Hej
En allmän fråga så jag vet vad som gäller. Vi har byggt ett hus på en tomt som ligger lägre än vår granne som nu är igång att bygga. De kommer bygga ett hus rätt högt ovanför oss och kommer slänta upp. En sida på tomtgränsen är ett berg som går in på deras tomt och där de har sprängt bort för en väg upp och sen går det ned på vår tomt innan de sluttar ned kraftigt 1,5 m precis bakom vårt hus.
Mina frågor är fölljande:
-Är det vårt ansvar att sätta upp ett staket på ovansidan av berget om de önskar ha ett staket där?
-Är det vårt ansvar att bekosta en stödmur för att hålla deras massor på plats?
-Vad gäller om en del av slänten är lite brantare ned. Ca 2 m bred slänt innan det är väldigt lite lutning på vår tomt men nu med deras fyllnad lite mer risk. Men frågan är om det är vårt ansvar att sätta upp någon stödmur där vi har lite mer lutning?
Vårt hus ligger 4,5 m från tomtgräns så vi kan ju inte slänta ända fram till huset och det spelar liksom ingen roll för om det skulle ramla uppifrån av någon anledning så är det ju ändå en slänt ned. Då blir det nästan farligare för då kommer det ju rakt till vårt hus.

Men jag hittar ingen info om staketet. Om de kräver ett staket av rädsla att ha besök av småbarn (de har inga) är det då vårt ansvar på samma sätt som om vi hade en pool på tomten.

Tomten som helhet är en naturtomt med mycket berg osv. De har fått spränga rätt mkt för att göra sin väg upp till det framtida huset. Så det blir en uppfart på ca 100 m lutande upp förbi vårt hus.

/Johanna

Grundprincipen är att den som ändrar höjden skall se till att hans utfyllnader inte kommer in på en annans tomt, eller att den andres tomt rasar ner. Dvs. om det behövs stödmur eller en slänt, så är det den som ändrar höjden som ansvarar för det.

Staket av säkerhetsskäl tror jag kan vara lite vanskligare att säga något om. Tror dock att den som orsakar ett farligt stup är ansvarig för att ingen ramlar ner.

MEN i den del detaljplaner föreskrivs regler om hur området skall "terrasseras". Där kan då ex. stå att fastigheter i stigande ordning skall ansvara för stödmurar (eller tvärtom).

Tack Hempularen. Men hur fungerar det om vi har ändrat tomtens beskaffenhet först och det inte var någon fara förrän de började ändra sin så att säga? Då var det ingen risk att något skulle "rasa" ned men nu när de bygger en väg ovanför slänten så kan det ju så klart bli mer tryck. Får kolla med kommunen vad det gäller bergdelen. Lär ju inte vara så svårt att slänga upp ett staket där. Det är rätt kort bit så det kan vi ju göra om de vill. Vill bara inte ta på oss massa saker som inte åligger oss innan jag vet.

Om du har ändrat DIN tomt först. Alltså inte schaktat på granntomten, eller lagt upp en slänt på granntomten, då är det fortfarande grannen som skall ordna så att hans åtgärder inte påverkar din tomt.

Har du inkräktat på granntometn och ändrat någon nivå där, även om det bara är en halv kvm. Då är läget ev. lite annat. Finns en annan lång tråd här med en liknande frågeställning.

Men om du ex. lagt upp en slänt inne på granntomten (så är det egenmäktigt förfarande, men det är en annan fråga). Då är du ansvarig gentemot den som ägde tomten när du "begick brottet". Så har ex. nuvarande ägare köpt tomten med din slänt, så är det i princip hans problem. Den dåvarande ägaren kan fortfarande kräva att du återställer hans tomt. Men enkelt uttryckt, OM du har förändrat granntomten så får ni nog hitta en gemensam lösning i nuläget. Och det kan vara väldigt svårt att få fram en lösning som är fullt ut rättvis för båda parter.

Kan inte bidra med något kring bestämmelserna för detta. Men en sak jag tänkte på när jag läste beskrivningen av din tomt var att det låter som att det kan rinna en del vatten från grannens tomt ner mot ditt hus. Kanske något att ta i beaktande.

Hej
Vi har inte lagt något på granntomten utan allt är på vår tomt. Det är en otroligt liten slänt förutom lite brantare på 2 meter men ändå ofarlig. Tack andersson10 angående avrinning. Det var något vi tog upp före de började och de är inritat på situationsplanen men nu har de ju frångått den och byggt en 5 meter hög slänt istället för slänt och stödmur. Så det här blir spännande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.