Hustruns C240 började klaga på att det fattades en (1,0) liter olja i motorn så hon lät fylla på precis en liter. Direkt efter detta klagade bilen på ABS-fel, detta försvann dock, men sedan har det börjat komma röda varningar om för mycket motorolja.

Något är knas mao.

Min bilverkstad tror att en möjlighet kan vara svagt batteri (det kan givetvis vara något annat) så jag mätte spänningen med motorn avstängd och halvljuset av respektive på.

Med allt avstängt är batterispänningen på polerna 12,6 V och med halvljuset på (ca 10 A) 11,9 V.

Frågan är nu om batteriet är svagt? Jag har tyvärr inte tillgång till en riktig batteritestare.

Enligt min erfarenhet behöver spänningen sjunka betydligt lägre än så för att du ska börja få problem med styrenheter och givare. Kolla på stickan och kika hur mkt olja det är i, tappa ur om det är för mkt. Det absolut inte hälsosamt att köra med för mycket olja heller.

EDIT:
Tänkte efter en gång till nu och en liter extra är ganska mycket, om det skulle varit sådan oflyt att det var ungefär maxnivå innan ni hällde på. Worst case är väl att man trycker vevaxeltätningarna. Om det å andra sidan bara blev ett par 2-4dl eller så över maxnivå är det väl ingen tokpanik men jag hade ju tappat ur ändå. Beror väl lite på hur mkt olja det går i motorn totalt också.

Redigerat:
  • Gilla
Kalle.n.4
  • Laddar…
Ja, kolla motoroljan på stickan (om det går). Pröva att "boota om" all elektronik i bilen genom att koppla bort batteriet en stund (10 min). Det kanske bara hängt sig?

Har nu varit på den lokala Mekonomen-verkstan och tappat av 0,5 liter olja och testat batteriet vilket är OK. I samband med detta blev elektroniken tillfälligt bortkopplad.

På vägen hem meddelade bilen att den vill ha en liter olja vid nästa tankning.. :confused:

Undrar om oljesensorn har ruttnat.

Det finns ingen oljesticka på MB, så nästa anhalt blir en verkstad som kan läsa av nivån via diagnoskontakten.

mycke_nu skrev:
Det finns ingen oljesticka på MB
Man är ju lite nyfiken på hur resonemanget gick på utvecklingsavdelningen...

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Det är likadant på Audi av senare modeller. Det är helt värdelöst. Särskilt sedan det kan ta åtskilliga mil för mätaren att komma fram till oljenivån, som visas i en flashig graf, efter att man fyllt på lite. Ryktet påstår dock att det ska finnas en äkta oljesticka under havet av plastkåpor i motorutrymmet....

Sådärja, nu har jag svartlistat ytterligare två bilmärken. Det är snart inte många kvar.

Man kan tjäna in några kronor genom att köpa sig en obd utrustning. Har tjänat in
sig för mig. Man kan ju göra ALLT med den och lite till:). Felsökning blir enkel. Ibland
kan en felkod så som ABS+BAS som en polare fick på sin merca...läste av och bytte
givaren vid bromspedalen som var paj á 137:-, hade man lämnat in den hade dom säkert börjat
byta ABS-givare mm...för tusentals kronor...
Hoppas det löser sig med din bil, kanske är givaren som är knas?!..återkom om du finner felet.
/
M

Eftersom den klagar på olika saker är det troligen ett "elfel"...dvs inte så lätt att hitta och åtgärda. När min MB får slut på spolarvätska så klagar den samtidigt på att "displayen" är defekt. Lite spolarvätska åtgärdar därmed två symptom :). Men det är ju bra att kunna bekräfta att det verkligen finns rätt mängd olja i motorn.

Har du möjlighet att testa ett annat friskt batteri ??
Om du har det så prova...när Bmw börjar bråka så där så brukar batteriet vara dåligt och kan generera en massa lustiga felkoder.

Jag har några fritidsbatterier stående, men blev avrådd av min mekaniker när jag föreslog just detta. Han var som sagt annars inne på att batteriet är dåligt.

Bo.Siltberg skrev:
Eftersom den klagar på olika saker är det troligen ett "elfel"...dvs inte så lätt att hitta och åtgärda. När min MB får slut på spolarvätska så klagar den samtidigt på att "displayen" är defekt. Lite spolarvätska åtgärdar därmed två symptom :). Men det är ju bra att kunna bekräfta att det verkligen finns rätt mängd olja i motorn.
Jag är också inne på elfel, det var rena fyrverkeriet på displayen för ett år sedan när det var jordfel i släpvagnskontakten. Det var minst ett halvdussin olika felmeddelanden i olika kombinationer beroende på om bara tändningen eller även belysningen var på.

mexitegel skrev:
Det är likadant på Audi av senare modeller
Min Audi ville oxå ha en liter....eftersom jag va inne för däckbyte fick han kolla oljan som tydligen måste vara varm för att det ska kunna avläsas i den flashiga displayen.... (iaf vad han sa)
men han gick o hämtade en sticka som va graderad i mm och mätte istället.....en referenssticka som förvarades i kassaskåpet....:cool:

Har en kompis med Ford Fokus som fick alla möjliga varningslampor, misstände & bråkade för ett par veckor sedan. Bara kom helt plötsligt under färd efter att han snabbt stannat & handlat. Ett nytt batteri löste problemet. Elektroniken är kinkig.

Kollat dom jordpunkter som är synliga i bilen? Speciellt batterijorden och jordningen vid säkringscentralen(erna) om dom syns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.