63 325 läst ·
9 svar
63k läst
9 svar
Slippa karensdag ?
Jag har hört att man kan slippa karensdagen. Det man gör är att man sjukanmäler sig runt 13:00-15:00 den dagen man blir sjuk, då skall denna dag räknas som karensdag. Och vad jag uppfattat det som så får man alltså betalt de timmar man jobbat den dagen. Om detta stämmer så är det helt absurt, vad är då poängen med att ha karensdag? (man får inte jobba hela 8 timmar då räknas det ju som man jobbat full dag redan)
Jag har nästan aldrig blivit sjuk mitt på dagen, febern kommer oftast på sen eftermiddag eller kväll så jag har alltid i hela mitt liv sjukskrivit mig på morgonen när man vaknar o inser att man inte kan jobba efter gårdagskvällens insjuknande. Dock har jag jobbat som bemanningskonsult i många år o det innebär att man inte rapporterar till någon på "arbetsplatsen där man sitter" utan det blir normalt att man ringer dagen efter på morgonen till sin riktiga arbetsgivare.
Jag va dum nu denna gång när jag insjuknade innan påskhelgen, jag hade inget konsultuppdrag o gick hemma några dagar, blev sjuk på onsdagen i feber, bör ha ringt min arbetsgivare då på torsdagseftermiddagen o sjukskrivit mig, tror jag skulle slippa karensdag då(jag har garantilön o räknas ändå som "jobbande" när jag går hemma eftersom jag skall va till deras förfogande). Jag glömde denna korkade karensregel o ringde mig sjuk på förstkommande arbetsdag efter påskhelgen(tisdags) ..o det innebär att jag åker på karensdag
Mailade min chef om detta och hon skriver "Jag förstår inte, du får alltid en karensdag den dagen du insjuknar" ....jag blir först lite förbannad, mörkar hon för mig att hon låtsas om att det inte går att slippa karensdagen eller känner hon ärligt inte till detta, eller stämmer inte detta som jag skriver om? Jag förstår dock att arbetsgivaren inte säger något om detta eftersom de annars måste betala ut en hel dags lön ytterligare. Jag svarade henne igen om min teori och hon svarar inte sedan, jag undrar varför.
Någon som vet svart på vitt hur det fungerar? Jag vill minnas jag sluppit karensdag(alltså fått betalt den insjuknande dagen 08:00-15:00) när jag dragit hem på eftermiddagen från jobbet vid nått tillfälle. Vill minnas jag ringde lönekontoret som också bekräftade att detta stämde. Verkar som många överlag inte har nån koll alls på detta, är det så mörkat detta? Eller har jag fått allt detta om bakfoten?
Jag har nästan aldrig blivit sjuk mitt på dagen, febern kommer oftast på sen eftermiddag eller kväll så jag har alltid i hela mitt liv sjukskrivit mig på morgonen när man vaknar o inser att man inte kan jobba efter gårdagskvällens insjuknande. Dock har jag jobbat som bemanningskonsult i många år o det innebär att man inte rapporterar till någon på "arbetsplatsen där man sitter" utan det blir normalt att man ringer dagen efter på morgonen till sin riktiga arbetsgivare.
Jag va dum nu denna gång när jag insjuknade innan påskhelgen, jag hade inget konsultuppdrag o gick hemma några dagar, blev sjuk på onsdagen i feber, bör ha ringt min arbetsgivare då på torsdagseftermiddagen o sjukskrivit mig, tror jag skulle slippa karensdag då(jag har garantilön o räknas ändå som "jobbande" när jag går hemma eftersom jag skall va till deras förfogande). Jag glömde denna korkade karensregel o ringde mig sjuk på förstkommande arbetsdag efter påskhelgen(tisdags) ..o det innebär att jag åker på karensdag
Mailade min chef om detta och hon skriver "Jag förstår inte, du får alltid en karensdag den dagen du insjuknar" ....jag blir först lite förbannad, mörkar hon för mig att hon låtsas om att det inte går att slippa karensdagen eller känner hon ärligt inte till detta, eller stämmer inte detta som jag skriver om? Jag förstår dock att arbetsgivaren inte säger något om detta eftersom de annars måste betala ut en hel dags lön ytterligare. Jag svarade henne igen om min teori och hon svarar inte sedan, jag undrar varför.
Någon som vet svart på vitt hur det fungerar? Jag vill minnas jag sluppit karensdag(alltså fått betalt den insjuknande dagen 08:00-15:00) när jag dragit hem på eftermiddagen från jobbet vid nått tillfälle. Vill minnas jag ringde lönekontoret som också bekräftade att detta stämde. Verkar som många överlag inte har nån koll alls på detta, är det så mörkat detta? Eller har jag fått allt detta om bakfoten?
Vet inte exakt hur det fungerar men om man anmäler sjukdom på morgonen så är det ju rimligt att den dagen räknas som karensdag. Om man anmäler det på kvällen så är det lika rimligt att nästa dag räknas som karensdag. Exakt när gränsen för idag och imorgon är i detta avseende vet jag inte.
Oavsett så antas du ju arbeta om du inte är sjukanmäld så jag förstår inte riktigt vad du menar med din laboration med tider. Om du sjukanmäler dig vid lunch så skall du ju ha arbetat fram till dess i normalfallet. Då får
Di möjligen en halv karensdag istället för en.
Oavsett så antas du ju arbeta om du inte är sjukanmäld så jag förstår inte riktigt vad du menar med din laboration med tider. Om du sjukanmäler dig vid lunch så skall du ju ha arbetat fram till dess i normalfallet. Då får
Di möjligen en halv karensdag istället för en.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Nightowl
jag tror att du har helt rätt.
Jag har jobbat som avdelningschef med arbetsgivaransvar och det hände då och då att anställda "blev sjuka" och gick hem en halvtimme innan arbetsdagens slut. Och på så sätt slapp i stort sett hela karensdagen.
Vet dock inte var gränsen går, när det inte gills längre.
När jag tänker efter var det bara en person som utnyttjade denna metod.
Rimligen bör ju arbetsgivarna ha detta under bättre uppsikt nu när de första sjuklönedagarna betalas av arbetsgivaren.
I dagens kärva ekonomiska klimat är det dock en intressant fundering.
Efter en snabbgoogling på "karensdag sjuk på eftermiddagen" förstår jag att det inte finns några klara regler.
Vettigast vore väl, om man skall ha en karensdag, att den räknades som t.ex. 8 timmar från sjukanmälan.
Men så enkelt är det ju aldrig i juridikens/byråkratins värld.
jag tror att du har helt rätt.
Jag har jobbat som avdelningschef med arbetsgivaransvar och det hände då och då att anställda "blev sjuka" och gick hem en halvtimme innan arbetsdagens slut. Och på så sätt slapp i stort sett hela karensdagen.
Vet dock inte var gränsen går, när det inte gills längre.
När jag tänker efter var det bara en person som utnyttjade denna metod.
Rimligen bör ju arbetsgivarna ha detta under bättre uppsikt nu när de första sjuklönedagarna betalas av arbetsgivaren.
I dagens kärva ekonomiska klimat är det dock en intressant fundering.
Efter en snabbgoogling på "karensdag sjuk på eftermiddagen" förstår jag att det inte finns några klara regler.
Vettigast vore väl, om man skall ha en karensdag, att den räknades som t.ex. 8 timmar från sjukanmälan.
Men så enkelt är det ju aldrig i juridikens/byråkratins värld.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
lättast är väl att du läser kollektivavtalet om ni har något, hur karensdagar mm behandlas är olika.
Jag hade ett jobb förut där det räckte att sjukskriva sig 6 min innan arbetsdagens slut och därmed få 6 min karens...
Sent from my X10i using Tapatalk 2
Sent from my X10i using Tapatalk 2
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tja, man måste dra gränsen någonstans. Insjuknande under arbete leder till förkortat karensavdrag (endast de timmar man inte arbetar den dagen blir karensavdrag). Och som med alla system kan detta utnyttjas av vissa.
Sorry TS men om du "missar" att sjukanmäla dig när du insjuknar kan knappast felet vara någon annans än ditt.
Sorry TS men om du "missar" att sjukanmäla dig när du insjuknar kan knappast felet vara någon annans än ditt.
norrbottenstorpet skrev:Tja, man måste dra gränsen någonstans. Insjuknande under arbete leder till förkortat karensavdrag (endast de timmar man inte arbetar den dagen blir karensavdrag). Och som med alla system kan detta utnyttjas av vissa.
Ett system som missgynnar negativt är som uppgjort för att som du kallar det "utnyttjas" Att det ens finns ett system som straffar dem som blir sjuk med att förlora en hel dags lön som nått sorts straff för att man blir sjuk? Inte nog med det så åkte jag på sjukvårdskostnader. Jag förstår folk om man de använder alla "knep" som finns för att slippa denna idiotiska karensdagsregel.
Om det är så att folk vabbar och sjukskriver sig i bedrägerisyfte så måste myndigheterna hitta en annan lösning än att införa ett kollektivt straff med sk karensdag. Min lön är redan usel idag, har inte råd att va sjuk.
Att det finns en karensdag har väl mest med att göra så att arbetsgivare/stat ska slippa behöva betala för endagssjuka så som de som lider av ständig "måndagssjuka" eller när man för en dag är helt under isen tillfälligt av något virus eller så. I det stora hela om man är så pass sjuk så att det sträcker sig över flera dagar så är väl denna karensdag i mitt tycke skit samma.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Precis som alla liknande system får inte systemet i sig göra det för "bekvämt" att vara sjuk. Om du skulle kunna vara "sjuk" utan karens vilken dag som helst, få 80% av lönen, slippa pendla till jobbet och inte äta ute (besparingar) kanske du bara skulle vara hemma och renovera kåken 1 gång i veckan - arbetsgivaren betalar dig din sjuklön. Missbruket minskar självklart med en karensdag. Systemen måste innehålla incitament för att hålla sig frisk och jobba, utan att ta bort skyddet för dem som blir sjuka och inte kan göra mycket åt det. Bara för att man vill tro gott om människor får man inte vara naiv, det finns många fuskare.
Kan bara svara för hur det är i bevakningsbranschen, och där är det som du säger, sjukar du dig när du har 1-2 timmar kvar på din arbetsdag, då räknas detta som din karens. Och dagen efter är betald sjukdag.
Klicka här för att svara