Har nyss köpt ett hus där förra ägaren gjorde en del dräneringsarbete förra året. Efter skyfall har det nu blivit ett slukhål på ett ställe där dräneringen fixats, alldeles intill grunden. Grunden ser fin ut och jag hittar heller inga konstigheter i källaren. Är det bara marken som satt sig lite pga dåligt packad efter jobbet eller är det något värre än så? Och vad är det vita materialet? Det är mjukt och är "utanför" grunden och under är det ett hårt (plast?) material, som jag gissar hör till dräneringen.
Måttstock i slukhål bredvid husgrund, synlig dränering med vitt och hårt material. Mark och jord runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slukhål nära husgrund med synlig dränering; marken är sprucken och ett vitt, mjukt material syns ovanför ett hårdare plastliknande lager.
Skapa konto

Jord och vitt material vid husgrund efter dräneringsarbete, med synliga lager av mjukt och hårt material i marken intill.
Skapa konto

Det vita är troligen en plastlist som sitter ovanpå Isodrän/Pordränskivorna eller cellplasten som utgör själva dräneringen och isoleringen. Får jag gissa har det varit en dålig packning av massorna som lagts tillbaka efter dränering som gör att vatten nu packar det och orsakar sättningar på toppen.

• Gilla
J_791 och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Det vita är troligen en plastlist som sitter ovanpå Isodrän/Pordränskivorna eller cellplasten som utgör själva dräneringen och isoleringen. Får jag gissa har det varit en dålig packning av massorna som lagts tillbaka efter dränering som gör att vatten nu packar det och orsakar sättningar på
Bart Bart skrev:
Det vita är troligen en plastlist som sitter ovanpå Isodrän/Pordränskivorna eller cellplasten som utgör själva dräneringen och isoleringen. Får jag gissa har det varit en dålig packning av massorna som lagts tillbaka efter dränering som gör att vatten nu packar det och orsakar sättningar på toppen.
Så jag kan mest troligt bara fylla igen hålet och inte göra något mer?

• Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
hsd
Kan ju vara att dränslangen är öppen i änadn eller en skarv som gått isär, då ligger fyllningen i närmaste brunn

Steg ett är att kolla brunnar och se om där ligger en massa skit. Stegtvå är att fylla igen svackan och hålla koll på om den är återkommande.

• Gilla
limo87 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror den absolut troligaste förklaringen är att marken packats ihop av regnet, kanske bildades det någon hålighet i samband med återfyllnaden och nu har det "runnit in" i den.
Det går såklart att packa mark nära husvägg och dränering (isodrän eller liknande), men det är utmanande och det enklaste sättet att lösa det är att låta bli och återfylla något de kommande åren.
Du packar inte nära vägg/dränering med (tung) padda eller liknande.....

• Gilla
limo87
  • Laddar…
L limo87 skrev:
Så jag kan mest troligt bara fylla igen hålet och inte göra något mer?
Utan att veta exakt, så ja. Det är vad jag skulle göra. Sen är det ju aldrig fel att kolla spolbrunnarna för dränslangen om det finns såna.

• Gilla
limo87 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Ditt namn står längst ned på bilderna.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ditt namn står längst ned på bilderna.
tror det är nog vitsen

Det är vanligt med sättningar första året efter dränering.
Gräsytor brukar återställas året efter just pga det.
Men jag skulle ändå vilja filma och se så inte något dagvattenrör glidit isär.

• Gilla
limo87 och 1 till
  • Laddar…
Tror inte du ska vara superorolig. Det låter ju som dräneringsarbetet bara utförts på vissa delar av grundmuren ( då blir ju bara sättningarna där givetvis). Oftast utförs inte packningsarbete efter dränering då det behövs antingen packningsbara massor hela vägen upp eller en sk fårfotsvält.
Kan du kontakta entreprenören ?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Kan ju vara att dränslangen är öppen i änadn eller en skarv som gått isär, då ligger fyllningen i närmaste brunn
Har kollat brunnen utan att se något konstigt.

P Prodigys skrev:
Steg ett är att kolla brunnar och se om där ligger en massa skit. Stegtvå är att fylla igen svackan och hålla koll på om den är återkommande.
Har inte hittat något konstigt i brunnarna, så då satsar jag på att fylla igen och bara fortsätta att ha lite koll.

S skyisthelimit skrev:
Jag tror den absolut troligaste förklaringen är att marken packats ihop av regnet, kanske bildades det någon hålighet i samband med återfyllnaden och nu har det "runnit in" i den.
Det går såklart att packa mark nära husvägg och dränering (isodrän eller liknande), men det är utmanande och det enklaste sättet att lösa det är att låta bli och återfylla något de kommande åren.
Du packar inte nära vägg/dränering med (tung) padda eller liknande.....
Som jag själv misstänkte. Men då fyller jag igen, då jag inte hittat något konstigt i brunnarna. Så får jag väl bara fortsätta arg ha lite koll där. Ska jag fylla igen emd liknande material som ligger nu eller går det bra med något grövre som typ makadam?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.