Efter att ha plöjt igenom trådarna om Malins och Ronnys husbygge på Tjörn,
vilket beskrevs i förra veckans "Fuskbyggarna" i TV4, blev jag lite nyfiken!
107 anmärkningar :surprised:

Vi har ett rätt nybyggt hus, byggt år 2010, och jag plockade fram protokollet från slutbesiktningen, som gjordes veckan innan vi flyttade in i oktober samma år.
Några anmärkningar var det ju, men inte så många. Vi fick tolv.
Vad säger ni, skall vi jämföra hur det gick för oss "nybyggare"?
Tycker själv att det vore intressant att jämföra med er andra:
Vad är viktigt, vad är kritiskt, vad kan vänta, vad är småsaker eller petitesser?

Lägger gärna upp mina anmärkningar här om någon är nyfiken.
(Får skriva, för jag har protokollet bara på papper. Men det är ju inte så mycket :) )
Ni andra har väl fått era protokoll digitalt i pdf-format också?
Annars kan man ju fotografera dokumentet faktiskt.

Lizzardo
Egenbygge 2011 med dåvarande svärfar som KA (eller vad det hette då).
0 anmärkningar på "slutbesiktningen" :rofl:

H
Byggde lösvirke helt själv.
Fick 4 st punkter.
En takpanna låg inte i linje bara lägga rätt, skjustering av 2 dörrar sista var galler vid golvbrunn fattades men jag hade inte satt set dit låg på bänken.
Så var bara skit fel

Och här kommer, lite sent, mina anmärkningar från slutbesiktningen,
som ägde rum 2010-09-28.
Det var vår KA, som var besiktningsman. Och om han var partisk, borde det ju vara till vår fördel.
En lista med anmärkningar från en slutbesiktning, inkluderar punkter om saknade karmpluggar och märklappar på fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lista med anteckningar från en slutbesiktning, med punkterna E.11 och E.12 om tätningsdetaljer i ett litet WC.
Som synes en massa småsaker (som klisterlappar sitter kvar på fönstren),
Men några viktiga också: Musband i ytterväggarna E8) och ett par tätningar i våtrummen.

För att travestera Fuskbyggarens kopplingsboxbekymmer ser våran ut så här:
Vägg med VA-installationer inklusive kopparledningar och en central ventilsamling, med skyddande musband och klämringstätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har inte så mycket VA-installationer, och vad som var fel här minns jag tyvärr inte.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och här kommer, lite sent, mina anmärkningar från slutbesiktningen,
som ägde rum 2010-09-28.
Det var vår KA, som var besiktningsman. Och om han var partisk, borde det ju vara till vår fördel.
[bild]
[bild]
Som synes en massa småsaker (som klisterlappar sitter kvar på fönstren),
Men några viktiga också: Musband i ytterväggarna E8) och ett par tätningar i våtrummen.

För att travestera Fuskbyggarens kopplingsboxbekymmer ser våran ut så här:
[bild]
Vi har inte så mycket VA-installationer, och vad som var fel här minns jag tyvärr inte.
Dom där rördragningarna hade aldrig våran besiktningsman godkänt.
Rör upp i vägg utan skåp och vattenmätare för lågt satt.
Annars brukar det vara standard med något kladd några märken kanske en dörr eller ett fönster som går trögt.

Lizzardo Lizzardo skrev:
Egenbygge 2011 med dåvarande svärfar som KA (eller vad det hette då).
0 anmärkningar på "slutbesiktningen" :rofl:
Upp me protokollet

T twoody skrev:
Rör upp i vägg utan skåp och vattenmätare för lågt satt.
Intressant! Vad gör det att vattenmätaren sitter lågt?
OBS, vi har kommunalt vatten, men via en samfällighet, så kommunen läser aldrig av mätaren.

OBS, vi har kommunalt vatten, men via en samfällighet, så kommunen läser aldrig av mätaren.
Det finns regler på höjd på vatten mätare, är väl för att man inte ska behöva böja sig.

Det ”gör” ont i ryggen på kommungubben som kommer och byter den vart 8 år :D

• Haha
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det ”gör” ont i ryggen på kommungubben som kommer och byter den vart 8 år :D
OK, då klarar vi oss. För vår mätare pillar inga kommungubbar (eller gummor) med.

R
34 punkter totalt, byggår 2018

46 punkter på SB, 60 punkter på garanti. Byggde Rörvikshus med en entreprenör som de rekommenderade. Lika barn leka bäst. Skojare med skojare... Ca 10 punkter kvar för hantering, besiktningsmannen som godkände SB borde inte ha gjort det. Kom in och det var byggverkstad. Vi skulle helt enkelt varit bättre på att veta våra rättigheter. SBR har en hel del skojare till besiktningsmän. Min var prickad i ARN när han gjorde SB 2016.

Hade slutbesiktning för tre veckor sedan för ett lösvirkeshus i totalentreprenad.

21 anmärkningar men alla småsaker som t.ex att bestickslådor saknades, ett par täckbrickor till radiatorer skulle bytas, tippskydd saknades på torktumlaren, ytterdörren skulle justeras...

Vi hade rätt att hålla inne minimibeloppet 10’000kr på slutbetalningen tills allt var åtgärdat. Alla anmärkningar åtgärdades innan slutfakturan kom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.