Hej,

Ska "bygga" en stödmur av slipers, och den kommer bli tre stockar hög. Ska man fästa sliperna i varandra så dom inte trilar, eller kan man bara lägga dom ovan på varandra?

Om någon föreslår att dom sammanfogas, hur gör man det smidigast?

Mina svärföräldrar har precis gjort en stödmur av slipers, 3 stockar höga. De fäste ihop dem med någon metallskena på kortändarna. Vet inte om skenan var speciellt tänkt att användas till det. De fräste i alla fall ett spår på kortändarna så skenan kom in en bit.

En granne till oss har ramat in sin trädgård med just slipers och han har fäst ihop dem med spikplåtar där det inte syns (på insidan). En annat altenativ är ju spik av modell stor, minns att pappa gjorde så någon gång på 70-talet! Du måste nog fästa ihop dem på något sätt om jordmassorna bakom inte ska trycka iväg dem. Skulle kunna tänka mig att PL400 (sättlimm) oxå funkar...

/FlitigaLisa

Strixx skrev:
Hej,

Ska "bygga" en stödmur av slipers, och den kommer bli tre stockar hög. Ska man fästa sliperna i varandra så dom inte trilar, eller kan man bara lägga dom ovan på varandra?

Om någon föreslår att dom sammanfogas, hur gör man det smidigast?
Smidigast och vanligast:

1. Dränerande material i botten (VIKTIGT!)
2.Sätt dem med motlut. Samt gör överlappning när du sätter nästa lager.
3. Spika fast dem i varandra, vilket görs med armeringsjärnsstänger som du klipper av i lämpliga bitar och slå ner dem med (hand)slägga.

Vi använde armeringsjärn i föräldrahemmet. "bara" borra igenom stockarna och sen ett hyggligt armeringsjärn tex 12mm och en hammare/slägga. Bara bra om de går ned en bit i backen under stockarna också

Tack för svaren,

armeringsjärn blir det! :D

RoTe
mats_o skrev:
Vi använde armeringsjärn i föräldrahemmet. "bara" borra igenom stockarna och sen ett hyggligt armeringsjärn tex 12mm och en hammare/slägga. Bara bra om de går ned en bit i backen under stockarna också
Precis så gjorde jag med. Om man vill vara extra seriös kan man svetsa på skallar på järnen, har sett det hos vissa. Men det fungerar ju bra utan.

Jag föredrar att försänka dem istället. dvs ta en stumpabit järn som dorn och klappa på nått extra slag

• Gilla
RAB7
  • Laddar…
Kommer också använda oss av armeringsjärn. Mer orolig över hur i hela friden vi ska orka bära alla på plats. Har över 50 stycken liggandes huller om buller och de är ju så satans tunga.

En säckakärra är idealisk att använda till slipersar.

Den är kanon för jobbet. Ett annat alternativ är en skrinda om man kan ta av fram och bakstammarna, skotkärran går om man tar det lugnt men det är beroende på modell

Okej bra förslag. Vi har hittills burit dem med såna här specialhakar som man fäster runt. TUNGT!

En liten flakkärra har man otroligt mycket nytta av i en trädgård. Byggde en på en gammal axel från en barnvagn i tonåren. Naturligtvis med cyckel och senare mopedfäste ;). Den blev naturligtvis kvar när jag flyttade hemifrån och sen såldes huset med min kärra. Saknar den idag.

har tittat på clasohlsons skrinda som jag tror har stor potensial om man byter ut väggarna på den mot stolpar.

Nu är skrindan konverterad. Av med fram och bakstycke samt sidoväggarna. dit med fyra stolpar som sticker upp 30 cm över flaket. Nu kan den lasta rätt långa plankor.

mats_o skrev:
Jag föredrar att försänka dem istället. dvs ta en stumpabit järn som dorn och klappa på nått extra slag
Nu har vi lagt muren. Vi slog ner 1 meter långa armeringsjärn 12mm genom 2 sliper. Muren är 3 slipers hög, så den översta raden är bara spikad fast i den mellersta med 5" spik. 6 spik per kloss i bakkant och på kortsidan.

På så vis ser man inga spår efter sammanfogningar... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.