Har ett garage på ca 67 kvm som nu är dags att spackla/slipa/måla, både väggar och tak.
Min tanke har hela tiden varit att köpa en vinklingsbar slipplatta med teleskoprör och göra allt manuellt. Underskattar jag arbetsinsatsen?
Borde jag hyra en maskin för slipningen?

• Gilla
Ekna
  • Laddar…
Ja och ja.

ullberg
Och själv skulle jag svara precis tvärt om.

Jag har både skivspacklat och bredspacklat 3 boenden hittills, och jag personligen fattar inte att alla vill ha en maskin, kanske handlar det om spackelvana, men jag är absolut inget proffs, utan har bara erfarenhet från mina egna boenden.

När det gäller skivspackling (dvs. skivskarvar) går det svinsnabbt för mig med vanlig slipplatta och förlängningsskaft, en skivskarv får typ tre snabba drag, sen är det klart.

Till bredspackling - ja kanske om man känner sig lite osäker på själva spacklingen, men inte heller där tycker jag mig själv se behovet. Jag köpte faktiskt en maskin till förra boendet då det skulle bredspacklas en hel del. Provade några kvadratmeter och sen gick jag tillbaka till manuellt.

Visst, det var en lågprismaskin och kanske är det smidigare med en riktig Flex eller Festool (som dock kostar flis, men man kan ju hyra), men jag fattar fortfarande inte. Jag har nog faktiskt kvar min maskin, du kanske vill köpa den billigt? i så fall gäller ju givetvis inget av det jag skriver ovan ;) ;) ;)

/U

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Instämmer med Pära. :rolleyes:

Frågan går knappt att svara på.
Om du är duktig på att spackla behövs minimalt med slipning men om du tror att man ska lägga på tjocka lager med flera mm över gipsplattorna som sen ska slipas ner så är det jobbigt.
Lägger själv all min kraft på bra spackelarbete och minimalt med slipning.
Har både giraff och platta med skaft och använder mest skafte och handslipar.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Jag får väl helt enkelt testa först för hand och se hur det går. Klart jag inte vill lägga på tjockt med material för att sen slipa bort det, dubbelt jobb och extra dyrt :)

Hyr och kör med giraff, samt handslipa så blir du nöjd.
lyxa även med att sprutmålning så kommer du bli frälst av sprutmålning :)

sir_daniel skrev:
Hyr och kör med giraff, samt handslipa så blir du nöjd.
lyxa även med att sprutmålning så kommer du bli frälst av sprutmålning :)
Funderat på hur jag ska göra med målningen. Rädd att bli frälst och slänga ännu mer pengar på bra saker :)

Kan ju skriva en uppdatering såhär 10 år senare ☺️

Slipade allt för hand, inte alls särskilt jobbigt om man använder platta+teleskoprör och bra slippapper.
Kände aldrig att jag borde hyrt/köpt en giraff.

Enda jobbiga i det hela var att rolla taket, men det går säkert att få till en bra teknik så man slipper nackspärr ☺️

• Gilla
michaelst0 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.