Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Slurp

1. C
    Medlem · Jönköping · 99 inlägg

Carinasb

Medlem
    Det har jag fattat. Men inte om de släppt från fixet bara

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 6 773 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Nä, du kan ju prova att ta upp dem och kolla.. Om de är lösa..

Men som flera sagt redan, 30 år är lång tid...

• Laddar…
  3. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 082 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Du har väl i princip två val; 1. Limma tillbaka plattorna och hoppas på det bästa. 2. Undersöka närmare för att sedan fatta beslut.

Jag skulle rekommendera det senare, framförallt för att försäkra dig om att det inte kan uppstå följdskador. Ta dit en firma som kan ge ett utlåtande, alternativt får du försöka lyfta på plattorna du misstänker och lägga upp bilder här. Om plattorna lossnat så kan du höra ett ”bomljud” om du knackar på dem, det låter klart annorlunda mot de plattornas sitter bra.

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 27 193 inlägg
    Men, åter igen, hur kan det 'slurpa' av att klinkers har släppt? Möjligen kan det låta ihåligt om man knackar på plattan, men slurpa?

• Laddar…
  5. T
    Allvetare · Skåne · 5 866 inlägg

tank77

Allvetare
    Men det är just därför det "slurpar" eftersom plattan är lös och det ligger vatten under som ljudet skapas när plattan rör sig. Ska det vara så svårt att förstå?

6. useless
    Ok. Jag fattade det som att det slurpade när vattnet rann undan. Enklast är väl i så fall att limma fast dom lösa plattorna och fundera på hur man finansierar en totalrenovering av utrymmet.

7. T
    Medlem · 609 inlägg
    Det kanske är dialektalt men för mig är ett slurpande ljud samma ljud som uppstår näre man suger upp den sista vätskan med ett sugrör.

Om det finns vatten liggandes under någonting som rör sig brukar det ge ifrån sig ett skvalpande ljud.

Om den lösa plattan inte skapar ett vakuum när den rör sig förstås, då kan jag köpa att det uppstår ett slurpande ljud när vattnet sugs tillbaka.

Min poäng är väl egentligen att det inte är konstigt att ifrågasätta hur en lös platta kan orsaka ett slurpande ljud. I alla fall är det inte så konstigt att man behöver svara med en dryg attityd.

8. T
    Allvetare · Skåne · 5 866 inlägg

tank77

Allvetare
    Snacka om att överanalysera:thinking:;)

Där fick du några smilies också så att du inte blir kränkt:p

9. useless
    Har någon varit dryg? Det är väl bara jag som är trög...

10. Hus tomte
    Renoveringsnovis · Södra Stockholm · 439 inlägg

Hus tomte

Renoveringsnovis
    Ja har varit dryg :crysmile:
    Men mera trög kanske :thinking:

• Laddar…
  11. T
    Medlem · 609 inlägg
    Vet inte om jag behöver analysera så mycket över skillnaden mellan slurp och skvalp. Jag tycker bara det är konstigt att det slurpar under en lös platta.

För övrigt blir jag mer kränkt av att någon påstår mig vara kränkt utan minsta fog för det. Så du får allt skicka ett par smileys till! ;)

Svårt att tolka skrift över nätet men jag har då aldrig stött på någon i verkliga livet som sagt ”ska det vara så svårt att förstå?” utan att vara dryg.

Sen att vi alla är tröga är en annan femma!

12. C

Carinasb

Medlem
    Rapport från besiktning:
    Tätskiktet är matta. Ingen som helst fukt . Behöver inte åtgärdas. Hurra!

13. C

Carinasb

Medlem
  14. S
    Medlem · Dalarna · 4 023 inlägg

SueCia

Medlem
    Så fräscht badrum o sen in med mattor? :O

Aja, riktigt snyggt blev det iaf.

15. Razerstar
    Medlem · 21 inlägg

Razerstar

Medlem
    Sjukt snyggt ju :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.