Vi hade smulig och dålig tretex i ett av våra rum och rev bort den för att byta till gips.

Ett par saker jag är osäker på:
  • sitter svart papp på ytterväggarna. efter lite googling tror jag att det är nån sorts diff-spärr. Är detta något jag borde byta ut?
  • Hur bör jag göra runt eluttag, fönster, dörrar etc?
  • Har läst att tretex har isolerande egenskaper.. om något lär man väll vilja ha MER isolering i rådande ekonomi, inte ta bort? Behövs något mer isolerande än gipset?
  • Även läst att tretexen ger skönt ljud i rummet samt varmare väggar.. Blir rummet "dött" nu?
Bifogar lite bilder också :) tack på förhand!

Renoveringsarbete med borttagen tretexvägg som avslöjar svart diff-spärr och isolering runt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En delvis avlägsnad tretexvägg som avslöjar träreglar och eluttag.
Skapa konto
Hörn av ett rum under renovering med träpanel på ena väggen och svart diff-spärr på den andra.
Skapa konto
Närbild på en vägg där tretex är delvis avlägsnat, visar underliggande svart papp som kan vara diff-spärr.
Skapa konto

råden att riva bort tretex vara bara dumt. Hade varit mycket enklare att gipsa på tretexen och låtit den vara intakt.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Treetex isolerar lite grann men med tanke på att den är så tunn spelar det ingen större roll. Ljudet kan också upplevas som lite mjukare med Treetex men när du ställer in möbler och hänger upp gardiner så är det inte heller någon stor skillnad.

Du bör ta bort lister runt dörrar och fönster försiktigt. De går nog att återanvända med lite träspackel och färg.

Om det behövs nån sorts papp emellan vet jag inte.

Hur man gör smartast med eldosor vet nog andra bättre än jag men det är inte så svårt med rätt verktyg.

• Gilla
litari
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
råden att riva bort tretex vara bara dumt. Hade varit mycket enklare att gipsa på tretexen och låtit den vara intakt.
Och sedan har man för evigt en skitvägg att skruva upp saker i........nej tack.

MathiasS MathiasS skrev:
Och sedan har man för evigt en skitvägg att skruva upp saker i........nej tack.
tja om du normalt sett skruvar upp saker med väldigt korta skruv så okej då......de flesta tretexväggar har normalt råspont under sig och det är ett alldeles utmärkt underlag att skruva i.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
tja om du normalt sett skruvar upp saker med väldigt korta skruv så okej då......de flesta tretexväggar har normalt råspont under sig och det är ett alldeles utmärkt underlag att skruva i.
Javisst, även här verkar det vara råspont under. Men kombinationen av gips, tretex och sedan en bit in lite råspont är ju inte optimal.

För egen del hade jag tagit bort tretexen som inte gör någon glad och sedan reglat ut 45 eller 70mm, fixat till uttag osv och gjort om infodringen av fönster etc, men allt beror ju på hur mycket man vill jobba också.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Javisst, även här verkar det vara råspont under. Men kombinationen av gips, tretex och sedan en bit in lite råspont är ju inte optimal.

För egen del hade jag tagit bort tretexen som inte gör någon glad och sedan reglat ut 45 eller 70mm, fixat till uttag osv och gjort om infodringen av fönster etc, men allt beror ju på hur mycket man vill jobba också.
Optimal? Det du pratade om var att fästa något. Gips och tretex är ju inte annorlunda än dubbelgips isåfall och det får man väl ta hänsyn till i vanliga fall också.

Ok, men gips och tretex blir väl inte bättre bara för att dubbelgips också är dåligt att fästa i. Hänger inte riktigt med argumentationen här.

Vill man göra så llite som möjligt så spacklar man lite på tretexen och somnar om.

Vill man göra lite mer och få en bättre yta att jobba med så är ju gips trevligt. Lägger man den utanpå tretexen åker man på att göra om lister och infodring ändå så då kan man ju lika gärna göra jobbet ordentligt. Att både lämna tretexen kvar och skaffa sig mer jobb låter knas i mina öron, men var och en får ju göra som den vill.

• Gilla
magnuspp och 1 till
  • Laddar…
Vi hade tretex med bedrövliga sprickor mellan varje skiva i vårt vardagsrum. När vi gjorde om där spårade vi för el i tretexen och råsponten och la till ett antal uttag. Sen satte vi faktiskt renoveringsgips utanpå tretexen. Inte enligt regelboken om man är inne på att allt måste vara helt 100 bakom det du ser, men vi slapp sala ut vid fönster osv. Räckte med att sätta klackfoder vid de två befintliga fönstrena. Ser fortsatt bra ut efter 5 år.

Tack för alla svar, men det känns som diskussionen drog lite sidleds :P Tretexen är borta, så det spelar ingen roll huruvida det är bäst att lämna eller ej, jag behöver fatta hur jag gör nu.

Kan man inte bara köpa gips som är lika tjockt som tretexen och såga längst med lister å eluttag? Låta lite tretex sitta kvar där bakom och spackla ev sömmar?

nåja den svarta pappen som satt mot yttervägg bör du sätta upp en ny likadan av till att börja med.
Vad du än gör sätt inte plast där iallafall. sen är väl gips och tretex typ nästan lika tjocka så det går väl att göra som du tänker men jag tvivlar på att det går att få det snyggt.

Jag har inte sett någon sån svart papp som du har på något av de ställen där jag rivit ner tretex. Jag kan nog inte råda dig i detta, men jag hade slitit ner det också och bara kört på gipsskivor. Ta bort alla dörrfoder, golvlister och taklister och sätt därefter upp gipsskivorna. Var du ska hå hålen till dosorna mäter du ut och använder sen en sån här typ:
Hålsåg 7-pk | För plast och trä | BOSCH | Jula
Gipsskivor ljuddämpar också så du lär inte märka någon skillnad jämfört med hur det var innan.
Gipsskivor som behöver kapas kan du använda en gammal fogsvans till eller helt enkelt skära med en mattkniv och sen knäcka den.
Rummet blir inte dött nu och , enligt mig inge större förändring på värmeisoleringen.

H
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Jag har inte sett någon sån svart papp som du har på något av de ställen där jag rivit ner tretex. Jag kan nog inte råda dig i detta, men jag hade slitit ner det också och bara kört på gipsskivor. Ta bort alla dörrfoder, golvlister och taklister och sätt därefter upp gipsskivorna. Var du ska hå hålen till dosorna mäter du ut och använder sen en sån här typ:
Hålsåg 7-pk | För plast och trä | BOSCH | Jula
Gipsskivor ljuddämpar också så du lär inte märka någon skillnad jämfört med hur det var innan.
Gipsskivor som behöver kapas kan du använda en gammal fogsvans till eller helt enkelt skära med en mattkniv och sen knäcka den.
Rummet blir inte dött nu och , enligt mig inge större förändring på värmeisoleringen.
Lyssna inte på Åke.
Skulle tro att det är asfaltspapp du har på väggen.
Hålsågen han tipsar om är för liten. Du behöver 74mm för apparatdosorna och 84mm för kopplingadosor.
Eventuellt kan du behöva flytta ut dosor ifall du tilläggsisolerar och bygger på väggen.

Gipsskivor dämpar ljud utifrån men är en hård yta som reflekterar ljud som kommer inifrån medans treetex fungerar lite som en ljudabsorberent. Hur bra absorbent treetex med spackel och tapet/färg faktiskt är har jag dock ingen aning om!

Däremot så har Åke rätt i att det gör liten skillnad som isolering då treetexen är så pass tunn. Tänk att isolera med 10mm glasull, hade känts rätt futtigt.

H
S Stefan1972 skrev:
Optimal? Det du pratade om var att fästa något. Gips och tretex är ju inte annorlunda än dubbelgips isåfall och det får man väl ta hänsyn till i vanliga fall också.
jo det är skillnad.
Dubbel gips är stumt mot råspont.

tretex emellan och du ska skruva upp något.
Då trycks tretexen ihop lite och skruven du tidigare skruvade gipsskivan med kommer då ut så du kan få bulor i i tapet osv.

egen erfarenhet.
Jag ville ta bort tretex men svärfar tyckte det va onödigt.
Blev ett misslyckande att ha kvar tretexen.

fick istället en tips om att använda 22*95 panel att rikta upp väggarna med.
Sen skulle vi använda en isolerings skiva som var klädd med papp på ena sidan som var 20 mm tjock sen gips.
Blev väggarna raka och fina med.

har man reglar att kunna skruva i som vanligt eller gips ankare.
Och sen slippa tretex helt bakom

Det svarta är en ångspärr som du måste få på plats igen tror orginalnamnet var alkydpapp eller nåt sånt och det är inte en ångspärr typ plast utan en kombination av vindskydd och diffusions trög papp så du behöver sätta upp en ny sån för att skydda ytterväggarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.