4 387 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Slitsfräs MAN/MEC
Sida 1 av 2
Hej
Har precis fått hem ett TB90 fönsterfrässet (https://www.toolbox.se/sv/webshop/e...et-tb90-manuell-stal-och-sakerhetsstal-ingar/)
Men istället för den slits/notfräsen som borde ingått i paketet (WP50208) har jag fått en https://www.toolbox.se/sv/webshop/e.../tapp-o-slitsfras-med-forskar-d160-i8-d30-z2/ från Ferzite. Den kostar dessutom tre gånger så mycket vilket är tacksamt.
Problemet är att den slitsfräsen jag fick är markerad med "MEC", vilket man inte bör köra manuellt?
Kan man köra en "MEC" markerad slitsfräs ändå, eller är det bara att be om problem?
Dessutom ser fräsarna ganska lika ut, och den röda är markerad med "MAN"
Kör man slitsarfräsar, låt oss säga till ett fönster med ett matarverk?
Har precis fått hem ett TB90 fönsterfrässet (https://www.toolbox.se/sv/webshop/e...et-tb90-manuell-stal-och-sakerhetsstal-ingar/)
Men istället för den slits/notfräsen som borde ingått i paketet (WP50208) har jag fått en https://www.toolbox.se/sv/webshop/e.../tapp-o-slitsfras-med-forskar-d160-i8-d30-z2/ från Ferzite. Den kostar dessutom tre gånger så mycket vilket är tacksamt.
Problemet är att den slitsfräsen jag fick är markerad med "MEC", vilket man inte bör köra manuellt?
Kan man köra en "MEC" markerad slitsfräs ändå, eller är det bara att be om problem?
Dessutom ser fräsarna ganska lika ut, och den röda är markerad med "MAN"
Kör man slitsarfräsar, låt oss säga till ett fönster med ett matarverk?
Hejsan
Skulle vilja påstå att du ställer frågan i fel underforum — ingen fara — det händer hela tiden.
Men du har en verktygs-/maskinspecifik fråga och då är underforumet "Verktyg, maskiner och fordon" ett bättre alternativ att söka information på. Där hänger alla som vet lite och mycket om maskiner och verktyg och därmed har du större chans att få bra svar där.
Föreslår att du kontaktar moderator och ber om att få tråden flyttad.
Lycka till!
//Ronnie
Skulle vilja påstå att du ställer frågan i fel underforum — ingen fara — det händer hela tiden.
Men du har en verktygs-/maskinspecifik fråga och då är underforumet "Verktyg, maskiner och fordon" ett bättre alternativ att söka information på. Där hänger alla som vet lite och mycket om maskiner och verktyg och därmed har du större chans att få bra svar där.
Föreslår att du kontaktar moderator och ber om att få tråden flyttad.
Lycka till!
//Ronnie
Nej, en MEC-fräs är inte lämplig att köra med manuell matning. Den saknar spånbegränsare vilket ger en risk för hugg och kast.
Men ett bättre tips än att skicka tillbaka den är att köpa ett matarverk och komplettera med. Ett matarverk ger bättre resultat och mycket mycket högre säkerhet. Rekommenderas varmt.
Men ett bättre tips än att skicka tillbaka den är att köpa ett matarverk och komplettera med. Ett matarverk ger bättre resultat och mycket mycket högre säkerhet. Rekommenderas varmt.
Tack för tipset!Daniel_N skrev:
Nej, en MEC-fräs är inte lämplig att köra med manuell matning. Den saknar spånbegränsare vilket ger en risk för hugg och kast.
Går det köra matarverk när man ändfräser?
Känns som att arbetsstycket har en tendens att vrida sig?
Nej, då skall du ha en tappsläde (eller en tappmaskin). Om du inte har tappsläda kan du bygga en egen konstruktion som går mot anhållet. Kräver dock att man vet vad man gör, stora krafter inblandade.
Har du sett min video om att tillverka fönsterbågar? Kanske finns lite tips där:
Har du sett min video om att tillverka fönsterbågar? Kanske finns lite tips där:
Ok, tack för svar.
Kan det fungera med en excenternedhållare i bordet bara? Eller ska man ha ytterligare en släde monterad på bordet?
Är en Hammersåg.
Kan det fungera med en excenternedhållare i bordet bara? Eller ska man ha ytterligare en släde monterad på bordet?
Är en Hammersåg.
Eller är en kombimaskin, så inte bara en såg utan givetvis fräs också 
Ok, uppfattade inte att det var en kombi. Har aldrig använt en sådan, men är helt övertygad om att tanken är att justerbordet blir tappsläde åt fräsen också. Har du någon bild på hur det ser ut?
Du kommer att behöva ett anhåll på justerbordet + minst en excenterspännare som spänner ner biten + 1 som spänner den mot anhållet. Krafterna som vill dra biten i sidled vid tappfräsning är stora.
Du kommer att behöva ett anhåll på justerbordet + minst en excenterspännare som spänner ner biten + 1 som spänner den mot anhållet. Krafterna som vill dra biten i sidled vid tappfräsning är stora.
Ska fixa en bild.
Men spänner man enligt föregående kommentar kan man alltså använda MEC-fräsar?
Men spänner man enligt föregående kommentar kan man alltså använda MEC-fräsar?
Det formella svaret är nej, och det finns viss logik i det, en Mec-fräs kan riskera att grabba tag i ämnet mycket värre och dra det in mot kuttern.erikssonandreas skrev:
Jag vill inte rekommendera det. En man-fräs kommer att lösa uppgifter precis lika bra och säkrare.
Hmm.. blir lite förvirrad.. men när man kantfräser så använder man inte matarverk, och man bör heller inte spänna MEC i bordet?
Då kan jag helt enkelt inte använda MEC-fräsen men nuvarande maskin?
Så jag borde köra ett MAN stål i bordet?
Då kan jag helt enkelt inte använda MEC-fräsen men nuvarande maskin?
Så jag borde köra ett MAN stål i bordet?
Bästa svaret
Matarverk använder du när du fräser i virkets längdriktning.
När du fräser i ändträet (tex tappar och slitsar) använder du någon form av tappsläde och inget matarverk.
Med matarverk och rätt kunskap kan du använda MEC-kuttrar. Det är, i allmänhet, aldrig någon fördel med dem kontra en MAN-kutter.
Med tappsläde rekommenderar jag dig att endast använda MAN-kutter.
Hoppas jag var tydligare nu. I vilket fall så råder jag dig, som ny med vertikalfräsen, att istället skaffa en MAN-kutter.
När du fräser i ändträet (tex tappar och slitsar) använder du någon form av tappsläde och inget matarverk.
Med matarverk och rätt kunskap kan du använda MEC-kuttrar. Det är, i allmänhet, aldrig någon fördel med dem kontra en MAN-kutter.
Med tappsläde rekommenderar jag dig att endast använda MAN-kutter.
Hoppas jag var tydligare nu. I vilket fall så råder jag dig, som ny med vertikalfräsen, att istället skaffa en MAN-kutter.
Strålande, tack så hemskt mycket för alla svar!