Har nyss köpt ett hus där förra ägaren gjorde en del dräneringsarbete förra året. Efter skyfall har det nu blivit ett slukhål på ett ställe där dräneringen fixats, alldeles intill grunden. Grunden ser fin ut och jag hittar heller inga konstigheter i källaren. Är det bara marken som satt sig lite pga dåligt packad efter jobbet eller är det något värre än så? Och vad är det vita materialet? Det är mjukt och är "utanför" grunden och under är det ett hårt (plast?) material, som jag gissar hör till dräneringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det vita är troligen en plastlist som sitter ovanpå Isodrän/Pordränskivorna eller cellplasten som utgör själva dräneringen och isoleringen. Får jag gissa har det varit en dålig packning av massorna som lagts tillbaka efter dränering som gör att vatten nu packar det och orsakar sättningar på toppen.
Bart skrev:
Så jag kan mest troligt bara fylla igen hålet och inte göra något mer?Bart skrev:
Jag tror den absolut troligaste förklaringen är att marken packats ihop av regnet, kanske bildades det någon hålighet i samband med återfyllnaden och nu har det "runnit in" i den.
Det går såklart att packa mark nära husvägg och dränering (isodrän eller liknande), men det är utmanande och det enklaste sättet att lösa det är att låta bli och återfylla något de kommande åren.
Du packar inte nära vägg/dränering med (tung) padda eller liknande.....
Det går såklart att packa mark nära husvägg och dränering (isodrän eller liknande), men det är utmanande och det enklaste sättet att lösa det är att låta bli och återfylla något de kommande åren.
Tror inte du ska vara superorolig. Det låter ju som dräneringsarbetet bara utförts på vissa delar av grundmuren ( då blir ju bara sättningarna där givetvis). Oftast utförs inte packningsarbete efter dränering då det behövs antingen packningsbara massor hela vägen upp eller en sk fårfotsvält.
Kan du kontakta entreprenören ?
Kan du kontakta entreprenören ?
Som jag själv misstänkte. Men då fyller jag igen, då jag inte hittat något konstigt i brunnarna. Så får jag väl bara fortsätta arg ha lite koll där. Ska jag fylla igen emd liknande material som ligger nu eller går det bra med något grövre som typ makadam?S skyisthelimit skrev:Jag tror den absolut troligaste förklaringen är att marken packats ihop av regnet, kanske bildades det någon hålighet i samband med återfyllnaden och nu har det "runnit in" i den.