Byggahus.se

slipa igenom kartongen på gipsskivor?

1. bg_nicko
    Medlem · 7 inlägg

bg_nicko

Medlem
    Hej

Har precis köpt lägenhet och tyckte inte om planlösningen så jag rev en vägg och byggde igen en dörröppning. Väggen visade sig inte vara helt jämn så gipsskivan sticker ut nån mm i ett hörn och lite i skarven. Frågan är om man kan slipa igenom kartongen på gipsskivan för att kunna få det slätt för spackling? Eller måste jag bredspackla hela väggen i flera omgångar?

MVH

2. eriobe
    Självbyggare · Jämtland · 293 inlägg

eriobe

Självbyggare
    förstår inte riktigt din frågeställning. Men skarvar vill du alltid sätta remsa och spackla över.

3. bg_nicko
    Medlem · 7 inlägg

bg_nicko

Medlem
    Dörröppningen som jag byggde igen är inte helt jämn. när jag drog fast gipsskivan i den så kan man se att den sticker ut från väggen nån mm på vissa ställen. Det där med remsan har jag förstått så långt.

4. bg_nicko
    Medlem · 7 inlägg

bg_nicko

Medlem
  5. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Gör som målarna. Spackla dig blå.

6. bg_nicko
    Medlem · 7 inlägg

bg_nicko

Medlem
    Tur att man är färgblind :p.

Skämt åsido, är det bredspackling av hela väggen som gäller?

7. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Jag är inte målare men jag utgår från det. Eller ett lager renoveringsgips.

8. Z
    Husägare · saxnäs · 469 inlägg

zsimpey

Husägare
    har du satt skivan? skruva ner skivan och regla om. är det ojämnt gå efter det största djupmåttet så allt hamnar jämns med väggen eller innanför. hade jag lämnat det sådär till en målare hade jag blivit kölhalad.

9. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg
    Skruva bort den, byt till en renoveringsskiva och spackla den istället, skiljer det sig bara lite på ett enstaka ställe använder du en rasp för gips, dammar som sjutton, behöver förseglas efter raspning.

Kan du inte hyvla eller slipa befintlig vägg i hörnet och sätta dit gipset efteråt?

• Laddar…
  10. bg_nicko
    Medlem · 7 inlägg

bg_nicko

Medlem
    Hur menar du hyvla eller slipa befintlig vägg? Det är lättbetongvägg.
    Vad förseglar man gipset med efter raspning?

11. P
    Felformulerat, med befintlig vägg avser jag det som är under gipset, i ditt fall troligtvis regel av trä, hyvla ner eller slipa regeln där gipset sticker ut, i hörnet... Bort med gipset och se till att underlaget är plant.. På med gipset igen, tänk på att gips ofta har en spackelkant, skiljer lite där man skruvar gipset.

• Laddar…
  12. bg_nicko
    Medlem · 7 inlägg

bg_nicko

Medlem
    Tack för hjälpen! Ska prova det imorgon

13. P
    Om du raspar/slipar i gipsskivan behöver du "försegla" med gipsbruk, spackla, slipa....
    Det är ofta lättare att göra underarbetet bra än att försöka få till gipset i efterhand, en duktig målare kanske inte håller med mig, de är ofta grymmt duktiga att bredspackla, inte jag...

Lycka till...

Mvh P-A

14. A
    Medlem · Stockholm · 7 267 inlägg

Andy78

Medlem
    Vad har du fäst gipsskivan i?

15. bg_nicko
    Medlem · 7 inlägg

bg_nicko

Medlem
    I reglar som jag satte för dörröppningen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.