111 546 läst ·
169 svar
112k läst
169 svar
Släpvagn, vad ska man tänka på?
Min 4P har stått ute sen den var ny 2000, då jag har kåpa på den är den fortfarande fin trots en hel del skoterskjutsande, hårdmetallskenorna på skidorna är inte snällt mot flakplyfan. En släp utan kåpa som används likadant brukar vara mer anfrätt då fukt från regn mm kryper in i skivan och luckrar upp den. Efter 15-20 år brukar det vara dags att byta flakklädsel. Förutom flakplyfan är det inte just nåt på en normalt byggd släp som far särskilt illa av att stå ute i ur och skur.Stefan N skrev:
Jag har fått tipset att man bör palla upp vagnen så att hjulen hänger fritt, sedan snurra lite på hjulen några ggr under perioder då släpet inte änvänds (t ex vinter) för att skydda mot rostangrepp i hjullager, samt dra en pressning över.Stefan N skrev:
En fundering angående hur kultrycket blir.
Nu har vi en EU-kärra med enkelaxel och 337 cm lastlängd. Det fungerar ju bra med 540 cm brädor om man lastar fram mot stödhjulet.
Kollade på en ny Eduard 2000 kg-kärra med boggie men tyvärr bara 310 cm lastlängd. Hur tänker man gällande boggien, är det svårare eller lättare än en enkelaxlad att få nog kultryck med långa brädor?
Nu har vi en EU-kärra med enkelaxel och 337 cm lastlängd. Det fungerar ju bra med 540 cm brädor om man lastar fram mot stödhjulet.
Kollade på en ny Eduard 2000 kg-kärra med boggie men tyvärr bara 310 cm lastlängd. Hur tänker man gällande boggien, är det svårare eller lättare än en enkelaxlad att få nog kultryck med långa brädor?
Jag tippar på att det är ungefär lika lätt/svårt att få rätt kultryck med boggieaxlat kontra enkelaxlat.
Bara för att släpet inte vippar framåt/bakåt så är det inte samma sak som att det är rätt kultryck. Det är ungefär samma sak som en del Citroenägare tror att dom får rätt kultryck när dom styvar upp fjädringen så att bilen står plant.
Fördelarna med boggieaxlat är:
- att släpet inte vippar framåt/bakåt lika mycket.
- att släpet oftast får belastas med högre vikt.
Nackdelar med boggieaxlat är:
- trögare att dra/vrida släpet för hand.
Bara för att släpet inte vippar framåt/bakåt så är det inte samma sak som att det är rätt kultryck. Det är ungefär samma sak som en del Citroenägare tror att dom får rätt kultryck när dom styvar upp fjädringen så att bilen står plant.
Hissar du upp stödhjulet så främre boggiehjulen lättar från backen blir det lättare att styra runt.Demmpa skrev:Jag tippar på att det är ungefär lika lätt/svårt att få rätt kultryck med boggieaxlat kontra enkelaxlat.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 303 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 303 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag köpte ett obromsat EU-släp med en lastvikt på 580kg. Släpet väger bara 170kg vilket gör det väldigt smidigt och lättflyttat. Jag har till och med skippat stödhjul och saknar det inte det minsta (ligger på hyllan komplett i garaget).
Mått: 260x145cm
Nu kör jag inga häftiga grejer. Mest virke, cyklar, en Husqvarna Rider 213C, renoveringsspill, byggställningen mm
Jag har haft ett klassiskt släp och kört en hel del i jobbet förut. Men det kan jag säga, att jag kommer aldrig vilja ha något annat släp än det jag har
Tillägg: kostade 7990:- plus 140:- i försäkring.
Nu kör jag inga häftiga grejer. Mest virke, cyklar, en Husqvarna Rider 213C, renoveringsspill, byggställningen mm
Jag har haft ett klassiskt släp och kört en hel del i jobbet förut. Men det kan jag säga, att jag kommer aldrig vilja ha något annat släp än det jag har
Inte ofta. Jag har kört mitt i åtta år nu och däcken är ok för sommarbruk. Men köper man ett beggat släp kan det ju behöva nya gummin och kanske vill du ha vinterdäck också. Hade mitt släp bara haft en axel hade jag nog kostat på dubbat även för de få turer jag gör vintertid, nu snålar jag in det.......TheStills skrev:
Något som inte nämnts i denna tråd än är att kolla upp vad den sammanlagda totalvikten för bil+släp blir.
När jag köpte ny bil kollade jag upp att bilen fick dra släpet (det fick den). Det jag missade var att kolla upp var vad den sammalagda totalvikten blev. I mitt fall blev den 3520kg, och vips fick jag inte dra kombinationen på B-kort. Det var bara att bita i det sura och göra en uppkörning för B96-behörighet, så nu får jag dra kombinationen, men det var en ovälkommen överraskning när jag insåg detta. Jag hade sannolikt köpt samma bil iaf, men hade jag tänkt på det i förväg hade jag kunnat planera för det, och i praktiken inte stått utan kärra en period.
När jag köpte ny bil kollade jag upp att bilen fick dra släpet (det fick den). Det jag missade var att kolla upp var vad den sammalagda totalvikten blev. I mitt fall blev den 3520kg, och vips fick jag inte dra kombinationen på B-kort. Det var bara att bita i det sura och göra en uppkörning för B96-behörighet, så nu får jag dra kombinationen, men det var en ovälkommen överraskning när jag insåg detta. Jag hade sannolikt köpt samma bil iaf, men hade jag tänkt på det i förväg hade jag kunnat planera för det, och i praktiken inte stått utan kärra en period.
Jag har också ett sådant (troligtvis ett exakt likadant till och med). Även om jag någon gång ibland hyr släp efter behov så klarar man sig extremt bra med detta. Det är skönt att alltid ha släpet tillgängligt.Chrissofsweden skrev:Jag köpte ett obromsat EU-släp med en lastvikt på 580kg. Släpet väger bara 170kg vilket gör det väldigt smidigt och lättflyttat. Jag har till och med skippat stödhjul och saknar det inte det minsta (ligger på hyllan komplett i garaget).
Förstår inte hur du kan tipsa om det benrangletKrille4 skrev:Själv köpte jag en Caravan 1250XL på K-rauta för två år sedan och är mycket nöjd. Kanske inte den häftigaste släpvagnen men fungerar bra då den rymmer t ex gipsskivor. Dessutom brukar K-rauta ha ha erbjudanden på just denna släpvagn ofta.
Tänkte först köpa en begagnad släp men priserna på begagnade släpvagnar är i de flesta fall löjligt höga.
Ett bra tips är att köpa höga "häckar" som gör släpen mer användbar när du t ex ska till återvinningen.
/K
Det går ju inte ens att montera stödhjul på vanligt sett för att konstruktionen är löjligt vek.
lövhäckarna SKRUVAS FAST EFTER ATT MAN VART TVUNGEN ATT BORRA HÅL I SLÄPET SIDOR, hur idiotiskt är inte det. Kunde de inte iaf. stansat hål i sidorna så de stackarna som köpt dessa slitsläp slipper rostrinningar efteråt.
Hjälpte kompisen med sitt släp, och han kände sig allmänt ledsen över skitet när han kikade på mitt Fogesltasläp med rediga gallergrindar och smart fastsättning när vi nått år efter hans inköp skulle montera hans "lövgaller".
Tacka vet jag Rediga släp tex. Fogelsta, slipper man må dåligt när man tar i sakerna, de har tom förberett för fästpunkter innan galvning. Man tar bara bort plastpluggar där man vill ha lastöglor på flakets insidor. Det är kärlek
Näe, håll er långt borta från pressade plåtsläp, man mår ju bara illa av att se skiten.
Det finns en anledning varför 80-talssläpen fortfarande finns kvar, de gjordes av ordentliga material. Inte tunn plåt som fått se lite galv/försinkning på avstånd som numer...
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Men det beror ju på vad man är ute efter. Jag har en sex år gammal Caravan 1250XL som jag är mycket nöjd med. Den är extremt prisvärd om man oftast bara skall till återvinningen eller bara skall plocka upp något på brädgården. Behöver jag släp till något annat så hyr jag den då.Tokslut skrev:Förstår inte hur du kan tipsa om det benranglet
Det går ju inte ens att montera stödhjul på vanligt sett för att konstruktionen är löjligt vek.
lövhäckarna SKRUVAS FAST EFTER ATT MAN VART TVUNGEN ATT BORRA HÅL I SLÄPET SIDOR, hur idiotiskt är inte det. Kunde de inte iaf. stansat hål i sidorna så de stackarna som köpt dessa slitsläp slipper rostrinningar efteråt.
Hjälpte kompisen med sitt släp, och han kände sig allmänt ledsen över skitet när han kikade på mitt Fogesltasläp med rediga gallergrindar och smart fastsättning när vi nått år efter hans inköp skulle montera hans "lövgaller".
Tacka vet jag Rediga släp tex. Fogelsta, slipper man må dåligt när man tar i sakerna, de har tom förberett för fästpunkter innan galvning. Man tar bara bort plastpluggar där man vill ha lastöglor på flakets insidor. Det är kärlek![]()
Näe, håll er långt borta från pressade plåtsläp, man mår ju bara illa av att se skiten.
Det finns en anledning varför 80-talssläpen fortfarande finns kvar, de gjordes av ordentliga material. Inte tunn plåt som fått se lite galv/försinkning på avstånd som numer...
Caravan har ett eget stödhjul om man nu vill ha det. Jag har dock inte satt på något, med den vikten man får lasta så är den ändå inga problem att hantera för hand bara man har lastat jämnt framför och bakom hjulen.
Jag har inga som helst problem med besiktningen då den inte har broms, men här ligger ju också orsaken till den veka och enkla konstruktionen, man kan inte göra den kraftigare för då blir den för tung för att klara kraven för EU-kärra.
Jag har full förståelse för din argumentation där den är saklig, men EU-kärrorna har en funktion också och klarar man sig med de begränsningar som de innebär så är de riktigt bra och prisvärda.
Det finns rejäla obromsade "proffssläp" a la EU också. Mitt Fogelsta L750u t ex är helgalvat och helsvetsat och har 1050 kg axel. Är sk EU släp. Riktigt seriös kärra.pacman42 skrev:Men det beror ju på vad man är ute efter. Jag har en sex år gammal Caravan 1250XL som jag är mycket nöjd med. Den är extremt prisvärd om man oftast bara skall till återvinningen eller bara skall plocka upp något på brädgården. Behöver jag släp till något annat så hyr jag den då.
Caravan har ett eget stödhjul om man nu vill ha det. Jag har dock inte satt på något, med den vikten man får lasta så är den ändå inga problem att hantera för hand bara man har lastat jämnt framför och bakom hjulen.
Jag har inga som helst problem med besiktningen då den inte har broms, men här ligger ju också orsaken till den veka och enkla konstruktionen, man kan inte göra den kraftigare för då blir den för tung för att klara kraven för EU-kärra.
Jag har full förståelse för din argumentation där den är saklig, men EU-kärrorna har en funktion också och klarar man sig med de begränsningar som de innebär så är de riktigt bra och prisvärda.
Hade tidigare ett Harald nyborg Stema EU släp. Som natt och dag....