Hej,

tänkte ta tag i ett litet miniprojekt och slipa vårt husnummer som jag tror är i gjutjärn. Något rostangripet men med lite slip borde man kunna få bort det. Sedan måla det i svart färg så det ser nytt och fräscht ut.

Vad behövs för att slipa dessa? Räcker det med slippapper eller måste man gå på med en maskin? Slipar man ner den gamla färgen?
Tacksam för alla tips jag kan få!

• Rostangripet gjutjärnsnummer 25 på en träbakgrund som behöver slipas och målas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Alguren Alguren skrev:
Hej,

tänkte ta tag i ett litet miniprojekt och slipa vårt husnummer som jag tror är i gjutjärn. Något rostangripet men med lite slip borde man kunna få bort det. Sedan måla det i svart färg så det ser nytt och fräscht ut.

Vad behövs för att slipa dessa? Räcker det med slippapper eller måste man gå på med en maskin? Slipar man ner den gamla färgen?
Tacksam för alla tips jag kan få!
börja med roterande stålborste..
Vill du ha det finare använd slipdisk till vinkelslip..

• Gilla
Alguren och 1 till
  • Laddar…
Är det en trevlig yta riskerar den att försvinna om man går på för hårt med elverktyg.

Glasblästring blir fint, men om det inte är ett alternativ kan man lägga i citronsyrabad och sedan borsta försiktigt med stålborste.

• Gilla
Alguren
  • Laddar…
Tack för svaren.
Det blev en stålborste med bits för att ta bort det mesta av gamla färgen och rosten. Sen finliret med sandpapper för metaller.
Sprayade på ny svart matt färg i två lager. Blev en ganska stor skillnad. Nöjd!

• Nyrenoverade svarta siffrorna 25 på en träbakgrund.
    Skapa konto
  • Nymålade svarta siffrorna 2 och 5 med matt finish fästa på en träyta, renoverade med stålborste och sandpapper.
    Skapa konto
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.