Hej!
Jag har ett trähus byggt 1991 med en Bacho ACJ/elvärme som värmekälla. Jag har nyligen bytt elleverantör till tibber där elpriset skiljer sig från timme till timme. I samband med detta byggde jag en egen lösning som gör Bahcon ”smart” så att jag kan styra värmen från telefonen. När jag är på semester så körs därför värmen endast när timpriset är under snittpris och stängs av när priset är över. Detta gör att huset kan flukturera i temperatur rätt ofta och i en stunden vara nere i 18 grader för att några timmar senare vara uppe i 21,5 grader. När jag har varit hemma och använt samma upplägg så har jag hört att huset har smällt och knakat en hel del när det håller på att värmas upp igen. Det jag nu undrar är om det är farligt för huset att hålla på och höja och sänka värmen som jag gör för att optimera kring elpris. Tänker om trä eller liknande kan ta skada. Tack på förhand

Bästa svaret

Nej. Yttertemperaturen svänger betydligt mer än vad din innertemperatur gör och det klarar huset bra.
Det som kan orsaka problem är om vissa rum kallställs helt medan andra värms upp. Då kan man få kondens och fuktproblem.
Men då ska det vara stora temperaturvariationer, långa tidsperioder och ogynsamma luftflöden.

• Gilla
Runnerr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.