Hej på er robotfolk! Har äntligen skaffat en 220 AC efter många timmars gräsklippande. Har en relativt liten tomt på ca 470 km och tänker att 220 blir bra så att den inte är ute och klipper jämt. Antar att det räcker att den får klippa på natten. Till frågan, jag vill undvika att behöva trimma överdrivet mycket så jag håller på att lägga marksten i kanterna i gräsmattan. De är 21 cm i bredd och ligger i samma nivå som gräset. Eftersom Herman är 55 cm bred och har en klippbredd på 22 cm så borde det bli ett glapp på 16,5 cm (55 - 22 / 2) och således borde den klara sig och jag slipper trimma eller? Vad tror ni som är rutinerade på detta?

Med vänlig hälsning, Rikard

Både ja och nej, automower grenslar inte slingan och kantklipper i den bemärkelsen. Den går däremot över slingan med nosen ca 25-30cm (inställbart) Normalt läggs slingan 30 eller 35 cm från rabatter/väggar etc. och klipparen lämnar då 15 respektive 20 cm oklippt, i vilket fall kommer dina 21cm stenar fungera finfint.

Tack för svar legion! Ok, härliga tider! Har inte läst manualen än men kan man justera just 25 eller 30 cm eller även allt därimellan? Kan ju vara lite på gränsen med mina 21 cm och att man måste finjustera för att den inte ska gå emot altanen men att den fortfarande klipper gräset närmast stenen.

Jag lägger slingan några (ca 5) centimeter innanför kantstenen för att få det perfekta avståndet på min 220. Men jag har kvar standardinställningen på 27cm. Mest för att jag gjort installation innan jag lade kantsten (tumlade murblock). Har man smala passager så kan man ju bredda dessa också genom att minska överlappet och flytta ut kanttråden.

Var noga med avståndet och testa i lite olika vinklar, då den går olika långt över tråden beroende på angreppsvinkeln. Viktigast är i 90 grader, då inget hjul får gå över kanten, annars låter jag ett framhjul gå över kanten en aning för att få maximal klippning.

27cm är standard men värdet för "kör över slinga" är inställbart mellan 19-50cm, men om man slaviskt håller måtten för hur slingan ska läggas kommer klipparens standardinställning för hur långt den kör över slingan fungera så man behöver egentligen inte justera detta värdet.
Slingan ska läggas 35 cm från alla hårda hinder, typ altaner och husväggar, 30 cm mot rabatter och häckat etc.
Lusläs manualen, det är rätt mycket att ta in:)

Tack för svaren! Pacman hur breda stenar har du? Funkar det bra eller får du ibland missöden då den åker över och fastnar alternativt lämnar oklippt?

Richie76 skrev:
Tack för svaren! Pacman hur breda stenar har du? Funkar det bra eller får du ibland missöden då den åker över och fastnar alternativt lämnar oklippt?
Gick ut och mätte. 21cm sten och 9cm till tråden (ca 5cm, nästan i alla fall). Inga incidenter där, men man lyckas ju med annat istället...
...klippte av tråden där jag har brantare än rekommenderat idag. Klipparen hade grävt upp den med hjulet och sedan klipptes den av vid ett senare tillfälle...

Detta var dock ett experiment. Jag har några ställen där jag provar mig fram till bästa lösningen...

Låter lovande att det ska funka då! :) Ligger den 9 cm ifrån även om du har ett hinder på andra sidan av stenen, typ vägg eller dylikt?

Richie76 skrev:
Låter lovande att det ska funka då! :) Ligger den 9 cm ifrån även om du har ett hinder på andra sidan av stenen, typ vägg eller dylikt?
Nej, då lägger jag ännu närmare då jag låter den krocka/klättra på hinder...
...jag har en bergiga tomt och många träd. Skulle förlänga begränsningen till längder som kräver förstärkare i så fall (mer än dubbla längden av idag).

Det är ju bara en klippare, några repor accepterar jag på den... ;-)

Förresten, man vet aldrig hur nära klipparen går bara baserat på avstånd. Berg burkar exempelvis störa en aning. Det är därför man har plastspikar, för att kunna justera lite. Jag spikar där justeringar är aktuella och gräver ned (snett snitt med spaden in under svålen) där det fungerar (guide plus mot omgivande växter). Mot berg så lägger jag mellan berget och svålen, då klättrar den lite på berget (fungerar där det inte är för brant) och klipper ända upp på berget. Bergknallar är tillsammans med rabatter och mjuka buskar de enda hinder som förärats med begränsning mitt inne på gräsmattan...

Men som jag tolkar det ska man lägga 10 cm ifrån plattor och 35 ifrån tex husvägg. I mitt fall om jag lägger 10 cm från platta som står mot husvägg blir det 31 från husvägg (10 cm + 21 cm platta) Är det bättre att lägga så och vara konsekvent och sedan kalibrera klipparen om man märker att den tex krockar med huset, alternativt lägga olika distanser som rekommenderas? Oavsett om det står ett hus efter plattan eller om det är en häck efter plattan så vill jag att det blir klippt hela vägen och att den inte går över och fastnar i häcken eller krockar med huset eftersom den kommer köra på natten och jag har många grannar med sovrumsfönster 10 meter från min tomt. Ska även gräva ner slingan, så det är ju trevligt om det blir rätt från början. :)

Problemet är att om du kalibrerar klipparen så kalibrerar du ju även där det fungerar, dvs så att det eventuellt inte längre fungerar...
...det är därför jag kalibrerar med plastspikarna och flyttar tråden istället. Jag ser till att det fungerar vid stenkanter och andra "stup" och sedan anpassar jag trådens avstånd om jag får problem vid uppåtgående hinder. Ibland är det ju OK att karossen går över hindret, men inte att knivarna rör det (lägger ibland vattenslang på det sättet vid kanten av gräsmattan).

Rådet är alltså att inte gräva ner kabeln direkt utan att märla den först eller? Känns som att det borde gå att räkna ut exakt på vilket avstånd den ska ligga.. Det enda kriteriet är att den ska rymmas på en 21 cm platta utan att lämna oklippt gräs. Om vi säger såhär, när man lägger slingan 35 cm från ett fast hinder hur mycket lämnas oklippt då? Om mina kantstenar varit 25 cm hade alla problem varit lösta men nu fattas ju 4 cm från de fasta hindren för att följa direktiven.

Det går att räkna ut, med min klippare följde en "plast-sticka" med alla avstånd utmärkta som man skall använda när man lägger ut kabeln. Informationen finns även i manualen.

Jag svarar utifrån min "best practice", resten står i manualen...
...exempelvis så låter jag klipparen gå lite längre över stenkanter/stup än vad som står i manualen, eftersom det fungerar...

Jag tror inte du förstått Ritchie;) så här får du illustrerat hur det fungerar, visserligen till 320/330 men det har ingen betydelse då avståndet för "kör över slinga är ställbart" Följer du bara manualen kommer det inte bli några problem.
automower.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.