Hej!
Har lagt upp bilder på golvet både inomhus samt i altanen.
Mina föräldrar la grangolv ovanför diverse golv för ca 5 år sedan, men arbetet blev inte fullbordat av hantverkaren dessvärre. Det ”sista” var att golven målades efter slipning.

Golven är oerhört ojämna inomhus, i altanen är det någorlunda ”ok”.
Jag vill gärna hjälpa dem att åtgärda detta genom nya golv, men är osäker i vilken ände vi ska börja i.

* Slipa befintliga golv först? Hur många ggr/hur i så fall?
* Sätta nya golv ovanpå befintliga golv därefter ok? Vilket rekommenderas iaf - Laminat/Vinyl?
* Måla befintliga golv efter slipning, är det enklast/billigast? Hur göra i så fall?

Tack på förhand

• IMG_8045.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8046.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8047.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8048.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8049.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8050.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8051.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8052.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8044.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_8043.jpeg
    Skapa konto
Enklast, snabbast och billigast är nog ett enkelt laminatgolv på det befintliga.

Jag föreslår att du istället slipar golvet och såpskurar det, eller målar golvet med linoljefärg om de vill ha målat.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Är det något som är fel med golven som gör att det skulle behövas någon annan/mer åtgärd än att slipa dem och göra vad det nu är som önskas (måla, såpskura)?

När du säger ojämna... Menar du då som i att ytan inte är slät (som i inte perfekt nyslipad) eller menar du som i att hela golvet är skevt, lutar mot olika delar av rummet etc. (som i att huset har sättningar alt. underlaget golvet lagts på bär dåligt/inte är plant)
Gammalt hus handlar det om?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för svar!
Hunnit prata med två företag, ena rekommenderade slipning och därefter vattenbaserad lackering, två dagar max bör det ta sa han.
Bra idé?

R Räknenisse skrev:
Är det något som är fel med golven som gör att det skulle behövas någon annan/mer åtgärd än att slipa dem och göra vad det nu är som önskas (måla, såpskura)?

När du säger ojämna... Menar du då som i att ytan inte är slät (som i inte perfekt nyslipad) eller menar du som i att hela golvet är skevt, lutar mot olika delar av rummet etc. (som i att huset har sättningar alt. underlaget golvet lagts på bär dåligt/inte är plant)
Gammalt hus handlar det om?
Huset är från 52 om jag inte minns fel!
Ojämnt inomhus = golvet är inte plant, man märker det tydligt när man placerar möbler t.ex, men även när man går på golvet, känns ”ihåligt” på vissa ställen, ”knakar” en hel del också.

M m00nlight skrev:
Huset är från 52 om jag inte minns fel!
Ojämnt inomhus = golvet är inte plant, man märker det tydligt när man placerar möbler t.ex, men även när man går på golvet, känns ”ihåligt” på vissa ställen, ”knakar” en hel del också.
Ok. "Ihåligt" och "knakar" låter som att det är underlaget golvet ligger på det handlar om då. Typ att där är svikt/ojämnheter etc.
Din beskrivning låter som att man inte gjorde något med det, utan lade de nya brädorna ovanpå det gamla?

Svårt att veta mer exakt vad det handlar om utan att plocka upp golvet och se hur det ser ut under. Förmodligen handlar det lite om att uppgradera hela standarden på det som finns under om det inte gjorts sedan 50-talet. Alternativt vara nöjd med att det är som det är om man inte vill göra så stort arbete. Det är ju inte något i sig problematiskt med den lägre standarden om man nöjer sig och inte tycker det är värt kostnaden.

Men jag hade sett till att fatta ett sådant beslut innan ni kostar på slipning eller annat arbete på ytan. Så att ni faktiskt har glädje över att ha fixat till en snygg yta och inte ändrar er sedan och står inför att besluta om ni ska riva upp ett nyfixat golv.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Om jag vore ni så skulle jag plocka upp golvet och åtgärda det som gör att golvet sviktar, knakar och är ojämnt.

Vad är det för något under golvet idag? Ett gammalt furu- eller grangolv eller något annat?

Jag skulle måla med linoljefärg om ni vill ha det målat (men inte med vanlig lackfärg eftersom det då riskerar att se helt dött ut), annars skulle jag såpskura (billigast och mest traditionsenlig men det behöver göras kanske 4 gånger) eller luta och vitolja det. Det går ju också att lacka golvet men det blir en enligt mig inte lika vacker och mjuk yta.

Det finns också Osmo hårdvaxolja men jag dålig koll på hur resultatet blir.

Läs gärna Marléns blogg och dess kommentarer: https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/sa-latt-forstor-du-ett-vitoljat-golv-och-hur-du-undviker-det

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.