Nu har vi till 90% bestämt oss för följande lösning av köket. Kanske inte den mest optimala, men vi bestämde oss för att låta bil att bila upp golvet och dra om avlopp/vatten.
Så försökte göra de bästa av det istället.
Blir lite blind när man sitter och funderar själv så de är lätt att snöa in på samma bana så de vore bra om ni kunde se om vi ska ändra något eller om de ser bra ut innan vi beställer skåpen.
Så ser ni något som skulle förbättra lösningen säg gärna till! :) Dock inte att flytta diskhon till andra sidan då de inte går utan att flytta på avloppet.

• JF 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • JF 11.jpg
    Skapa konto
värkar vettigt, bra utnyttjande av det lilla rummet... hur bredt är det?
smart lösning med barstolarna i hörnet, där kan man sitta med ett glas vin och skära sallad:-)

Ja barlösningen tycker jag med om :) Det är 241 som mest.

Jag funderar lite på utrymmet bakom dörren? Hur kommer det sig att skåpen inte går fram till väggen? Är det för att kunna ha dörren öppen? Jag har personligen alltid plockat bort mina köksdörrar eftersom jag tycker de tar onödigt mycket plats, men smaken är ju som baken. Om man använder det utrymmet till att sätta in ett skåp till eller kanske flytta ner hela baletten åt höger för att göra mer plats för barstolarna. Vad jag ser nu ser det ut att vara endast femtio cm för barstolarna, vilket är extremt tajt om man ska komma in till den inre stolen. Dessutom ser det inte ut att vara något överhäng på skivan vilket gör det svårt att sitta bra. Med stolarna på plats blir det dessutom krångligt att öppna sköpet som väl öppnas mot yttervägg om jag ser rätt? Jag hade nog satsat på att man behöver minst dubbla avståndet där för att kunna använda det praktiskt.

Jag försökte rita lite vad jag menade. Dessutom tror jag att ni kommer irritera er på den lilla bänkytan vänster om spisen. Jag bytte ut 30-skåpet där mot ett 60 och flyttade hela baletten mot vägg, det ska in en passbit där också, ca 5 cm. Ber om ursäkt för bildkvaliteten, har inget vettigt program tillgängligt.

• kok.jpg
    Skapa konto
Bra funderingar yens. De är så att det är en garderob som finns till höger om kyl/hällen, den öppnas från rummet intill.
Iofs skulle man kunna riva den så får man mer utrymme. Är lite merjob men de kanske lönar sig, för som du säger blir det tajt vid sittdelen annars.
Och självklart ska de vara överhäng på skivan, var programet som bråkade med mig så jag fick aldrig till det ;) Hur mycket överhäng är vettigt? 30-40 cm?
Skåpet som öppnas mot ytterväggen är det högskåpet du menar då?

Hemmakatten
Jag tycker yens förslag är mkt bra. Ta absolut bort garderoben, köket blir mycket bättre då.

Ni skulle t.o.m. kunna förlänga bänken vid barstolarna något. jag antar att det nu är tänkt att vara ett 60cm djupt (åt båda hållen) hörnskåp. Om ni behåller det och sedan gör skivan ovanpå lite längre så får ni ett överhäng vid barstolarna. och kan ändå komma in o sätta er på ett bra sätt. 50cm som det är på er ritning är alldeles för trångt, ni kommer inte ens att kunna sitta skönt, än mindre ta er in dit.

Ja kanske ska ta och riva den och sätta igen dörren då. Jo precis man vill ju gärna kunna använda bardelen, inte bara vara där för syns skull. Hur mycket överhäng ska man ha på kanten mot diskhon vara för att de skall se snyggt ut?

När du säger att ja ska förlänga barskivan något menar du att jag ska sätta in något bredare skåp då? Och precis de är ett hörnskåp i änden av karusell modell. Hade hellst velat ha ett skåp med magic corner då det verkar vara vettigare men ska man sätta in ett sådant skåp kommer de nog bli för tajt tyvärr.

Jag reagerar på diskmaskinen. Ni har den mitt för där bardisken blir lite bredare. När den är öppen spärrar den antagligen av hela köket. Eftersom köket är långt och smalt, så kanske det inte finns någon bättre lösning, men jag skulle nog ändå fundera på att sätta den på andra sidan om hon. I alla fall om det i så fall gör att man kan gå runt en öppen lucka.

Bra där pinebar. Det hade jag inte tänkt på, och de är ju inge vidare om man inte kan ta sig runt när DM är öppen, men som du säger kan man ju byta plats på diskhon och DM så borde det ju lösa sig.

Om inte fönsterbrädor eller annat är i väggen så tycker jag att kylen passar bättre där ugnen är nu, kylen tar onödig plats där den är nu och det skulle bli mycket öppnare om den flyttas. En ugn just brevid vägg tycker jag inte är så praktiskt, den gör sig bättre under spisen i det här fallet.

Flyttar ni runt det får ni även mer plats på andra väggen (den med spisen) och framförallt kommer det kännas öppnare. Antingen kan ni ha mer under- och överskåp eller göra plats för ytterligare en barstol beroende på hur mycket de kommer användas. Jag har gjort en liten snabb skiss för att visa hur det kan se ut, om man har två barstolar på 90cm tror jag inte att båda kommer användas samtidigt vidare ofta.

Jo de blir ju bra mycket luftigare på det sättet. Men är de så bra att ha kylskåpet så långt ifrån spisen? Idag har vi den placerad nära spisen och de är rätt praktiskt när man står och lagar mat tycker jag.
Hade du tänkt att man placerar ugnen under hällen sen micron i något överskåp?

Spännande att det var en garderob som jag byggde för... Eftersom jag själv har rivit en sådan garderob i ett kök :-) Jag blev mycket nöjd med det jag gjorde i alla fall, sovrummet bakom var tillräckligt stort för att sätta in en lös ordentlig garderob istället, och ytan var värd mer i köket.

Idén med två hörnskåp är jag inte riktigt med på, personligen tycker jag att hörnskåpen (har två själv) är "nödskåp" som används till saker som inte används så mycket att de behöver vara i de vanliga skåpen. Dessutom är väl meningen att man ska äta frukost ihop, inte tre meter ifrån varandra :-)

Vad finns det till höger när man kommer in i köket idag? Är det fullt djup på skåpen där, eller är de fyrtio (?) som de är på den nya skissen?

Så här ser köket ut idag. Står en bänkdiskmaskin till vänster om dikhon med, så de finns inga arbetsytor alls idagsläget. Så inget kan bli värre än va det är idag iaf :)
Men vi vill att de ska bli så bra som möjligt nu när man gör om för de kostar ju en del pengar. Så alla tips är välkommna som sagt :)

Men att riva garderoben är nog de bästa för då tjänar man ca 1 meter till, och de är mycket i det redan lilla köket.

• innan1.jpg
    Skapa konto
Hur uppfattar du bredden mellan garderoben och delen med ugnen idag? Jag frågar för att det kanske är möjligt att sätta 60-skåp även till höger, istället för grundare som på din skiss, och på så sätt kunna göra inre delen ännu öppnare utan att mista skåpsutrymme. Det är även ett bra sätt att få till den berömda kökstriangeln på ett bra sätt (diskbänk-kyl-spis).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.