin.
Skapa konto

Stefan N Stefan N skrev:
Jag har nästan lika kakel och kör vit fog. [bild]
[bild]
Snyggt, men jag tror en stor skillnad är att du redan har kontraster med mörka luckor. Jag har en magkänsla att om jag kör vitt mot vitt och har vita luckor så blir det väldigt sterilt.... kanske :)

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
N NiBaBaD skrev:
Snyggt, men jag tror en stor skillnad är att du redan har kontraster med mörka luckor. Jag har en magkänsla att om jag kör vitt mot vitt och har vita luckor så blir det väldigt sterilt.... kanske :)
Jag håller med. +1 på en mörk fog.

Tror inte du kommer få något mer än väldigt spretiga svar från olika folks smak. Ingen sanning och ingen koncensus. Jag tycker det kan funka med mörk fog i rätt kök och få den lite råa bistrokökskänslan, men oftast ser det ut som kommunalt badrum i mina ögon. Ja, jag har vitt kakel med vita fogar, då det är mer tidlöst.

Jag köpte något medel för att skydda fogarna och kletade på direkt efter jag fogat. Mina vita fogar ser ut som nya trots tomatsås och annat mysigt som stänkt från spisen och fått torka in ordentligt innan jag torkat bort. Rekommenderas verkligen och inte bara till de som kör vit fog.

Vill du undvika missfärgning av vit fog kan du använda kerapoxys epoxyfog. Med så liten åtgång blir det inte "så dyrt"

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.