I
Hej,

Vi har ett stort, exklusivt köksbord som behöver slipas och vaxas om. Enligt tillverkaren är fanéren extra tjock (1,5 mm) och jag får högst avverka 0,1 mm vid slipningen. Arbetet ska utföras med en planslip, i träets riktning, med sandpapper som inleds på kornstorlek 180–230 och avslutas med 400.

Bordet är mycket tungt, så vi hoppas kunna slipa det på plats utan att sprida damm över hela huset. I nuläget har jag bara en excenterslip och en Kärcher WD 6 P. Vilken utrustning rekommenderas att hyra för att utföra jobbet på bästa sätt?

Exklusivt köksbord i trä med tjock fanér, liggande i ett rum, där slipning och vaxning planeras enligt detaljerade instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I
Det visade sig att de lokala maskinuthyrarna vanligtvis inte har någon planslip. Till slut hittade jag dock en som kan ordna en Festool-planslip för 150 kr per dygn. Alternativet är att köpa en egen, eftersom den troligen kommer behövas framöver, men nypriset ligger ändå på omkring 1 200 kr. Dock ovisst hur bra de är på sammla upp damm.

S
0.1 mm. Inte mycket material som får tas bort. Aldrig hört talas om att man slipar Fanér. Lycka till och lägg gärna upp en bild på slutresultatet.

Håller med föregående, visa och berätta gärna efteråt! Intresserad av vad du använder för vax sedan.

• Gilla
C_Polhem
  • Laddar…
Satsuki
varför behöver det slipas om? Om deg inte är fullt av djupa jack kanske det räcker att slipa manuellt?
Jag slipade vårt matbord i massiv bok förra året, för hand och lade på hårdvaxolja. Det blev jättebra

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
I
Vanligt möbelfanér är 0,5–0,7 mm. Detta fanér är dubbelt så tjockt och ska enligt tillverkaren hålla för många slipningar. Tillverkaren genomför själva slipningar åt kunder och avverkar då i regel cirka 0,1 mm, lite beroende på slitaget, men eftersom man använder så pass fint papper tar varje slipning ganska lång tid.

En anledning till att man använder fanér är att undvika att skivan böjer sig, precis som med ytterdörrar. Sen vet jag inte hur vanligt det är att massiva ekbord blir skeva. Vårt förra bord var ett massivt, fint ekbord med få stavar och det hade faktiskt böjt sig ganska rejält, men gick förstås fortfarande att använda.

Så lite skulle jag handslipa i vilket fall som helst. Även om jag redan hade 50 timmar med aktuellt verktyg så skulle jag inte lita på att jag inte missar och går djupare.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
I
Satsuki Satsuki skrev:
varför behöver det slipas om? Om deg inte är fullt av djupa jack kanske det räcker att slipa maniellt?
Jag slipade vårt matbord i massiv bok förra året, för hand och lade på hårdvaxolja. Det blev jättebra
Ja, det var faktiskt min första tanke det behöver egentligen inte slipas på grund av slitage, utan bara putsas upp lite så att ytan blir mottaglig för OSMO:s Hårdvaxolja.

Satsuki
I Ironside skrev:
Ja, det var faktiskt min första tanke det behöver egentligen inte slipas på grund av slitage, utan bara putsas upp lite så att ytan blir mottaglig för OSMO:s Hårdvaxolja.
Precis så var det för oss, ganska bra skick utan stora jack men ytbehandlingen hade nötts ner och det fanns några smårepor.
Jag jobbade med mjuka slipdynor i allt finare korn och avslutade m hårdvaxolja. Det blev som nytt!

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
A
Jag hade satsat på att hyra en Festool bandslip med tillhörande slipram för bra kontroll. Gällande kornstorleken så är 400 väldigt fint, speciellt på maskinslipat. Såpass fint att hårdvaxoljan får svårt att tränga ner i trät/faneren. Jag hade inte gått högre än max 150 med en maskin, kanske 180 om jag handslipade.

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
I
ACME skrev:
Jag hade satsat på att hyra en Festool bandslip med tillhörande slipram för bra kontroll. Gällande kornstorleken så är 400 väldigt fint, speciellt på maskinslipat. Såpass fint att hårdvaxoljan får svårt att tränga ner i trät/faneren. Jag hade inte gått högre än max 150 med en maskin, kanske 180 om jag handslipade.
Bandslipar är perfekt alternativ när man ska avverka mycket material, hur bra är de på att endast ta totalt 0,1 mm med 2-3 olika typer av korn papper?

A
I Ironside skrev:
Bandslipar är perfekt alternativ när man ska avverka mycket material, hur bra är de på att endast ta totalt 0,1 mm med 2-3 olika typer av korn papper?
Därav slipramen som lyfter upp maskinen på små borstar och låter den finjusteras mot ytan, och håller den plan hela tiden. Just mattslipning av fanér är ett av användningsområdena med den maskinen, men det kräver att ytslipramen används.

I Ironside skrev:
Vi körde med den oljan på vårt köksbord, det är massivt trä, men vi slipade bara såpass att vi fick en ny yta för oljan. Osmo hårdvaxolja döljer lite repor också.

I Ironside skrev:
Hej,

Vi har ett stort, exklusivt köksbord som behöver slipas och vaxas om. Enligt tillverkaren är fanéren extra tjock (1,5 mm) och jag får högst avverka 0,1 mm vid slipningen. Arbetet ska utföras med en planslip, i träets riktning, med sandpapper som inleds på kornstorlek 180–230 och avslutas med 400.

Bordet är mycket tungt, så vi hoppas kunna slipa det på plats utan att sprida damm över hela huset. I nuläget har jag bara en excenterslip och en Kärcher WD 6 P. Vilken utrustning rekommenderas att hyra för att utföra jobbet på bästa sätt?

[bild]
När jag slipade mitt fanerade valnötsbord så använda jag excenterslipen. Gick hur bra som helst. Sen lackade jag ytan. Jag är tveksam till att en planslip är rätt metod här. Jag brukar sätta dammsugaren på excenterslipen. Dönar som bara den men det blir inget damm.

• Gilla
tompa_62
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

[bild]
I Ironside skrev:
Det visade sig att de lokala maskinuthyrarna vanligtvis inte har någon planslip. Till slut hittade jag dock en som kan ordna en Festool-planslip för 150 kr per dygn. Alternativet är att köpa en egen, eftersom den troligen kommer behövas framöver, men nypriset ligger ändå på omkring 1 200 kr. Dock ovisst hur bra de är på sammla upp damm.
Jag hade inte gett mig på ett sådant bord genom att slipa det.
Jag har just gjort i ordning gamla skivor i vårt kök och det självklara valet var att sickla ner ytan med en "cabinet scraper". Alltså en enkel sickel som man förser med en liten egg så att den fungerar som en mycket vass hyvel som skär ytterst tunt av ytan. I princip ingen risk att skära för djupt och lämnar en yta som blir så slät man helst skall låga på oljan genom att handslipa på den med ett fint vattenslippapper. Eftersom metoden avverkar minimalt är det ingen som helst risk att man introducerar några oönskade ojämnheter i djup, varför jiggar och anordningar för att få det plant är helt onödiga. Bordet är plant från början kan man lugnt utgå ifrån, och det ändrar man inte på med en sickel så lätt.....

Jag har använt metoden för att rädda köksskivor och gamla möbler hos kompisar flera gånger med utmärkt resultat på plats utan att vare sig skräpa ner eller föra oljud. Det brukar uppskattas :)

Olin.

• Gilla
Magister Olov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.