20 965 läst ·
17 svar
21k läst
17 svar
Slipa ek-faner
Sida 1 av 2
Tjena,
Mitt vardagsrumsbord ha sett bättre dagar. Efter ett antal fester är det nu helt fullt med ringar.
Nu till min fråga. Är det någon som har någon erfarenhet av att slipa faner? Vet inte hur tjock den är eller något. Är det något man kan göra själv eller ska man ta till yrkesmän?
Ska man använda maskin eller köra för hand?
Tacksam för hjälp!
Mitt vardagsrumsbord ha sett bättre dagar. Efter ett antal fester är det nu helt fullt med ringar.
Nu till min fråga. Är det någon som har någon erfarenhet av att slipa faner? Vet inte hur tjock den är eller något. Är det något man kan göra själv eller ska man ta till yrkesmän?
Ska man använda maskin eller köra för hand?
Tacksam för hjälp!
Kan du inte bara byta ut fanéren istället då?
Det där med sickel har jag inte tänkt på. Värt att fundera på.
Byta ut faneren blir nog jobbigare än att slipa eller använda sickel.
Nån annan som har någon erfarenhet av slipning?
Byta ut faneren blir nog jobbigare än att slipa eller använda sickel.
Nån annan som har någon erfarenhet av slipning?
Jag är också sickelfantast, alternativet är att slipa med mycket fint sandpapper (finns en tråd här någonstans där samma sak diskuterades och jag är den som slipar med finast papper, någon annan med hypergrovt, och de flesta låg mitt emellan).phl skrev:
phl: Jag gissar vi båda lider med samma sak just nu: Plocka av sprutmålad färg eftersom vi experimenterar direkt på slutprodukten och inte på provbitar (i alla fall jag gör så dumt nog). Har du provat sickel istället för sandpapper för att släta till sprutmålningen inför nästa test?
--- Mats ---
Redigerat:
Har bara testat sickel på schellack. Hittills har mina sprutningar inte blivit så katastrofala att jag behövt annat än att jämna dem lätt. Ett hett tips är Mirkas slipklots med utsug för deras Abranet-papper. Man slipper nästan allt slipdamm i sprututrymmet och Abranetpapprena varar i evigheter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om det är ett lackat bord så kan man kan testa med färgborttagningsmedel. Funkar oftast bra men kan om man skulle ha otur göra att limmet till faneret släpper (testa på liten yta).
Efter man fått bort lacken kan man slipa med mycket fint papper, men var försiktig, man går lätt igenom. Tror att faner ofta är 0,8mm
Efter man fått bort lacken kan man slipa med mycket fint papper, men var försiktig, man går lätt igenom. Tror att faner ofta är 0,8mm
Provat. Att sickla ser mindre slätt ut än att slipa. Men känner man på den sicklade ytan känns den slät. Provade att först sickla, och sedan slipa ovanpå med en Rotex och 500-papper. Slipningen med 500 papper kändes mindre slät än sicklingen.phl skrev:
Får se hur det blir när jag har tid att provspruta ovanpå igen.
Provade den nya kompressorn på ett enkelt sätt, Bara blåsa rent. Med 4 bars tryck och fullt blås så har kompressorn inget problem att hålla blåset igång med samma tryck. Det klarade inte den gamla. Det bör räcka för att sprutmåla HVLP.
--- Mats ---
Redigerat:
Grattis då, jag sliter med min spruta och mina garderober. Blir mest skit, har mycket kvar att lära. Har tidigare sprutat väldigt utspädd akrylfärg med billig spruta, med nya sprutan vill man ju späda mindre. Blir dock inget vidare. Nåja, det var en parantes. Ska testa sickel vid tillfälle, det är ett väldigt trevligt redskap.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om färgen oavsett spruta är för tjock riskerar man att få struktur som ser ut som apelsinskal. (kallas för apelsinlack)
Varför är ni rädda för att späda färgen, ni vill ju ha ett fint resultat och med för tjock färg går det inte.
Vill ni inte späda färgen så blir det bättre med pensel.
Protte, ca 30 år till och från med färgspruta.
Varför är ni rädda för att späda färgen, ni vill ju ha ett fint resultat och med för tjock färg går det inte.
Vill ni inte späda färgen så blir det bättre med pensel.
Protte, ca 30 år till och från med färgspruta.
Jag behöver inte späda färgen, mitt förra test slutade med sandpappersyta och inte appelsinskal.prototypen skrev:Om färgen oavsett spruta är för tjock riskerar man att få struktur som ser ut som apelsinskal. (kallas för apelsinlack)
Varför är ni rädda för att späda färgen, ni vill ju ha ett fint resultat och med för tjock färg går det inte.
Vill ni inte späda färgen så blir det bättre med pensel.
Protte, ca 30 år till och från med färgspruta.
De nya vattenbaserade färgerna är tjocka. Att hålla på att späda dem till viskositet för gamla traditionella sprutor ger dåliga effekter på färgen som sådan. Det är inte fel att späda, det som är fel är att späda i fel mängd av fel orsak.
--- Mats ----
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Sandpappersyta är väl snäppet värre än apelsinskal.
De vattenbaserade ÄR ett elände, använd där det går, färger som är gjorda för spruta.
Protte
De vattenbaserade ÄR ett elände, använd där det går, färger som är gjorda för spruta.
Protte
Apelsinskal=färg som ej atomiseratsprototypen skrev:
sandappapersyta=färg som torkat innan den satt sig på ytan
Två helt olika problem, två helt olika orsaker, två helt olika lösningar. Första kan mycket väl bero på för tjock färg (men också för stor nål, för lite tryck, för dålig spruta, ...) Andra kan bero på för högt tryck, för stort avstånd till ytan, ... men framförallt, jag har just nu ingen anledning att tor att jag har problem med att färgen är för tjock, nästa försök görs faktiskt med en mindre nål och lägre tryck.
--- Mats ---