Jag som är nybörjare med renovering har påbörjat ett projekt jag nästan redan ångrar. Jag har 2 problem.
1.Jag får inte trappan så trären som jag vill. Se bild. Jag använder P60. Ska jag bara fortsätta slipa på, eller är det meningslöst?
2. Hur mycket jag än slipar sättstegen blir det knappt någon skillnad. Tips?

• Trätrappa delvis nedslipad med två slipmaskiner på ett trappsteg, synliga skillnader i träets yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa under slipning med synliga färgskillnader och ojämn yta, inklusive slipverktygsspår och knackar, där träets ådringar är delvis frilagda.
    Skapa konto
M Miaochbirk skrev:
Jag som är nybörjare med renovering har påbörjat ett projekt jag nästan redan ångrar. Jag har 2 problem.
1.Jag får inte trappan så trären som jag vill. Se bild. Jag använder P60. Ska jag bara fortsätta slipa på, eller är det meningslöst?
2. Hur mycket jag än slipar sättstegen blir det knappt någon skillnad. Tips?
Jag har renoverat en trappa som var som din men som dessutom hade haft en limmad heltäckningsmatta på både steg och sättsteg.
Metoden jag använde var att skrapa bort allt lim och översta lagret av träet så jag fick bort gammal lack/fernissa och allt det slitna med bacho färgskrapor (se bild) och sen slipa. Det var tidskrävande och jobbigt men blev snyggt. Den lilla skrapan tyckte jag funkade bäst men man går skta så inte de vassa hörnen gräver sig för djupt ner i träet och gör fula märken. Jag har senare lärt mig att det finns en maskin som heter lackfräs som troligen hade gjort jobbet betydligt enklare. Bifogar bild på en sådan med. Lycka till med arbetet!

• Renoverad trätrappa med mönstrad tapet och vitmålat trappräcke. Stegen är avslipade och lackerade.
    Skapa konto
  • Bacho färgskrapa med svart och orange handtag, använd för att ta bort lim och lack från trä.
    Skapa konto
  • Handhållen Bacho färgskrapa med svart och orange handtag, använd för att skrapa bort lim och gamla ytskikt från träytor vid renovering av trappor.
    Skapa konto
  • Lackfräs från Metabo med grön och svart design, använd för att underlätta borttagning av lack vid trärenovering.
    Skapa konto
  • Gilla
Miaochbirk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.