Slipar en hel del trä och för mig är en Festool ro 150 helt oumbärlig.
Festools egna slippapper har ganska bra livlängd och finish men brukar kosta en slant.
Mirkas gold är ett billigare alternativ som ger bra finish men inte alls lika bra livslängd.
Efter lite efterforskning så ska 3M Cubitron II vara bland det bästa åtminstone gällande avverkning och livslängd. Köpte ett par och tycker att det stämmer bra.
Men. Hålbilden stämmer inte alls överens med Festools eller Mirka vilket gör att det dammar endel.
Så.
Är det någon som vet om det finns en adapter att använda sig av t.ex ett mellanlägg eller slipplatta som gör att hålbilden stämmer?
Eller har någon testat att göra nya hål med en huggpipa? Har ingen huggpipa hemma så jag kan testa själv. Skulle någon ha en huggpipa och kan testa på ett slippapper så vore det väldigt uppskattat.

Har ni andra tips på slippapper så skriv gärna det.

Byt platta på maskinen. Hur ser nuvarande ut?

3M cubitron är helt klart bäst, därefter kommer Norton.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Slipar en hel del trä och för mig är en Festool ro 150 helt oumbärlig.
Festools egna slippapper har ganska bra livlängd och finish men brukar kosta en slant.
Mirkas gold är ett billigare alternativ som ger bra finish men inte alls lika bra livslängd.
Efter lite efterforskning så ska 3M Cubitron II vara bland det bästa åtminstone gällande avverkning och livslängd. Köpte ett par och tycker att det stämmer bra.
Men. Hålbilden stämmer inte alls överens med Festools eller Mirka vilket gör att det dammar endel.
Så.
Är det någon som vet om det finns en adapter att använda sig av t.ex ett mellanlägg eller slipplatta som gör att hålbilden stämmer?
Eller har någon testat att göra nya hål med en huggpipa? Har ingen huggpipa hemma så jag kan testa själv. Skulle någon ha en huggpipa och kan testa på ett slippapper så vore det väldigt uppskattat.

Har ni andra tips på slippapper så skriv gärna det.
Har du provat Mirkas slipnät? Finns med olika typer av backing och slipmedel. Väldigt långlivade, särskilt de kraftigare som heter HD.

nanowire nanowire skrev:
Har du provat Mirkas slipnät? Finns med olika typer av backing och slipmedel, väldigt långlivade.
Ingenting slår Cubitron. Abranet Ace har vi testat på jobb, håller hälften så länge som 3M. Hur dom är att slipa trä ska jag dock låta vara osagt.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Byt platta på maskinen. Hur ser nuvarande ut?

3M cubitron är helt klart bäst, därefter kommer Norton.
Byta till vilken platta?

• Svart och grön slipmaskinsplatta med hål och slitage, mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nanowire nanowire skrev:
Har du provat Mirkas slipnät? Finns med olika typer av backing och slipmedel. Väldigt långlivade, särskilt de kraftigare som heter HD.
Har provat Abranet SIC NS för glasslipning och dom funkar bra. Även Abralon allt från P500-P4000 på plast och dom ger suverän yta. Vilken tror du är bäst för trä?

Byt till en sådan här platta. Dessa kör vi på jobb, passar alla typer av hålbilder.

[länk]
Har den plattan med samma hålbild förutom M8 fäste. Är det mitt slippapper som har fel hålbild fastän det är Cubitron II?

• Lila Cubitron II slipplatta bredvid förpackning, fråga om hålbild överensstämmer med slippapper.
    Skapa konto
Kanske lite otydligt men på bilden syns ett Festool Granat P80 150mm lagt ovanpå ett 3M Cubitron II 150mm. Jag har givetvis testat att vrida den för att få ett hålpassning men det finns inget läge som blir hål i hål:thinking:

• Festool Granat P80 150mm slipskiva ovanpå en 3M Cubitron II 150mm, med icke-matchande hålmönster.
    Skapa konto
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Haha, du har ju rätt, den funkar ju till de flesta pappet. Alltid nått hål som kommer rätt och kanalerna i ytterkant. Annars får du köpa en 3M-platta.

Typ denna [länk]

Kan det vara så att 3M Cubitron II Disc 737U 150mm inte är multihålat förrens P240 och uppåt? Och varför gör man så...
På denna hemsida så byter dom visningsbild när man klickar i P240 papper.
Vad gör jag med 50st 3M Cubitron II P120 med mönster som inte passar?:sweat:

Har inte M8 gänga på min maskin så kan inte använda den plattan du länkar till.
Eller är det så att om jag skruvar bort insexskruven så är det en M8 gänga under? Har inte haft behov av M8 innan så har aldrig testat. Är det så?:rolleyes:

• Skärmbild av en webbsida som visar 3M Cubitron II 737U 150mm sliprondell i olika överlägg.
    Skapa konto
  • Slipmaskins bakplatta med olika hålmönster, problem med kompatibilitet för slippapper.
    Skapa konto
Hur ser maskinen ut i sin helhet?

Vi kör med luftmaskiner på jobb (billackering). 3M borde ha plattor till alla Festools maskiner. Det fästet du har på din maskin har jag inte sett innan. Snabbfäste?

Om du skruvar bort den där skruven borde man kunna ha en annan platta.

N Nyfiknast skrev:
Har provat Abranet SIC NS för glasslipning och dom funkar bra. Även Abralon allt från P500-P4000 på plast och dom ger suverän yta. Vilken tror du är bäst för trä?
SIC är väl lite onödigt för trä. Jag tycker ACE HD fungerar bäst för grovavverkning i turboläge (har inte Rotex utan Bosch motsvarighet) då de är styvare och mer hållbara.

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Ingenting slår Cubitron. Abranet Ace har vi testat på jobb, håller hälften så länge som 3M. Hur dom är att slipa trä ska jag dock låta vara osagt.
Har några cubitron II som flapdisk och band för metall, håller med att det håller skärpan länge. För trä brukar det vara annat som dödar pappret, ofta är det att det sätter igen och där upplever jag Abranet som outstanding.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Kan det vara så att 3M Cubitron II Disc 737U 150mm inte är multihålat förrens P240 och uppåt? Och varför gör man så...
På denna hemsida så byter dom visningsbild när man klickar i P240 papper.
Vad gör jag med 50st 3M Cubitron II P120 med mönster som inte passar?:sweat:

Har inte M8 gänga på min maskin så kan inte använda den plattan du länkar till.
Eller är det så att om jag skruvar bort insexskruven så är det en M8 gänga under? Har inte haft behov av M8 innan så har aldrig testat. Är det så?:rolleyes:
M8 är till gamla varianten, inte ”nya” Ro150.
Sen vet jag inte riktigt vad du ska slipa men jag tycker det är mer eller mindre omöjligt att slita ut granatpapperna. Dock kör jag nästan bara mjukt trä och MDF. Sen har du safir om du verkligen vill ha tåliga papper (och grov avverkning). De är riktigt hårda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.