901 läst ·
2 svar
901 läst
2 svar
Släta knutar i timmerhus
De äldsta stätknutarna som jag känner till är från 1300-talet. Sedan förekommer de sporadiskt fram tills de slog igenom på allvar någon gång mellan 1790 och 1930 beroende på var du bor.
Jag har sett slätknutar på boningshus från 1700-talet i Österbotten men det är verkligen inte vanligt. Betydligt vanligare är att någon modefixerad trähatt har sågat bort de gamla utknutarna för att få huset att se modernt ut eller för att de var i vägen när man skulle bräda om.
Jag har sett slätknutar på boningshus från 1700-talet i Österbotten men det är verkligen inte vanligt. Betydligt vanligare är att någon modefixerad trähatt har sågat bort de gamla utknutarna för att få huset att se modernt ut eller för att de var i vägen när man skulle bräda om.
Tack för svaret! När började man bygga uthus så att man hade ett par stockar i botten och sedan stående brädor upp till taket? Var det någon speciell stil eller var det bara för att man lättare kunde såga ut t.ex. dörrar och fönster?H heimlaga skrev:De äldsta stätknutarna som jag känner till är från 1300-talet. Sedan förekommer de sporadiskt fram tills de slog igenom på allvar någon gång mellan 1790 och 1930 beroende på var du bor.
Klicka här för att svara