7 213 läst ·
48 svar
7k läst
48 svar
Slutsålt på Biltema
Åka över hela stan skulle inte jag se som ett problem, tänk dig besvikelsen när man laddat för en biltemaresa i ett par månader, sätter iväg de 43 milen dit, och när man rullar ut sin vagn ur butiken har man 60-70% av de varor man tänkt köpa med sig...men man ska kanske inte klaga, sen de öppnade i Luleå har man ju bara 16 mil...enkel väg ;-)Andy78 skrev:
Påminner mig om en episod från -89 -90 nångång när Biltema bara fanns i Linköping.Gilbert skrev:Åka över hela stan skulle inte jag se som ett problem, tänk dig besvikelsen när man laddat för en biltemaresa i ett par månader, sätter iväg de 43 milen dit, och när man rullar ut sin vagn ur butiken har man 60-70% av de varor man tänkt köpa med sig...men man ska kanske inte klaga, sen de öppnade i Luleå har man ju bara 16 mil...enkel väg ;-)
En kille påminnande om ett barn på julafton, med en inköpslista lång som en dasspappersrulle och en kundvagn med jätteråge far runt som en flipperkula mellan hyllorna. Bakom honom kommer två damer lufsande, precis när jag passerar säger den ena (uppenbart hans fru/sambo): Det här ska vi komma ihåg i Ullared!!
Jag håller med trådskaparen.. Oftast är det "godbitarna" som gjort att man bemödat sig med att åka till just Biltema som tagit slut medan hyllorna med annat krafs som man hittar hos Classe eller Jula är välfyllda.
Jag har också Biltema på andra sidan stan + en bit till...ca 21mil enkel resa är det visst
Jag har också Biltema på andra sidan stan + en bit till...ca 21mil enkel resa är det visst
v-g, du verkar bo i Västernorrland. Jag gissar att din Biltema är den i Sundsvall (Birsta). Jag måste bara få tillägga att när jag kom dit trodde jag inte att det var samma firma som de Biltema vi har här i Stockholmstrakten. I Sundsvall var Biltema stort, luftigt, städat och frsäscht när jag var där förra sommaren. Otroligt trevligt att handla där jämfört med vad vi har här, där jag tycker att alla Biltema är trånga, röriga och jobbiga. Med tanke på hur det såg ut i Sundsvalls-butiken, så skulle jag kunna gissa att personalen där också ser till att hyllorna inte är tomma.
Jag handlar på Biltema i Malmö och Helsingborg, och jag upplever mycket sällan att några varor jag ska handla är slut. Däremot upplever jag (som någon skrev ovan) att personalen gärna gömmer sig för kunderna för att de inte vill/har tid att svara på frågor.
jag förstår personalen på biltema i tex Botkyrka att dom är griniga, en del kunder i butiken är helt sanlösa så fort det är lågpris så antas att det är och att slita och riva i allting, gå bland hyllorna med skruv flera kartonger är upprivna och upppackade och allmänt o-ordning.
Vid hyllorna med sprayfärg sitter en skylt om att det är förbjudet att spraya färg på väggen och allt polisanmäls.
Har själv varit i bildelsbranchen, det är ingen ide att hålla efter om det tar 30 minuter innan det är förstört igen.
Det är synd för biltema fyller en funktion i lågprissegmentet.
Vid hyllorna med sprayfärg sitter en skylt om att det är förbjudet att spraya färg på väggen och allt polisanmäls.
Har själv varit i bildelsbranchen, det är ingen ide att hålla efter om det tar 30 minuter innan det är förstört igen.
Det är synd för biltema fyller en funktion i lågprissegmentet.
Vi har haft Biltema i Borlänge i snart 1år nu.. dock har jag inte haft vägarna förbi, men lär nog bege mig dit och bilda mig en uppfattning. 
Var in på Biltema i Botkyrka för en massa år sen, ingen superpositiv upplevelse även om de hade det som stod på inköpslistan.
Var in på Biltema i Botkyrka för en massa år sen, ingen superpositiv upplevelse även om de hade det som stod på inköpslistan.
Det är vi konsumenter själva som skapat stormarknadsdriften.
Folks otroligt sjuka drifter att jaga lägsta priser skapar den situation med dålig service, vi får
skylla oss själva.
Jag har själv flera bekanta som kan köra upp en halv tank för att tjäna några kronor.
Precis som den lilla lokala livsmedelbutiken som alla tycker den är bra att den finns, men
sen åker folk ändå till stormarknaden och handlar.
Sen när den lilla butiken slår igen står folk där långa i ansiktet och undrar varför ????
All Kina o. Taiwan skit tillverkas i batcher, 50 000 av den och 100 000 av den, när det är färdigtillverkat så är det definitivt slut, någon liten inköpare från Sverige kan inte ringa och beställa 100 st extra.
Folks otroligt sjuka drifter att jaga lägsta priser skapar den situation med dålig service, vi får
skylla oss själva.
Jag har själv flera bekanta som kan köra upp en halv tank för att tjäna några kronor.
Precis som den lilla lokala livsmedelbutiken som alla tycker den är bra att den finns, men
sen åker folk ändå till stormarknaden och handlar.
Sen när den lilla butiken slår igen står folk där långa i ansiktet och undrar varför ????
All Kina o. Taiwan skit tillverkas i batcher, 50 000 av den och 100 000 av den, när det är färdigtillverkat så är det definitivt slut, någon liten inköpare från Sverige kan inte ringa och beställa 100 st extra.
OM nu inköparen skulle lyckas få till en extrabeställning kan det ta flera månader innan lev. sker.Andy78 skrev:
Normalt har fabriken redan ställt om till efterkommande modell och kanske t.o.m. slängt
gjutformar, tillverkning i asien är en makalös stordrift.
Fördelen med att göra affärer i Asien är att dom inte har samma stordrift som i Europa/US. Detta betyder att man ofta kan få kortare serier.
Nackdelen är naturligtvis dom långa transporttiderna plus att fabrikernas ledtider speciellt betr komponenter o råmaterial är så långa. Affärsetiken är helt annurlunda då begreppet "Trust" har en helt annan betydelse där.
Nackdelen är naturligtvis dom långa transporttiderna plus att fabrikernas ledtider speciellt betr komponenter o råmaterial är så långa. Affärsetiken är helt annurlunda då begreppet "Trust" har en helt annan betydelse där.
BR125 skrev:
Kan hända, men nu är det så att bara för att det står biltema på varan betyder inte att den är framtagen bara för biltema, den säljs säkert i miljoner världens över.
tag tex biltemas slagborrar, det var precis samma som såldes på jula, och rusta tom specen var samma när man läste texten, det enda som skilljer var färgen i plasten, biltema meec var precis samma maskin.
Detta är also inget custom built för biltema det är bara en annan färg på plsten och en anna ettiket.
Om dessa varor tillverkades i så små kvantiteter så skulle priset vara mycket högre.
Njae, nog kan man beställa lägre antal än så.BR125 skrev:
För några år sedan var jag inblandad i ett gruppköp av intercoolers till turbobilar.
Vid beställning av standardprylar var mingränsen för beställning 5st/modell (färre än så ville dom inte tillverka). Priset med flygfrakt till Sverige och frakt inom Sverige var under halva priset mot vad man fick betala hos en Svenskt återförsäljare.
För custombyggda intercoolers med gjutna gavlar enl kundens ritning vara minimiantalet 10st. Kvalité och finish var klart högre an Svensktillverkade customintercoolers till en bråkdel av priset.
Kan tilläggas att fraktkostnaden inom Sverige var högre än flygfrakten från Kina till Sverige...
