Hej!

Jag har precis monterat gipsskivorna i taket. För att vara första gången är jag rätt nöjd, men ett par små missar blev det:

1. I kortskarvarna har jag fasat på tok för mycket. Jag läser nu att man bör fasa ca 2-3mm, jag drog 45 grader på hela kanten, dvs genom hela skivans djup. Min fasning är således ca 13mm djup och 2x13mm bred.

2. På ett ställe råkade jag göra skivan någon mm för tjock vilket gör att den ligger dikt an mot väggen. Kartongen sprack lite i hörnet när jag skruvade upp skivan så nu är det lite småbubbligt just där.

Nu är frågan såklart: Vad, om något, ska jag göra åt detta? Jag tänkte köra pappremsa i alla skarvar - men nu när min fasning i kortskarvarna är så pass djup, ska jag lägga ett "grundlager" och låta det torka innan jag lägger lagret som remsan ska ligga i?
Problem 2: Jag vill ha slätt tak utan lister så jag tänkte lägga en sträng latexfog, men där gipset ligger dikt an blir det kanske svårt.. Ska jag ta en kniv och skära bort en millimeter eller två på den skivan? Eller måste jag montera ner den och sätta upp en ny?

Därefter tänkte jag mig följande arbetsgång:
1. Spackla alla skarvar med något spackel som drar in remsan vid torkning (tips? Har Bygg-Ole, Jula, Clas Ohlson och byggmax nära) - lägg pappremsa och låt torka.
2. Finspackling 1, cirka 20 cm (åter igen, tips på spackel?) - låt torka
3. Slipa, eventuellt med giraff annars för hand - högst oklart hur jobbigt detta kommer att bli.
4. Finspackling 2 med samma spackel som i 1, cirka 30 cm - torka slipa
5. Latexfog i väggkant och prima taket.
5. Eventuellt microlit över hela - vet dock ej varför har bara sett att vissa rekommenderar det (?)
6. Bärgrund
7. Kontrollera med släpljus, ev mer spackel.
8. Färg

Så som sagt, tar tacksamt emot tips på spackel, användning av microlit (eller annan väv?) samt hur/om jag ska göra åt mina misstag i monteringen. Eventuella andra synpunkter är naturligtvis också välkomna :D

Spackla kortskarvarna som du säger en gång för att fylla, sen antingen papper eller glasfiber i kortskarvarna. Spackla remsorna i skarvarna med skivspackel, alternativt limmar du med våtrumslim, sen spacklar du 2-3 gånger över med ett vanligt mediumspackel , ex Alcro,Teknos, Dalapro m.m, sen som du säger, syna av, kompletterings spackla, slipa av och fläckmåla spacklingarna, sen färdigstryk.
Microlit är armering nummer 2, efter remsorna. Vissa tycker att det är överkurs, andra att det är ett måste, så känner du att du vill lägga extra arbetet är det ju klart bra!

Ok, en första fyllning innan jag lägger ett lager med remsan alltså? (I de djupa kortskarvarna alltså)

Några synpunkter på om jag ska göra något åt den skiva som ligger dikt an mot väggen? Fasa den lite kanske för att få in lite latexfog?

Vad är egentligen microlitens uppgift? Att förhindra sprickor i skarvarna bara?

Precis,fyll en gång med bara spackel, latexfoga kan du väl göra utan att fasa ur. Ja microlit förhindrar bara sprickbildning!

Fogar jag där gipset ligger dikt an mot vägg blir det ju bara en liten extra bula så att säga. Fasar jag lite kan jag trycka in fogen en bit och därmed få till en fin övergång mellan vägg och tak. Frågan är om det håller bättre än att inte fasa den först så att säga :)

Läste att man kanske ska köra cellulosaväv istället för microlit, smidigare att hantera..

Förstår nu inte riktigt hur du satt gipset? Takvinkeln måste du foga runtom hela rummet hursom, varför skulle det bli en bula menar du?

Jag menar att alla skivkanter som slutar mot en vägg har 2-4 mm mellanrum mellan kant och vägg - utom en kant på en skiva som ligger dikt an mot väggen. Just där finns alltså ingen liten glipa att lägga fog i, utan den kommer hamna på undersidan av skivan om jag inte fasar den.

glipa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foga jämt runt om bara, du vet hur man fogar antar jag?

Inte för att jag gjort det förut men jag antar att det bara är att trycka ut en sträng i springan och sen smeta ut/ta bort överflöd med fingret..? Syftet trodde jag dels var att dölja skuggor/glipor, men även för att lägga ett elastiskt lager mellan vägg och tak? Finns det ingen fogad glipa (som i mitten nedan) så finns risken att det spricker när materialet rör på sig..?

dikt an.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsplattan i sig är dött material och rör sig inte.
Vad är det du menar kan röra sig?

Bild nr 2 ser i mina ögon mest rätt ut, du fogar ju ett rundat hörn, så det kommer se likadant ut runtom iallafall, fogar du genom att endast fylla springan ser det inge vidare ut.

Det måste ju finnas någon anledning till att Norgips mfl rekommenderar en 2-5mm glipa mellan vägg och tak tänker jag.. Men visst, ingen är gladare än jag om jag inte behöver göra skillnad på där det är glipa och där det inte är det :)

Just mitt fall är lite special, gipsskivorna är skruvade direkt upp i spånskivor (tidigare tak som jag av olika anledningar inte tog ner innan). Och spånskivorna lär ju röra på sig..

Varför inte dra med med ett bågfilsblad längs väggkanten så får du ett mellanrum och slipper bekymra dig. ;)

S
roland53 skrev:
Gipsplattan i sig är dött material och rör sig inte.
Vad är det du menar kan röra sig?
gips rör sig något. (fuktig till torr miljö) men det är nog så att dom menar att reglarna rör sig. samt vägg kontra tak rör sig.
just för dessa rörelser som man ofta ser skugglister.

Det är ju det som är frågan Roland, om det är nödvändigt eller inte. Men jag tolkar svaren i den här tråden som att det kan vara en god idé att såga upp en liten glipa i skivan. Det lär väl (förhoppningsvis) inte skada iallafall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.