Min DeWalt 351s, som har tjänat mig bra i tre år, har börjat krångla. Det som händer är att klingan kör fast i arbetsstycket och står helt stilla medan motorn fortfarande går (det är därför som jag skriver "slirande").

Detta har hänt någon enstaka gång tidigare men då har det räckt att stoppa, backa lite och fortsätta försiktigt framåt. (Jag har inte för vana att forcera utan försöker låta sågen käka i sin egen takt.) Men igår när jag skulle klyva en 28 mm limträskiva av gran gick det inte alls. Klingan gick några cm in i arbetsstycket och stannade sen. Om jag backade och tog om åt den kanske några mm till innan den stannade. Det var inga kvistar eller andra konstigheter vad jag kunde se. Fick till sist ge upp och ta sticksågen i stället.

Vad kan det vara för fel? Det här ska ju sågen orka - har bl a klyvsågat ekbänkskiva med den förut! Dags för klingbyte eller dags för service?

Har skruven/ Bulten lossnat till klingan ?? :)
Kolla det.....

OK, det borde väl ha varit en rätt uppenbar möjlighet, förstås...jag ska kolla det!

Så det är inte så att såna här sågar kan vara gjorda för att "slira" om klingan hugger fast...t ex för att undvika att det blir en rekyl bakåt?
(Jag vet, jag är rätt värdelös på hur maskinerna funkar rent tekniskt. Försöker fatta tillräckligt för att kunna använda dem rätt och säkert men har annars inte intresserat mig så våldsamt mycket för mekanik.)

Jag har aldrig sett en cirkelsåg som låser klingan på annat sätt än med friktion, dvs att klingan kläms fast av muttern på axeln. Testa att spänna muttern och se om det blir bättre.

Jag ska testa det. Kanske hinner jag inte förrän till helgen, det är inte så poppis att rocka loss med cirkeln när ungarna sover... Tack alla!

På min såg har klingan aldrig slirat. Börja med att demontera klingan och gör rent.

7d0f3fab.jpg
Montera sedan tillbaka och börja med stora (40 mm) brickan till höger på bilden. Därefter klingan och en ny stor bricka. Ge akt på att hålet hos denna senare bricka inte är cirkelrunt. Avsluta med en kraftig mindre planbricka och en skruv.

Använd alltid vassa klingor, Biltemas är bra och kostar ca 65:-

per

Jag hade en Biltemasåg som gjorde på det viset. Där var det något fel mellan motor och klingaxel så det blev en reklammation av den sågen

Jodå, jag kollade igår kväll och och visst satt skruven för löst - den gick att lossa helt med i stort sett ingen kraft alls.
Jag passade förresten på att demontera enligt Pernittas tips och det var bra, för det satt rejält med skit bakom den innersta brickan. Thanx guys!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.